نتایج نخستین بررسی جهان واقعی در شیلی نشان می‌دهد که واکسن کرونای ساخت شرکت چینی سینوواک به نام کروناواک در پیشگیری از عفونت علامت‌دار کرونا ۶۷ درصد اثربخشی دارد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز وزارت بهداشت شیلی در گزارشی اعلام کرد این واکسن همچنین در پیشگیری بستری شدن بیماران کووید-۱۹ اثربخشی ۸۵ درصدی و در جلوگیری از مرگ‌های ناشی از آن اثربخشی ۸۰ درصدی داشته است.

انتشار این داده‌ها شیلی را یکی از معدود کشورهایی شامل انگلیس و اسرائیل می‌کند که از کارزارهای واکسیناسیون همگانی کرونا برای بررسی اثربخشی واکسن‌ها در خارج از کارآزمایی بالینی کنترل‌شده و در هنگام مواجهه با متغیرهای پیش‌بینی‌نشده در جوامع استفاده کرده‌اند.

این پژوهش در شیلی اثربخشی کروناواک را در میان ۱۰.۵ میلیون نفر از مردم این کشور که گروهی از آنها واکسن را دریافت کرده و گروهی دیگر واکسن را نگرفته‌اند، بررسی کرده است. واکسن کروناواک در شیلی در دوز با فاصله ۲۸ روز به افراد تزریق شده بود.

داده‌های به دست آمده از این بررسی نسبت به داده‌های قبلی درباره اثربخشی کروناواک در کارآزمایی‌های بالینی نتایج بهتری را نشان می‌دهد.

کارآزمایی این واکسن در برزیل در ماه ژآنویه اثربخشی عمومی این واکسن در پیشگیری از عفونت علامت‌دار را ۵۰.۴ درصد نشان داد. یک بررسی بعدی که در این ماه منتشر شد اثربخشی این واکسن را در پیشگیری از بیماری علامت‌دار ۵۰.۷ درصد و اثربخشی آن را در پیشگیری از موارد عفونت که نیاز به درمان دارند، ۸۳.۷ درصد و بالاخره اثربخشی آن را در برابر موارد با شدت متوسط و بالای بیماری در حد ۱۰۰ درصد ناشن داد.

اندونزی این واکسن بر اساس داده‌های مقدماتی که کارآزمایی این واکسن را در حد ۶۵ درصد نشان می‌داد، به آن مجوز مصرف اضطراری دارد.

در کارآزمای کروناواک در ترکیه این وکسن در پیشگیری از عفونت علامت‌دار اثربخشی ۸۳.۵ درصد و در پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن اثربخشی ۱۰۰ درصد داشت.

پژوهشگران در بررسی شیلی اثر واکسیناسیون را در میان افرادی که در نظام بهداشت عمومی در فاصله ۲ فوریه تا اول آوریل واکسینه شده بودند، ارزیابی کردند و نتایج را بر حسب سن، جنسیت، بیماری‌های زمینه‌ای میزان درآمد و تابعیت تعدیل کردند.

این پژوهشگران تاکید می‌کنند که نتایج این بررسی در جهان واقعی، از جمله کمتر بودن میزان حفاظت از مرگ ناشی از عفونت نسبت به میزان حفاظت مشابه در کارآزمایی‌های بالینی باید با توجه موج دوم شدید پاندمی در این کشور مد نظر قرار گیرد.

این بررسی افراد واکسن‌نزده را با افرادی که ۱۴ روز یا بیشتر از دوز دریافت دوز اول واکسنشان می‌گذشت و با افرادی که بیش از ۱۴ روز از دریافت دوز دوم واکسنشان می‌گذشت، مقایسه کرد.

نتایج این بررسی نشان داد افرادی که فقط یک دوز واکسن را ردیافت کرده‌اند، (نسبت به افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند) هنوز بسیار نسبت به ابتلا به کووید-۱۹ مستعد هستند.

کد خبر 595443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha