جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه تهران 22 شهریور به امامت حجت‌الاسلام خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنرانی‌های اخیر مقام معظم رهبری گفت: ایشان استواری بر اصول و استکبارستیزی را از مبانی مهم در تداوم انقلاب اسلامی دانستند.
 
حجت الاسلام والمسلمین خاتمی تاکید کرد: اسلام محوری، مردم سالاری دینی، ولایت فقیه و مستضعف نوازی از اصول و ارزش‌ها و روح انقلاب است که نباید هیچگاه از آن عقب نشینی کرد.

وی یادآور شد: اگر از این اصول و ارزش‌ها مراقبت و پاسداری نکنیم بر سر انقلاب اسلامی همان خواهد آمد که بر مشروطه آمد.

امام جمعه موقت تهران به تاکید دیگر مقام معظم رهبری بر حفظ روحیه استکبارستیزی اشاره کرد و گفت: عقلانیت این است که با تدبیر برای حفظ اصول انقلاب تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: ما با دنیای استکبار سوء تفاهم نداریم آنها نابودی اسلام را می‌خواهند و ما در پی پایان سلطه‌گری و بی‌عدالتی هستیم.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه دنیای استکبار می‌خواهد با تهدید و تحریم مردم ما را خسته کند تاکید کرد: با مقاومت و صبر و پایداری می‌توانیم به پیروزی برسیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: استکبار جهانی خیلی به فشارهای اقتصادی دل بسته و معتقد است اگر بخواهد ضربه‌ای به انقلاب بزند از این طریق می‌تواند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی یادآور شد : گرانی‌ءها به گونه‌ای است که هم مردم و هم مسئولان آن را لمس می‌کنند اما این گرانی‌ها سه عامل دارد که یکی از این عوامل مربوط به گرانی‌های ناشی از افزایش قیمت‌ها در سطح بین‌المللی است.

وی سنگ اندازی‌ها و کارشکنی‌ها را از دیگر عوامل گرانی‌ها برشمرد و تاکید کرد: هم دولت و هم مجلس شبانه روز تلاش می‌کنند تا راهی برای برون رفت از این گرانی‌ها بیابند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی برنامه‌ریزی‌های ناکام و ناموفق را سومین عامل گرانی برشمرد و یادآور شد : این برنامه ریزی‌های ناموفق ممکن است عامدانه و عالمانه نباشد اما اثر خود را می‌گذارد.

وی از دولت و مجلس خواست که در بررسی تمامی طرح‌ها و لوایح به این نکته توجه داشته باشند که آن طرح و لایحه تورم زا نباشد و به تولید که رکن اصلی اقتصاد سالم است لطمه نزند.

امام جمعه موقت تهران در این زمینه از دولت خواست براساس فرمایش مقام معظم رهبری در طرح تحول اقتصادی شتابزده عمل نکند و هماهنگ با مجلس حرکت کند.

خطیب جمعه تهران در ابتدای خطبه دوم با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) و تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (س) یاد شهدای هفده شهریور و همچنین خاطره مرحوم آیت الله طالقانی و شهید محراب آیت الله مدنی را گرامی داشت.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه گفت: مراجع دینی فقیهان دینی هستند که حوزه‌های علمیه آنها را شایسته این جایگاه رفیع می‌دانند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی افزود: علمای دین، مراجع و روحانیت در طول تاریخ در دو سنگر پاسداری از فرهنگ اسلام ناب محمدی و پاسداری از کیان سیاسی اسلام و مکتب تشیع تلاش و جانفشانی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه استقلال کشور عراق از استعمار انگلیس در دهه 1920 میلادی مرهون تلاش و اجتهاد مرجعیت بود گفت: در ایران نیز مرجعیت و فتوا موجب شد تا غارت فرهنگ و اقتصاد ایران در دوران قاجار متوقف شود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به وقایع دوران انقلاب اسلامی گفت: با توجه تلاش‌های همه اقشار، اما این امام خمینی (ره)، مرجعیت و فتوا بود که طومار حکومت 57 ساله پهلوی را برچید.

وی با تاکید بر اینکه عقل و دین اقتضا می‌کند مرجعیتی را که سرمایه استقلال، عزت و عظمت ایران است حفظ کنیم تصریح کرد: اهل قلم، جوانان و همه اقشار بیدار باشند که حرمت شکنی مراجع و علمای دین سرمایه سوزی است و نباید این اتفاق رخ بدهد.

سید احمد خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات برخی مقامات و مطالب نشریات کشورهای عربی گفت: چندی است که آنها دوباره زمزمه کهنه و نادرست ادعای مالکیت جزایر سه گانه را مطرح می کنند؛ اما من به سران دولتهای عربی نصیحت می‌کنم به جای این همه دلدادگی به امریکا دوست ایران باشید که امنیت منطقه را مانند امنیت خود بدانید.

وی خطاب به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت: از سرنوشت صدام و شاه ایران پند بگیرید چرا که نتیجه دلدادگی و خدمت آنها به آمریکا همان بود که دیدید.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: شما ملت ایران را آزموده اید؛ این ملت 8 سال مقاومت کرد و اجازه نداد وجبی از خاکش در دست دشمن باشد و این ملت بزرگ ایران هرگز اجازه نخواهد داد وجبی از خاکش در دست بیگانگان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی تصریح کرد: از زبان مردم ایران به صراحت می گویم جزایر سه گانه ایرانی بوده‌اند ، ایرانی هستند و به فضل خدا ایرانی خواهند ماند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق که ناکام ماند ، گفت: این توافقنامه با هوشیاری مرجعیت دینی ، دولت ، مردم و روشنفکران عراقی ناکام ماند اما آمریکایی‌ها مانند دزدی که از در بیرون می‌کنند از پنجره وارد می‌شوند، این بار توافقنامه تعدیل شده‌ای را مطرح می‌کنند که در آن خروج نیروهایش از عراق گنجانده شده است.

امام جمعه موقت تهران در پایان خطاب به ملت عراق گفت: امضای هرگونه توافقنامه بلند مدت یا کوتاه مدت با آمریکا ثمره‌ای جز خفت نخواهد داشت و انشاءالله با هوشیاری شما این توطئه آمریکا نیز مانند توطئه قبلی‌اش خنثی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه اول نمازجمعه نیز در آستانه فرارسیدن میلاد امام حسن مجتبی (ع) و تبریک این میلاد مسعود به روایتی از آن حضرت اشاره کرد و گفت: بندگان خدا باید برای خداوند حریم نگه دارند و کسانی که حریم نگه دارند بن بست در زندگی نخواهند داشت و از فتنه‌ها به دور خواهند ماند.

وی با اشاره به انس با خدا به عنوان یکی از اصول مهم اخلاقی گفت: این انس جلوه‌هایی دارد که از برجسته‌ترین آنها به ویژه در ماه مبارک رمضان، دعاست.

او خاطرنشان کرد: مؤمنان با قرائت دعاهای ویژه این ماه از برکات این دعاها بهره‌مند خواهند شد.

امام جمعه موقت تهران‌ به استجابت و موانع استجابت دعا اشاره کرد و گفت: از دوازده آیه‌ای که در باب دعا و صدها روایتی که در این خصوص داریم، برمی‌آید که روح دعا این است که دعاکننده باور کند که گره او فقط به دست خداوند گشوده می‌شود و اگر امید به جای دیگری داشته باشد به آن دعا گفته نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی به روایات اهل بیت درباره دعا اشاره و تصریح کرد: چکیدة این روایات این است که اگر دعا کننده می‌خواهد دعایش مستجاب شود باید تنها امیدش به خدا باشد و از همه کس دل بکند و خداوند نیز این دعا را مستجاب می‌کند.

وی همچنین یادآور شد: در روایات تأکید شده است کسانی که دعا لق لق زبان آنها شده است ولی توجهی به خدا و معانی دعا ندارند، این افراد دعایشان مستجاب نمی‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع نمازگزاران افزود: دعا 34 ادب دارد که 12 ادب آن قبل از دعا، 17 ادب همزمان با دعا و 5 ادب آن بعد از دعاست که این آداب برای فراهم ساختن بستر انقطاع الی الله است و مهمترین آن این است که در زمان دعا خواندن از خدا بسیار التماس و درخواست کنیم و اشک بریزیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی گفت: ظرف استجابت دعا در شب‌های قدر است و ما باید با درک و معرفت این شب‌ها از خداوند طلب مغفرت و برآورده شدن حاجات را داشته باشیم.

کد خبر 63122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز