رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هم واکسن وارداتی در راه است هم واکسن ایرانی از پایان خرداد به سیستم اضافه خواهد شد و امیدواریم با سرعت بالا این اتفاق بیفتد.

واکسیناسیون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت مبنی بر «جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر»، گفت: این شعار برای امسال بسیار مناسب است، زیرا در دنیا شاهد هستیم که کشورها در حال دور شدن از عدالت هستند. به‌عنوان مثال امروز ۸۶ درصد واکسن کرونا دنیا را فقط شش کشور در اختیار دارند و این نشان دهنده چهره کاملا غیر عادلانه دنیا است که نگاه تبعیض آمیزی به واکسن دارند و اگر چنین شعاری محقق شود به ارتقا سلامت جهانی هم کمک خواهد کرد. ‌

جعفر تبریزی با اشاره به آغاز شیوع کرونا در ایران در اسفند ۱۳۹۸، اظهار کرد: با شروع این اپیدمی در کشور وزارت بهداشت بویژه معاونت بهداشت تغییراتی را در ساختار ارائه خدمات خود اعمال کرد و حدود ۱۲۰۰ مرکز جامع خدمات سلامت را تحت عنوان مراکز منتخب کووید ۱۹ با ۱۶ یا ۲۴ ساعت فعالیت تجهیز کرد و به مردم اعلام کرد که از این مراکز برای علائم کرونا استفاده کنند ما هم در سیستم خود این مراکز را به عنوان سطح ارجاع برای سطوح بالاتر تعیین کردیم.

وی گفت: سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ مصوب ستاد ملی کرونا مبنای اقدامات ما است که در آن به ۴ فاز تقسیم‌بندی شده و بر آن اساس واکسن تزریق می‌شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم در فاز اول ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر و در فاز دوم ۸.۵ تا ۹ میلیون نفر و در فاز سوم حدود ۴ میلیون نفر نیاز به واکسن داشته باشند. برای این افراد بر اساس اولویت بندی سند ملی واکسیسیون اقدام خواهیم کرد. ما سامانه‌های سطح یک را داریم که هر فردی پرونده الکترونیک خود را دارد و خدماتی که می‌گیرد در آنجا ثبت می‌شود و می‌توانیم بر اساس سن و بیماری‌های زمینه‌ای افراد و ...‌. مطابق با اولویت بندی‌ها افراد را تفکیک کنیم و با آنها تماس گرفته و آنها برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

تبریزی تاکید کرد: حدود ۱۸ هزار خانه بهداشت در سطح کشور داریم که در روستاها در حال خدمت رسانی هستند و به این ترتیب برای هر ۷۰۰ نفر یک بهورز در روستاها آماده به خدمت است و ۵۳۴۳ پایگاه سلامت شهری و ۲۵۶ پایگاه سلامت روستایی که خدمات فعال خود را ارائه می‌کنند.

گام پنجم بسیج ملی مقابله با کرونا؛ به‌زودی

وی افزود: گام اول با مشارکت بسیج مستضعفین و گام چهارم ما با مشارکت بسیج و سازمان هلال احمر و برخی سفیران سلامت داوطلب ما صورت گرفت. با تشدید گام چهارم از ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۹ تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ این گام به مرحله پایانی خود رسید که با تغییر چهره بیماری در کشور در شرف اجرای گام پنجم هستیم که به‌زودی اخبار آن منتشر می‌شود. علاوه بر تشدید شناسایی بیماران در تماس نزدیک و رهگیری آنها قرار است واکسیناسیون عمومی هم به عنوان یک فعالیت محوری به گام پنجم اضافه کنیم.

وی افزود: چون حجم واکسیناسیون ما از تیرماه بسیار بالا خواهد رفت از تیرماه فضاهای دیگری را به فضاهای موجود نظام بهداشتی اضافه خواهیم کرد تا بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته افراد بیشتری برای دریافت واکسن نزد ما بیایند. برنامه‌ریزی و زمان بندی برای این گام انجام شده است. آنچه که دولت برای واکسیناسیون انجام خواهد داد. بر اساس سند ملی واکسیناسیون است که اولویت بندی تزریق هم بر اساس میزان احتمال ابتلا به بیماری انجام شده است. افرد مسن و کادر بهداشت و درمان میزان مرگ و میر بالایی داشتند و ما باید از کسانی مراقبت کنیم که احتمال مرگشان بالا است و یا برای مراقبت از دیگران به آنها نیازمندیم، مثل کادر درمان، سالمندان، بیماران زمینه‌ای و...

تبریزی ادامه داد: در واکسیناسیون، سالمندان را به ۵ دسته تقسیم کردیم که دو گروه سالمندان پر خطر و بسیار پرخطر که ۳۰ درصد را شامل می‌شوند در اولویت اول قرار دادیم. اگر بخش خصوصی واکسن وارد کند آن شیوه واکسیناسیون هم در محل‌هایی که اعلام خواهد شد زیر نظر ما انجام می‌گیرد.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره افرادی که اطلاعاتشان در پرونده الکترونیک سلامت نیست و به عبارتی پرونده الکترونیک سلامت ندارند، گفت: شاید اطلاعات ۱۰ درصد از جمعیت را نداشته باشیم که برای جمع آوری این اطلاعات هم اپلیکیشنی طراحی کردیم که افراد  مشخصات خود را وارد کنند و پس از راستی‌آزمایی برای واکسیناسیون اقدام کنند. از طرفی احتمالا در روزهای آتی پیامکی برای مردم ارسال شود که به نزدیک‌ترین خانه بهداشت خود مراجعه کنند و کسانی که پرونده الکترونیک سلامت ندارند، اطلاعات خود را تکمیل کنند.

کد خبر 594474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha