شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

شیعیان نجف این روزها در غم فقدان مولا امیر مومنان علی (ع) جامه سیاه بر تن کرده‌اند.

کوچه‌ها و بازار شهر در غم فقدان امام اول شیعیان، جامه سیاه برتن کرده و مردم با برپایی آیین‌های سوگواری، فقدان امیر مومنان را به سوگ نشسته‌اند.

همزمان با سالروز ضربت امام علی (ع)، آیین‌های احیای شبهای قدر با شکوه خاصی در مساجد و تکایا و هیات‌های عزاداری شهر نجف آغاز شد و امشب این آیین‌ها به اوج خود می‌رسد.

به همین مناسبت نیز هیات‌های نجف در سنتی دیرینه، دیگ‌های بزرگ پخت برنج و ماش را بار گذاشتند و آن را به همراه شیر بین عزاداران توزیع کردند.

گفته می‌شود این غذایی بوده است که امام علی(ع) در آخرین روزهای عمر با برکتش آن را دوست می‌داشتند و به این مناسبت هرساله در سالروز شهادت این امام همام، پخت این نوع غذای نذری در نجف رونق می‌گیرد.

در همین راستا نیز هزاران نفر از شهرهای مختلف عراق به ویژه شهرهای جنوب و استانهای میانی عراق برای شرکت در آیین‌های سالروز شهادت امام اول شیعیان و گرامیداشت آیین‌های مبارک شبهای قدر روانه شهر مقدس نجف اشرف شدند.

مدیریت استان نجف نیز، فردا یکشنبه مصادف با سالروز شهادت امیرالمومنان علی(ع) را تعطیل رسمی اعلام کرده است.

به این مناسبت در استان "میسان" در ‪ ۳۶۵‬کیلومتری جنوب شرقی بغداد نیز روز یکشنبه تعطیلی رسمی اعلام شد.

سخنگوی استانداری نجف گفت: این استان امسال تدابیر لازم را برای پذیرش بیش از هفت میلیون زایر در سالروز شهادت امام علی (ع) در شهر نجف اشرف اتخاذ کرده است.

"احمد دعیبل" روز شنبه در شهر نجف اشرف به خبرنگاران افزود: با توجه به ثبات و امنیتی که نجف اشرف شاهد آن است انتظار ورود این تعداد از زوار به شهر پیش بینی شده است.

وی یادآور شد که در سالهای گذشته بین سه تا چهار میلیون زایر در سالروز شهادت امام علی (ع) برای گرامیداشت این روز و احیای شبهای قدر در کنار مرقد امام علی (ع) روانه شهر نجف اشرف شده‌اند.

از سوی دیگر مدیریت استان با همکاری دستگاه‌های امنیتی و هیات‌های عزاداری و کمیته‌های مردمی، تدابیر گسترده‌ای برای پذیرش زوار و اسکان موقت آنها در مکانهای اختصاص یافته، فراهم کرده است.

در این راستا رییس پلیس استان نجف از حضور فعال ‪ ۲۰‬هزار نیروی پلیس در مناطق مختلف شهر خبر داد.

سرهنگ "عبدالکریم مصطفی" افزود: این عده از نیروهای پلیس به منظور فراهم کردن امنیت و ثبات در شهر و هدایت بهتر زوار به داخل شهر و پیشگیری از عملیات احتمالی تروریستها به کار گرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: با هدف فراهم کردن فضای بهتر آرامش و امنیت در طول برگزاری آیین‌های زیارت ‪ ۲۱‬رمضان، استان نجف از دو تیپ پلیس استان بغداد برای مشارکت در طرح امنیت نجف اشرف کمک گرفته است.

مدیریت استان نجف همچنین اقدام به احداث یک اتاق بحران در این شهر کرده تا مدیریت آیین‌های ویژه سالروز شهادت امام علی (ع) به صورت بهتر و متمرکزتری انجام شود.

از امروز زوار امیر مومنان علی (ع) برای شرکت در آیین‌های سالروز شهادت این امام همام از شهرهای مختلف عراق عازم نجف اشرف می‌شوند.

کد خبر 5902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز