سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالی که گفته می‌شد امسال قرار است جشنواره ونیز رویکرد ویژه‌ای به سینمای ایتالیا داشته باشد

و برای همین فیلم افتتاحیه این دوره «انتخاب باریا» آخرین ساخته جوزپه تورناتوره در نظر گرفته شده بود اما سینماگران ایتالیایی تهدید به تحریم این جشنواره کردند.

دلیل این تحریم کاهش حمایت‌های مالی دولت ایتالیا از فعالیت‌های هنری است. اتفاقی که با اعتراض گسترده هنرمندان این کشور مواجه شده و تحریم جشنواره ونیز احتمالا فقط یکی از جنبه‌های این حرکت اعتراض‌آمیز خواهد بود.

جشنواره ونیز که در دوره‌های اخیر با نمایش فیلم‌های چالش‌برانگیز به‌دنبال جنجال آفرینی رفته، این بار خود موضوع جنجالی گسترده شده است. باید دید ابعاد این تحریم چگونه خواهد بود.

به گزارش رویترز، دولت سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر ایتالیا با کاهش 130 میلیون یورویی (180 میلیون دلاری) بودجه بخش‌های تولید فیلم، خانه‌های اپرا و تولید و اجرای موسیقی، امسال 380 میلیون یورو به این بخش‌ها اختصاص داده و موجی از اعتراض را در میان هنرمندان ایتالیایی برانگیخته است.

صدها نفر از فعالان صنعت فیلمسازی در کشور ایتالیا روز دوشنبه با در دست داشتن بادکنک‌های سیاه با اجتماع مقابل پارلمان این کشور از نمایندگان و دولت خواستند درباره بودجه فعالیت‌های هنری تجدید نظر کند. ماریو مونیچلی فیلمساز نامدار ایتالیایی در این باره گفت: کشوری که به فرهنگ علاقه ندارد، کشوری است که به فرهنگسازان هم علاقه نخواهد داشت.

والتر ولترونی، شهردار پیشین رم، هم در اظهار نظری جالب اعلام کرد بیش از 200 هزار نفر در بخش‌های هنری ایتالیا فعالیت می‌کنند و کاهش بودجه این بخش به بیکاری بخش زیادی از این جمعیت خواهد انجامید.

او گفت: اگر بخش فرهنگ تعطیل شود، گویی کارخانه خودروسازی فیات تعطیل شده است.برخی از فعالان سرشناس صنعت سینمای ایتالیا یکی از راه‌های اعتراض به تصمیم جنجالی دولت را تحریم شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز می‌دانند که یکی از 3 رویداد برتر سینمای جهان در کنار کن و برلین است.

این در حالی است که برخی گمانه‌‌زنی‌ها از حضور پررنگ و گسترده فیلم‌های آمریکایی و حضور احتمالی 2 تا 3 فیلم از سینمای آسیا در این دوره حکایت دارد.

جشنواره فیلم ونیز امسال روز دوم سپتامبر(چهارشنبه 11شهریور) با نمایش آخرین فیلم تورناتوره ایتالیایی آغاز می‌شود و مارکو مولر مدیر هنری ونیز تا اواخر ماه جاری میلادی اسامی برخی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد معتبر سینمایی را اعلام می‌کند.

نکته جالب درباره ونیز 2009 اینکه احتمال دارد نسخه انگلیسی‌زبان «همه خوبند» تورناتوره به کارگردانی کرک جونز در این دوره به نمایش درآید. در نسخه ایتالیایی مارچلو ماسترویانی نقش اصلی را بازی کرده و در فیلم جونز رابرت دنیرو نقش اصلی را بر عهده دارد. کیت بکینسل و درو باریمور دیگر بازیگران همه خوبند تولید مشترک ایتالیا و آمریکا هستند.

برادران کوئن که فیلمسازان محبوب جشنواره ونیز هستند، امسال احتمالا با کمدی «یک مرد جدی» پا به لیدو می‌گذارند. استیون سودربرگ دیگر چهره‌ای است که به‌نظر می‌رسد با «خبرچین» با بازی مت دیمن در ونیز حضور داشته باشد و جورج کلونی«بالا در آسمان» جیسن ریتمن را در این جشنواره مهم، خواهد داشت.

تاد سولوندز با کمدی «زندگی در دوران جنگ»، هیلاری سوانک با «آملیا» به کارگردانی میرا نایر در نقش آملیا ارهارت، ریچارد گیر و کریستوفر اکلستن با فیلم وحشتناک «جعبه» به کارگردانی ریچارد کلی و کامرون دیاز و جیمز مارسدن با «یک مرد تنها»، نخستین تجربه کارگردانی تام فورد دیگر نمایندگان احتمالی سینمای آمریکا در بخش مسابقه ونیز 66 هستند.

اما سینمای آسیا که حضوری گسترده و چشمگیر در شصت و دومین دوره جشنواره فیلم کن داشت، به‌نظر می‌رسد در این دوره جشنواره ونیز حداکثر 3نماینده داشته باشد. درام حماسی «جنگجو و گرگ» با بازی مگی کیو به مذاق مدیر ونیز خوش آمده و «مثل یک رویا» ساخته کلارا لو و «شاهزاده اشک‌ها» هم دیگر نمایندگان آسیا در لیدو خواهند بود.

سینمای فرانسه ـ همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود ـ امسال یک نماینده قطعی در ونیز دارد و آن کسی نیست جز ژاک ریوت 81 ساله که نخستین حضور خود را در ونیز با «36 نما از قله سن لو» جشن می‌گیرد. برونو دومون، سیلون شومه، ژاکو ون دورمل، سدریک کان، پاتریس شرو و کلر دنس با «مواد سفید» با بازی ایزابل هوپر دیگر نمایندگان احتمالی فرانسه در ایتالیا هستند.

«درمان‌ناپذیر» دنیس تانوویچ، «اوندین» نیل جردن، انیمیشن «آقای فوکس شگفت‌انگیز» به کارگردانی وس اندرسن با صدای بیل مورای، جورج کلونی و مریل استریپ، «پرنسس و قورباغه» استودیو دیسنی و... دیگر فیلم‌هایی هستند که احتمال حضور و نمایش آنها در بخش مسابقه جشنواره ونیز وجود دارد.

علاقه‌مندان سینمای دنیا برای دانستن قطعی نام فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز باید تا روز 30 ژوئیه (8مرداد) منتظر بمانند تا در نشست خبری مارکو مولر اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه و رقبای شیر طلایی ونیز معرفی شوند. اگر مدیر هنری ونیز بتواند نیمی از فیلم‌های این فهرست را در این دوره به نمایش بگذارد، کاری بزرگ کرده است.

ریاست هیات داوران شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز را آنگ لی فیلمساز تایوانی برنده اسکار بر عهده دارد که 2بار در 2005 و 2007 برنده شیر طلایی شده است. پارسال شیر طلایی به «کشتی‌گیر» دارن آرونوفسکی با بازی میکی رورک در نقش اصلی رسید.

کد خبر 85967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز