اعلام نتایج «مقدماتی» کارآزمایی بالینی حدود ۲۶۰۰۰ نفر نشان داده است که یک واکسن کرونای ابداع و ساخته‌شده درون خود هند بی‌خطر و اثربخش است، اما موضوع پذیرش واکسن هندی حتی در خود این کشور هم به سادگی‌ها نیست.

Andra modi

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز انتشار این نتایج ترغیب مهمی است برای کارزار بلندپروازانه ( اما به مانع برخورده‌ هند) برای واکسیناسیون جمعیت فراوانش بر ضد کووید-۱۹ و در عین حال تثبیت خودش به عنوان یک سازنده و ابداع‌کننده واکسن در میان کشورهای جهان.

شرکت هندی بهارات بیوتک می‌گوید نتایج اولیه کارآزمایی بالینی مرحله سوم شامل ۲۶۰۰۰ نفر نشان داده است که واکسن کرونای ساخت این شرکت به نام واکسن  «کواکسین» ۸۱ درصد اثربخشی دارد.

نتایج مقدماتی واکسن هندی کرونا اثربخشی ۸۱ درصدی را نشان می‌دهد

به گفته شرکت بهارات بیوتک نتایج این  آنالیز مقدماتی هنوز «داوری همتا» نشده است (بوسیله کارشناسان مستقل برای انتشار در ژورنال‌های علمی بازبینی نشده است). ضمنا هنوز روشن نیست که کوواکسین در آنالیز نهایی چقدر اثربخش خواهد بود.

با این وجود،‌ این نتایج تاحدی باعث راحتی خیال در هند شده است. کواکسین در ماه ژانویه (دی) بوسیله دولت هند تایید شده است و پیش از آنکه به طور علنی بی‌خطر و ایمن‌ بودن آن تایید شود، به میلیون‌ها نفر در هند تزریق شده است. بسیاری از مردم در هند، از جمله کارکنان بهداشتی خط مقدم نگران بودند که کواکسین بی‌تاثیر یا خطرآفرین باشد و به این ترتیب کارزار دهلی نو برای واکسیناسیون جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری‌اش دچار مشکل شود.

مقامات برزیل که دولت آن دوزهای واکسن هندی کواکسین را خریده‌اند، اخیر درباره اثربخشی واقعی این واکسن ابراز تردید کرده بودند.

دکتر آناتا بهان، پژوهشگر بهداشتی در کالج پزشکی مانیپال در جنوب هند می‌گوید نتایج اخیرا منتشر شده تا حدی این نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد. با این وجود، به گفته او هنوز تا زمانی مراحل پژوهشی کواکسین به پایان برسد، پرسش‌هایی درباره آن باقی می‌ماند.

دکتر بهان گفت: «اکنون این داده‌ها را باید سازمان ناظر دارویی هند بررسی کند و پس از آن است که تصمیمات قانونی درباره واکسن می‌تواند گرفته شود.»

اگر این نتایج به تایید نهایی برسند، می‌توانند به نارندرا مودی، نخست‌ویر هند و حزب سیاسی ناسیونالیست هندوی او نفع برسانند. مودی بر ساختن واکسن کرونای موثر و تماما در هند ساخته‌شده برای کمک به کارزار واکسیناسیون در این کشور تاکید کرده است.

تایید اضطراری واکسن هندی کواکسین در اوائل ماه ژانویه، در همان روز تایید واکسن آکسفورد- آسترازنکا اعلام شد که از جمله در هند به نام «کوویشیلد» (Covishield) تولید می‌شود. هنگامی که دو هفته بعد واکسیناسیون عموی در هند آغاز شد، اغلب افراد اجازه انتخاب نوع واکسن کرونایشان را نداشتند.

این اقدام باعث انتقاد تند انجمن‌های داروسازی و کارشناسان ارشد بهداشتی در هند شد که تایید واکسنی را که هنوز کارآزمایی بالینی‌اش در حال انجام شد، خلاف منطق علمی خواندند.  مقامات هندی اغلب بدون توضیح علت این شتابزدگی به سرزنش منتقدان پرداختند و در عوض تایید کواکسین را از چشم‌انداز ناسیونالیستی‌اش توجیه کردند و آن را نشانه‌ای از قدرت علمی هند خواندند.

تایید «ناگهانی» واکسن کرونای ساخت هند انتقادها را برمی‌انگیزد

نخست‌وزیر مودی، نیز برای حمایت از این واکسن در مقابل دوربین‌های تلویزیونی به طور علنی واکسن کواکسین را دریافت کرد و تصاویر تزریق این واکسن تولید هند به سایر وزیران دولت فدرال و روسای دولت‌های منطقه‌ای واکسن نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

اما گارگیا تلاکاپالی، کارشناس بهداشت عمومی می‌گوید تایید اضراری کواکسین باعث بروز بدگمانی در میان کارکنان بهداشتی خط مقدم شد و پرسش‌هایی را درباره روند نظارت بر تایید واکسن‌ها در هند برانگیخت. این وضعیت همچنین باعث بروز تردید درباره روند کلی واکسیناسیون هم شده است.

تلاکاپالی گفت: «من بسیاری از کارکنان مراقبت بهداشتی را می‌شناسم که اطمینان چندانی کواکسین (واکسن هندی) ندارند و  کویشیلد (واکسن انگلیسی آسترازنکا) را ترجیح می‌دهند. با وجود اینکه کسی نمی‌گوید کواکسین مشکلی دارد، اما شتابزدگی در تایید آن به ضررش تمام شده است.»

از طرف دیگر بسیاری از مردم هند تا حدی به علت نگرانی درباره واکسنی که مراحل کامل آزمایشی‌اش را طی نکرده است، از زدن واکسن پرهیز می‌کنند و همین موضوع باعث کندی در کارزار واکسیناسیون دراین کشور شده است. این کارزار با مشکلات تدارکاتی مربوط به حمل و نقل دوزهای واکسن به مناطق دوردست در دمای مناسب هم روبرو است.

هدف دولت هند واکسینه کردن حدود ۳۰۰ میلیون نفر از مردم این کشور تا ماه اوت (مرداد) است. اما اگر این کشور نتواند سرعت فعلی واکسیناسیون کرونا را افزایش دهد،‌ رسیدن به این هدف تا این زمان ممکن نمی‌شود. مقامات در هند همچنین افراد واجد شرایط واکسیناسیون را که در ابتدا محدود به کارکنان خط مقدم بهداشتی می‌شد، به افراد بالای ۶۰ سال و افراد بالای ۴۵ سال دارای بیماری جدی زمینه‌ای گسترش داده‌اند.

کد خبر 590474

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha