لخته شدن خون در رگ‌ها در شمار اندکی از دریافت‌کنندگان واکسن‌های کرونای شرکت‌های آسترازنکا و جانسون‌اندجانسون گزارش شده است

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر «آژانس دارویی اروپا» می‌گوید سودمندی‌های واکسن آسترازنکا در جلوگیری از کووید-۱۹ و عوارض آن بیشتر از خطر احتمالی لحته شدن خون است، با این وجود کمیته ایمنی این آژانس تاکید می‌کند که دریافت‌کنندگان این واکسن‌ها باید با نشانه‌های احتمالی لخته شدن خون آشنا شوند.

لخته شدن هنگامی رخ می‌دهد که خون غلبظ می‌شود به شکل یک توده نیمه‌جامد در می‌آید. لخته شدن خون پاسخ سودمندی برای جلوگیری از خونریزی از محل یک زخم است، اما اگر لخته شدن خون درون رگ‌های خون‌رسان به اعضای بدن ایجاد شود، با ایجاد انسداد جریان خون به اندام‌های حیاتی را قطع می‌کند.

لخته شدن خون بیش از همه ممکن است در وریدهای پاها، شکم و ریه‌ها رخ دهد. لخته شدن خون ممکن است در موارد نادری در رگ‌های مغز رخ دهد که به آن «ترمبوز سینوس‌های وریدی مغز» (CVST) می‌گویند و می‌تواند به سکته مغزی، تشنج و مرگ منتهی شود. اغلب موارد لخته شدن خون در شمار اندکی از دریافت‌کنندگان واکسن کرونای آسترازنکا به این نوع نادر و خطرناک لخته شدن خون دچار بوده‌اند.

تا به حال اغلب موارد لخته شدن خون به دنبال دریافت این واکسن در زنان زیر ۶۰ سال در دو هفته پس از واکسیناسیون گزارش شده است. به همین علت کشورهای اروپایی دریافت واکسن کرونای آسترازنکا را در گروه‌های سنی جوانتر محدود کرده‌اند و در انگلیس دستور داده شده افراد زیر ۳۰ سال این واکسن را دریافت نکنند، مگر اینکه قبلا دوز اول آن را گرفته باشند.

علائمی که ممکن است نشان‌دهنده لخته شدن خون در رگ‌ها باشند

در صورتی که واکسن کرونای آسترازنکا (AstraZeneca) که با نام‌های تجاری «واکس‌زویرا»(Vaxzevria) (ساخت اروپا) و «کووشیلد» (Covishield) (ساخت هند) عرضه می‌شود، دریافت کرده‌اید، در صورت دچار شدن به این علایم فورا کمک پزشکی بخواهید:

- تنگی نفس

- درد قفسه‌سینه

- درد مداوم شکمی

- تورم پاها

- علایم عصبی از جمله سردرد شدید و مداوم یا تار شدن دید

برخی از عوارض جانبی خفیف مانند در در محل تزریق یا سایر دردهای بدنی عوارض جانبی شایع در روزهای پس از دریافت واکسن هستند. اما اگر دچار هر علامت شدید یا مداومی در روزهای چهارم تا بیستم پس از دریافت واکسن شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

لخته شدن خون عارضه جانبی «بسیار نادر» واکسن آسترازنکا است

عارضه نادر لخته شدن خون در دریافت‌کنندگان واکسن کرونای جانسون‌اندجانسون هم گزارش می‌شود

کد خبر 594961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha