همشهری آنلاین: کار نصب 110 قطعه طلایی گنبد حرم امام علی (ع) که در ایران ساخته شده است همزمان با عید مبعث آغاز می‌شود.

 منصور حقیقت پور رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه بخشی از گنبد امام علی (ع) در دوره صدام تخریب شد افزود: کار بازسازی این بخش ها که شامل 800 قطعه طلایی است در ایران آغاز شده است و به تدریج با انتقال به شهر نجف اشرف روی گنبد حرم حضرت علی (ع) نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات فعالیت خود را از پنج سال و نیم پیش آغاز کرده است گفت: این ستاد تاکنون عملیات اجرایی صد طرح را در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، کوفه و مُسَیّب یا به اتمام رسانده است و یا در دست ساخت دارد که شامل توسعه، مرمت، ساخت و بازسازی ضریح و گنبد، درهای طلا، ساخت بناهای جدید، تجهیز و ارائه خدماتی از جمله آبرسانی، برق رسانی و ساخت سرویس های بهداشتی است.

حقیقت پور اضافه کرد: پنجاه مورد از طرح های یاد شده به شهر نجف اختصاص دارد و ستادهای بازسازی در پنج شهر عراق در حال فعالیت هستند.

وی گفت: هزینه اجرای این طرح ها از محل کمک های مردمی تامین می شود و تاکنون 800 میلیارد ریال از این محل جمع آوری شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: آخرین طرح به اتمام رسیده این ستاد، طلاکاری گنبد امام جواد (ع) بود و هم اکنون برای طلاکاری گنبد امام موسی کاظم (ع) نیز کارگاه های مربوط مشغول فعالیتند و این طرح همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در سال آینده به اتمام می رسد.

وی گفت: ساخت ضریح امامین عسکریین (ع) نیز با طراحی استاد مهرگان و با حضور هنرمندان قلم زن، میناکار و زرگر اصفهانی در شهر فسای استان فارس آغاز شده است و پیش بینی می شود این طرح یک سال و نیم تا دو سال آینده به اتمام برسد.

حقیقت پور همچنین افزود: مراحل ساخت قسمت های فرسوده ضریح حضرت ابوالفضل (ع) از یک سال قبل در فرهنگسرای بهمن تهران آغاز شده است و پیش بینی می شود تا 4 ماه آینده تکمیل شود.

وی گفت: در این ضریح از چهار تُن نقره و‌ بیش از 30 کیلوگرم طلا استفاده می شود و این ضریح دارای سازه استیل است.

حقیقت پور افزود: درب طلایی این ضریح که با طراحی استاد فرشچیان در دست ساخت است روزهای آینده برای نصب به کربلا منتقل می شود.

وی گفت: طرح تعویض و مرمت سنگ حرم حضرت مسلم بن عقیل (ع) در حال اجراست و قرارداد تعویض سنگ و کاشی حرم امام حسین (ع) نیز با هنرمندان ایرانی بسته شده است. 

کد خبر 59388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز