نگرانی واشنگتن از قدرت روزافزون چین باعث شده است بایدن اولویت سیاست خارجی خود را رسیدگی به وضعیت اقیانوسیه و اقیانوس آرام اعلام کند و اکنون در تلاش برای رسیدن به وضعیت مطلوب خود میزبان یوشیهیده سوگاست.

ژاپن آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن، از نخست وزیر ژاپن، یوشیهیده سوگا، به عنوان اولین رهبر خارجی در کاخ سفید استقبال می‌کند.

این دیدار با تاکید بر نقش اصلی توکیو در استراتژی ایالات متحده برای مقابله با چالش ابراز قدرت روزافزون چین برگزار خواهد شد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که انتظار می‌رود این دیدار یک روزه گام‌های متنوعی که برای غلبه بر زنجیره تأمین متکی به چین برداشته شده  و تعهد ۲ میلیارد دلاری ژاپن برای همکاری با ایالات متحده در زمینه جایگزینی شبکه ۵G شرکت چینی هوآوی را به ثمر رساند.

همچنین انتظار می‌رود که بایدن و سوگا در مورد  چالش‌های حقوق بشری چین، از جمله وضعیت هنگ کنگ و سین کیانگ، گفتگو کنند.

این مقام که نمی خواهد هویت وی مشخص شود، افزود که احتمالا بیانیه‌ای رسمی در مورد تایوان نیز ارائه خواهد شد؛ این اولین بیانیه مشترک رهبران ایالات متحده و ژاپن در مورد تایوان مربوط به سال ۱۹۶۹ است. تایوان جزیره‌ای است که با وجود حاکمیت مستقل مورد ادعای چین است.

اما آنچه واشنگتن از سوگا، که میراث‌دار سیاست‌هایی است که می‌خواست نگرانی‌های امنیتی و روابط اقتصادی را در مورد چین به تعادل برساند، انتظار دارد تا حدودی کم خواهد بود.

در بیانیه‌ای قبلی، در ماه مارس، اسفندماه، دو طرف «بر اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان تأکید کردند و نگرانی‌هایی جدی در مورد حقوق بشر در هنگ کنگ و سین کیانگ را به اشتراک گذاشتند.

هر دو کشور گرچه نمی‌خواهد به تنش‌ها دامن بزنند یا چین را تحریک کنند، اما در تلاشند تا نشانه روشنی از نامناسب بودن گسیل هواپیماهای جنگی پکن به منطقه دفاع هوایی تایوان با توجه به حفظ صلح و ثبات این کشور ارسال کنند.

یک مقام وزارت خارجه ژاپن در این هفته گفت که هنوز در مورد بیانیه مشترک تصمیم‌گیری نشده و دو عضو حزب حاکم ژاپن که از این بحث و گفتگو مطلع هستند، گفتند که مقامات در مورد اینکه سوگا موضع شدید در مورد تایوان را تأیید می‌کند، اختلاف نظر داشته‌اند.

مقام مطلع آمریکایی نیز گفت «واشنگتن اصرار نخواهد داشت ژاپن به هر طریقی رویکرد ما را امضا کند» و افزود: «ما از روابط اقتصادی و تجاری عمیق ژاپن و چین آگاهیم و به اینکه نخست وزیر سوگا می‌خواهد یک مسیر دقیق را طی کند احترام می‌گذاریم.»

بایدن با اولین اجلاس حضوری خود با سوگا  و نشست دیگری با کره جنوبی در تابستان، در تلاش است تا هند و اقیانوس آرام را برای مدیریت قدرت در حال افزایش چین، که به نظر او مهمترین مسئله سیاست خارجی این دوران است، متمرکز کند.

او امیدوار است که تلاش‌های مشترک خود را با استرالیا، هند و ژاپن در گروهی موسوم به چهارضلعی، Quadrilateral Security Dialogue، و همچنین با کمک کره جنوبی، برای مقابله با چین و دشمن دیرینه ایالات متحده، کره شمالی با توجه به برنامه سلاح‌های هسته‌ای تهدیدآمیز آن، تقویت کند.

این امر با توجه به روابط اقتصادی ژاپن و کره جنوبی با چین و روابط سرمازده بین سئول و توکیو به عملکردی تعادلی و ظریف نیاز دارد. سوگا قبل از عزیمت به واشنگتن اظهار امیدواری کرد که بتواند با رهبری آمریکا و ژاپن، ایجاد «هند و آرام آزاد و باز» را نشان دهد و رابطه‌ای قابل اعتماد با بایدن ایجاد کند.

تأکید بر وضعیت کلیدی ژاپن باید سوگا را پیش از انتخابات امسال تقویت کند، اما برخی از سیاستمداران او را برای موضع‌گیری سخت‌تر نسبت به پکن تحت فشار قرار می دهند زیرا این امر فعالیت‌های دریایی را در دریاهای شرق و جنوب چین و نزدیک تایوان افزایش می‌دهد.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، انگلیس و کانادا همه مقامات چینی را به اتهام سواستفاده در سین کیانگ تحریم کرده‌اند و برخی از قانونگذاران ژاپنی فکر می‌کنند توکیو نیز باید با این اقدام همراه شود حتی اگر حکومت ژاپن نگران واکنش چین باشد.

کد خبر 595395
منبع: رویترز

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha