آنویسا (Anvisa)، سازمان ناظر بهداشتی برزیل، تقاضای واردات دوزهای واکسن کرونای ساخت شرکت هندی بهارات بیوتک با نام «کواکسین» را برای استفاده در برنامه واکسیناسیون عمومی این کشور رد کرد.

covaxin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت LiveMint قرار بود شرکت بهارات بیوتک ۲۰ میلیون دوز واکسن «کواکسین» را از طریق یک شرکت همکارش در برزیل به دولت این کشور بفروشد.

وزارت بهداشت هند از آنویسا خواسته بود تا مجوز ۲۰ میلیون دوز کواکسین ساخت شرکت هندی بهارات بیوتک را بدهد.

این اقدام سازمان ناظر بهداشتی برزیل پس از آن صورت می‌گیرد که این سازمان در ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) از دادن گواهی «شرایط خوب تولید» (GMP) هم به بهارات بیوتک خودداری کرد.

آنویسا در وب‌سایتش اعلام کرده است که بازرسان ۱۴ مورد عمده و ۱۴ مورد جزئی تخطی پیدا کرده‌اند که بیانگر خطر عمده‌ای از لحاظ تولید این واکسن و اطمینان از کیفیت فراورده هستند. این سازمان ناظر بهداشتی بر نگرانی‌ها درباره قدرت واکسن، روند غیرفعال کردن ویروس در حین تولید واکسن، استریل کردن و خلوص واکسن تاکید کرده است.

بهارات بیوتک یک طرح عمل برای اقدامات اصلاحی برای آنویسا فرستاده است، اما آنویسا می‌گوید اقدامات تا به حال انجام‌شده اعتماد این سازمان را جلب نکرده است.

آنویسا گفته است اگر این مشکلات حل نشوند، ممکن است کیفیت واکسن تحت تاثیر قرار گیرد و دریافت‌کنندگان واکسن بالقوه به خطر بیفتند. بر اساس این بیانیه طرح عمل  بهارات بیوتک نیز برای حل این مشکلات کیفیت تولید ناکافی به نظر می‌رسد.

البته بر اساس قوانین برزیل با وجود این تصمیمات آنویسا هنوز شرکت بهارات بیوتک مستقر در حیدرآباد هند می‌توان تقاضای دریافت مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونای تولیدی‌اش در برزیل را ارائه دهد.

کواکسین، واکسن کرونای ساخت بهارات بیوتک، در خود هند هم با مشکلاتی از لحاظ پذیرش روبرو بوده است. فقط ۸ درصد از دوزهای واکسن کرونای تزریق شده به کارکنان خط مقدم و کارکنان مراقبت بهداشتی در این کشور از ۱۶ ژانویه تا ۲۳ مارس، مربوط به کواکسین بوده است و بقیه واکسیناسیون‌ها با با واکسین «کوویشیلد» (Covishield) انجام شده است که همان واکسن آسترازنکا است که «انستیتو سرم هند» با مجوز شرکت اصلی با این نام تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بیم‌وامیدهای واکسن‌های‌ وطنی| آیا نخست‌وزیر می‌تواند اعتماد کارکنان پزشکی را برای زدن واکسن هندی جلب کند؟

یکی از عوامل اصلی در تصمیم آنویسا در رد درخواست شرکت هندی بهارات بیوتک شیوه به کار رفته برای غیرفعال کردن کروناویروس در ساخت این واکسن است که ممکن است امکان راه یافتن ویروس زنده را به واکسن بدهد.

کد خبر 592812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha