همشهری‌آنلاین: رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، نماز جمعه را نماز ولایت و حاکمیت توصیف کرد و گفت: ملت خداجو در هرجمعه بیعتشان را با ولی امر مسلمین و امام امت تجدید می کنند.

 به گزارش ایرنا ،‌حجت الاسلام سید"رضا تقوی" سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه ضمن گرامیداشت بیست و نهمین سال روز اقامه اولین نماز تهران اظهار داشت:

نماز جمعه، ‌نمازی عبادی - سیاسی است،‌ بدین معنی عبادت در متن سیاست گنجانده شده است تا مسلمانان علاوه بر انجام عبادت در جریان مسائل سیاسی جامعه و جهان قرار گیرند.

وی با اشاره به تفاوت نماز جمعه با دیگر عبادتها گفت:‌ نماز جمعه باید با جمع و در جمع اقامه گردد ، در نمازهای واجب می توان به هر شخص مومن و عادلی اقتدا کرد اما امام جمعه باید از طرف ولی فقیه و حاکم اسلامی منصوب شود چراکه خواندن خطبه درزمان غیبت در شان و منزلت حاکم اسلامی است و تنها خطیبی که او منصوب می کند می تواند از طرف ولی فقیه این عمل را انجام دهد.

تقوی ادامه داد: تا شعاع شش کیلومتری نباید نماز جمعه دیگری اقامه گردد و همه باید در یک نماز شرکت کنند ، زیرا دین مبین اسلام می خواهد در هرجمعه هیمنه، هیبت و عظمت مسلمانان را در وحدت به نمایش بگذارد و مومنین با شرکت در این فریضه به دوستان اسلام روحیه و دشمنان اسلام را ناامید کنند.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، حضور مردم در صحنه را یکی از مهمترین کارکردهای نماز جمعه عنوان کرد و تاکید کرد: یکی از دلایل تشکیل شدن نماز جمعه کور کردن نقشه های سیاه و توطئه های پلید منافقین بود زیرا تاریخ نماز جمعه نشان می دهد منافقین بیشترین دشمنی را با نماز جمعه داشته و دارند و این امر به دلیل نفاق زادیی و ایجاد صمیمیت ، ‌برادری وهمدلی این فریضه الهی است.

وی با اشاره برکات نماز جمعه خاطر نشان کرد: خطبه‌های قاطع نماز جمعه بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کرد و خطرات بسیاری را از سراین ملت دور کرد و بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس از همین مصلاهای نماز جمعه به جبهه ها اعزام شدند و کمک های مردمی نیز از این راه برای رزمندگان اسلام ارسال می شد.

تقوی در ادامه سلسله مباحث سیره نبوی موقعیت این فریضه را بسیار والا و بالا توصیف کرد و افزود : هنگام شنیدن صدای اذان مسلمین باید تمام کارهایشان را رها کرده و خود را برای حضور در این نماز آماده کنند و از نظر بسیای از فقها انجام معامله در هنگام اقامه نماز کار باطلی است.

وی تصریح کرد: بنابر بر روایات اگر کسی سه هفته بدون عذر در نماز جمعه شرکت نکرده و آن را ترک کند خداوند بر قلب او مهر نفاق می زند در حالیکه برای ترک هیج عبادتی این تعبیر بکار نرفته است.

کد خبر 58969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز