یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

الهام اناری: ترکیب آثار شرکت‌کننده در جشنواره ونیز که پس از کن معتبر‌ترین فستیوال سینمایی جهان به شمار می‌آید، به تدریج شناخته می‌شود.

این جشنواره که  شصت و پنجمین دوره‌اش برگزار می‌شود، امسال یک برگ برنده دارد و آن حضور فیلم تازه برادران کوئن با عنوان «پس از خواندن بسوزان» در بخش مسابقه است؛ فیلمی که مدیران کن خیلی دوست داشتند آن را در جشنواره شان نمایش بدهند ولی کوئن‌ها که از آخرین حضورشان در این فستیوال خاطره خوشی نداشتند حاضر به این کار نشدند و پیشنهاد مدیران ونیز را پذیرفتند.

جشنواره ونیز قدمتش از کن نیز بیشتر است و چند سالی است که برگزار کنندگانش می‌کوشند آن را از زیر سایه کن خارج کنند.

در جشنواره امسال ونیز احتمالا «رویای لاس وگاس» تازه‌ترین ساخته امیر نادری نیز به نمایش در خواهد آمد؛فیلمی که در بخش مسابقه جشنواره لوکارنو پذیرفته شده بود ولی نادری ترجیح داد، ونیز اولین محل نمایش «رویای لاس‌وگاس» باشد.گویا قرار است فیلم نادری در بخش مسابقه به نمایش درآید؛ بخشی که هنوز فیلم‌هایش معرفی نشده و تازه چند روزی است که برخی از فیلم‌های بخش‌های جنبی معرفی شده‌اند.

برگزار‌کنندگان هفته منتقدان بین‌المللی شصت و پنجمین جشنواره فیلم ونیز 9 فیلم را انتخاب کردند که جز یکی بقیه اولین بار در دنیا  در‌ بخش جنبی لیدو پخش می‌شوند و هیچیک انگلیسی‌زبان نیستند.

در میان 9 فیلم انتخاب شده، 7فیلم در بخش مسابقه هفته منتقدان بین‌المللی حضور دارند که با مدیریت اتحادیه ملی منتقدان فیلم ایتالیا برگزار می‌شود.

فرانچسکو دی پیس، رئیس این بخش جنبی که امسال بیست و سومین دوره خود را جشن می‌گیرد، فیلم‌های انتخاب شده را « آثار نادیده گرفته شده در دیگر جشنواره‌ها» توصیف کرد و از موزیکال مالزیایی و تلخ Sell Out! ساخته یو جون هان به عنوان یک نمونه بارز یاد کرد.

نامیک کابیل از بوسنی کمدی سیاه « نگهبانان شب» را به بخش مسابقه هفته منتقدان می‌آورد که یک کمدی سیاه درباره سارایوو است. برمک اکرم افغانی که در پاریس کار می‌کند، با فیلم «پسر کابلی» در ونیز حاضر می‌شود و ژو یائوو از چین با فیلم« خیار» می‌آید که درباره سه خانواده شهرستانی در پکن است.

سلیم اوچی فیلمساز ترکیه‌ای فیلم « دو خط» را دارد که درباره یک زوج جوان اهل استانبول است که از دست هم خسته شده‌اند. دیگر فیلم‌های بخش مسابقه عبارتند از درام مستند « شاگرد» ساخته ساموئل کولاردی از فرانسه که درباره یک کشاورز جوان است و کمدی تلخ Pranzo di ferragosto به کارگردانی جانی دی گرگوریو که ماتیو گارونه سازنده فیلم مطرح « گومورا»  آن را تهیه کرده است.درام تلخ « ناهار سرد» ایوا سورهوگ از نروژ و « پینوکیو لاورو - رویای مرگ نیمه تابستان» پیپو متساپسا از ایتالیا درباره مردی که می‌خواهد در جنوب ایتالیا یک قبرکن باشد، دو فیلم خارج از مسابقه بخش هفته منتقدان بین‌المللی ونیز هستند.

« ناهار سرد» فیلم افتتاحیه این بخش است و پیش از این در نروژ پخش شده است. اعضاء هیأت داوران ‌ بخش هفته منتقدان بین‌المللی ونیز هنوز انتخاب نشده‌اند. تمام فیلم‌های شرکت کننده، جدا از رقابت برای دریافت جایزه این بخش در بخش رسمی شیر طلایی آینده نیز رقابت می‌کنند که ارزش جایزه آن 100 هزار دلار است.شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز 27 اوت (ششم شهریور)  با کمدی سیاه «پس از خواندن بسوزان» برادران کوئن آغاز می‌شود و تا ششم سپتامبر (16 شهریور) ادامه دارد. ریاست هیأت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره امسال را ویم وندرس فیلمساز سرشناس آلمانی به عهده دارد و جایزه شیر طلایی افتخاری جشنواره ونیز 65 به ارمانو اولمی، فیلمساز شهیر ایتالیایی اعطا می‌شود.

کد خبر 59149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز