«انستیتو سرم هند» (ISI) از اردیبهشت ماه تحویل کامل واکسن‌های کرونای آسترازنکا را به «برنامه کواکس» سازمان جهانی بهداشت که ایران هم در آن عضویت دارد، از سر خواهد گرفت.

AZ vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد: «انتظار می‌رود تحویل واکسن‌های کرونای آسترازنکا که انستیتو سرم هند (SII) تولید می‌کند تا ماه مه (اوائل اردیبهشت) به طور کامل از سر گرفته شود.»

به گفته این سخنگو،  محموله‌های واکسن شرکت انگلیسی آسترازنکا که با نام «کویشیلید» (Covishield) در هند تولید می‌شوند، پس از تحویل به سرعت در اختیار کشورهای عضو برنامه کواکس قرار خواهند گرفت.

این سخنگو همچنین گفت که برنامه کواکس در حال مذاکره با دهلی نو است تا در ماه آوریل (فروردین) هم «مقداری واکسن» به دست بیاورد.

برنامه کواکس در انتظار دریافت در مجموع ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا از انستیتو سرم هند در ماه‌های مارس و آوریل (اسفند و فروردین) بود، اما تا به حال فقط حدود ۲۸ میلیون دوز واکسن دریافت کرده است.

یونیسف به عنوان یکی از همکاران این برنامه که «اتحاد واکسن GAVI» مدیریت آن را به عهده دارد، در توزیع واکسن‌ها مشارکت دارد.

هند که بزرگترین سازنده واکسن در جهان است، روز جمعه اعلام کرد که با توجه اوج‌گیری میزان عفونت‌های کرونا تامین واکسن‌ برای مصرف داخلی را در اولویت قرار می‌دهد و به خریداران بین‌المللی هم این موضوع را اطلاع داده است.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در آن هنگام گفت که تصمیم هند «قابل‌درک» است، اما این سازمان در حال مذاکره با این کشور است تا عرضه واکسن به کشورهای دیگر ادامه یابد.

به گفته تدروس،‌ برنامه کواکس تا به حال ۳۲ میلیون دوز واکسن را به ۶۱ کشور از اعضایش تحویل داده است، اما ۳۶ کشور دیگر از اعضای آن هنوز در انتظار دریافت واکسن برای شروع واکسیناسیون هستند.

برای آسترازنکا با کواکس قرارداد بسته‌ایم

تدروس گفت کشورها باید با هم همکاری کنند تا واکسیناسیون در برابر کووید-۱۹ در همه جای جهان در ۱۰۰ روز نخست سال ۲۰۲۱ یعنی تا ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) شروع شود.

برنامه کواکس که سازمان جهانی بهداشت و چند سازمان دیگر در آن مشارکت دارند، با هدف دسترسی برابر همه کشورهای جهان به خصوص کشورهای با درآمد متوسط و کشورهای فقیر به واکسن‌های کرونا ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:

برنامه کواکس سازمان جهانی بهداشت چطور واکسن‌های کرونا را تامین می‌کند؟

کد خبر 592090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha