مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

مدیر امور عشایری گیلان نبود ایل‌راه‌ها و آب شرب را از جمله مشکلات عشایر گیلان عنوان کرد.

عشایر

حسن همتی، رئیس اداره‌ امور عشایر گیلان در این باره به همشهری آنلاین گفت: در گیلان حدود ۲۱۰۵ خانوار عشایری در ارتفاعات شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، ماسال، رودبار و شفت به دامداری می‌پردازند که با مشکلات زیادی ازجمله نبود راه مناسب، پنل‌های خورشیدی و آب شرب مواجه هستند. در حال حاضر عشایر گیلان فقط به ۳۰ درصد راه مناسب دسترسی دارند.

وی اضافه کرد: خدمات‌رسانی به عشایر گیلان و اجرای پروژه‌های آبرسانی نیازمند واریز سهم ارزش افزوده‌ فرمانداری‌های شهرستان‌های عشایرخیز است که سال گذشته، به‌جز تزریق ۲۵۰ میلیون تومان سهم فرمانداری تالش و ماسال، سهم شهرستان‌های دیگر واریز نشد.

همتی با تأکید بر اینکه برخی پروژه‌ها از طریق اعتبارات ملی برای عشایر گیلان در حال اجراست، اظهار کرد: سال گذشته از محل ۸۵۰ میلیون اعتبارات ملی، ۷ پروژه لوله‌گذاری آب شرب اجرا کردیم و امسال نیز دو پروژه تأمین آب شرب در شهرستان‌های تالش و رودبار در دست اقدام داریم. همچنین در سال گذشته ۵۰ کیلومتر مسیرسازی از محل ارزش‌ افزوده و اعتبار استانی برای راه تالش و ماسال انجام‌ شده است.

رئیس اداره‌ امور عشایر گیلان درباره تأمین نهاده‌های دامی عشایر در فصل زمستان گفت: نهاده‌های دامی از طریق تعاونی‌های عشایری توزیع می‌شود. خوشبختانه در توزیع نهاده‌های دامی در فصل زمستان مشکلی نداشتیم. در برخی از شهرستان‌های استان که تعاونی عشایری نداریم از طریق اتحادیه‌های تعاون روستایی، نهاده‌های جو، سبوس و کنسانتره بین خانوارهای دارای دام سبک و سنگین توزیع شد. ماهانه برای هر دام سبک ۳ کیلو و برای هر دام سنگین ۹ کیلو طبق هویت‌گذاری دام‌ها توزیع شد.

وی تعداد دام سبک عشایر استان را ۲۰۸ هزار رأس و تعداد دام سنگین را ۶هزار و ۶۰۰ رأس اعلام کرد و گفت: سال گذشته عشایر ۴هزار و ۲۱۰ تن شیر و یک‌هزار و ۲۲۹ تن گوشت قرمز (۱۷ درصد گوشت قرمز گیلان) را تولید کردند.

همتی با بیان اینکه تعاونی عشایری نهادی تازه‌تأسیس در گیلان است، افزود: در حال حاضر فقط در دو شهرستان تالش و رضوانشهر تعاونی عشایری داریم و به‌زودی در شهرستان رودبار نیز با جمعیتی بیش از ۲۵۰ خانوار تعاونی عشایری راه‌اندازی می‌شود.

کد خبر 596044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha