مقامات بهداشتی آمریکا روز سه‌شنبه پس از گزارش رخ دادن عارضه نادر لخته شدن خون در شش زن زیر ۵۰ سال پس از دریافت واکسن کرونای شرکت جانسون‌آندجانسون دستور توقف موقت استفاده از این واکسن را صادر کرند.

J&J

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شرکت داروسازی آمریکای جانسون‌اندجانسون هم اعلام کرد که عرضه واکسن کرونایش را در اروپا به تاخیر می اندازد. این اعلام یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که «آژانس دارویی اروپا» (EMA) اعلام کرد در حال بازبینی موارد نادر لخته شدن خون در چهار دریافت‌کننده این واکسن در آمریکا هستند.

آفریقای جنوبی هم استفاده از واکسن جانسون‌اندجانسون را متوقف کرده است.

البته مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می‌گویند این توقف چند روزی بیشتر به طول نخواهد انجامید و هدف از آن ارائه اطلاعات به پزشکان درباره چگونگی تشخیص و درمان عارضه احتمالی لخته شدن خون در دریافت‌کنندگان واکسن است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که EMA اعلام کرد که ممکن است رابطه‌ای میان واکسن کرونای آسترازنکا و عارضه نادر لخته شدن خون در رگ‌های مغز وجود داشته باشد که به چند مورد مرگ در کشورهای اروپایی انجامیده است.

هر دوی واکسن‌های آسترازنکا و جانسون‌اندجانسون از فناوری مشابهی انتقال DNA حاوی ژن‌های پروتئین‌های گل‌میخی کروناویروس بوسیله یک ویروس ناقل از نوع آدنوویروس استفاده می‌کنند.

مقامات FDA می‌گویند در دریافت‌کننندگان واکسن‌های مدرنا و فایزر/بیونتک که فناوری متفاوت mRNA استفاده می‌کند، تا به حال این عارضه لخته شدن خون مشاهده نشده است.

واکسن تک‌دوزی جانسون‌اندجانسون و واکسن ارزان‌قیمت آسترازنکا ابزارهای حیاتی برای مبارزه با پاندمی کرونا به خصوص در کشورهای کم‌درامدتر شمرده می‌شوند.

کارشناسان ایمنی‌شناسی می‌گویند با مقامات بهداشتی آمریکا موافقند که خطر ناشی از واکسن جانسون‌اندجانسون از لحاظ لخته شدن خون بسیار اندک است.

دکتر آمش آدالجا، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز امنیت بهداشتی دانشگاه جانز هاپکینز در این باره گفت: «حتی اگر این موارد مربوط به واکسن باشدک رخ دادن ۶ مورد لخته شدن خون در حدود ۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده جای نگرانی زیادی ندارد.» به گفته او این خطر کمتر از خطر لخته شدن خون در زنانی است که قرص‌های ضدبارداری خوراکی دریافت می‌کنند.

FDA اعلام کرده است که یک مورد مرگ ناشی از عارضه نادر لخته شدن خون در میان دریافت‌کنندگان واکسن جانسون‌اندجانسون رخ داده است و یک نفر دیگر به علت این عارضه در وضعیت بحرانی است.

قرار است یک کمیته مشورتی در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا موارد معدود لخته شدن خون در دریافت‌کنندگان این واکسن را بازبینی و توصیه‌های لازم برای مصرف آن در آینده را اعلام کند.

کد خبر 594969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha