«بیل ویلسون»، گزارشگر، چندی قبل در سایت اینترنتی بیبیسی این سؤال را مطرح کرد: آیا المپیک باعث رونق اقتصادی در کشور چین میشود؟! هزاران گردشگر برای دیدن مسابقهها از نزدیک ، به این کشور و شهر پکن میآیند.
هتلها پر خواهند بود و پول فراوانی صرف خرید بلیت، کالاهای مصرفی و سوغاتی خواهد شد.
کارشناسان پیشبینی میکنند که بازیهای المپیک باعث رونق بیشتر گردشگری، فرهنگ، ورزش و نمایشگاهها در چین شود.
چینیها پیشبینی میکنند که تأثیر مثبت بازیها بر صنعت گردشگری این کشور به مدت 10 سال ادامه داشته باشد و 600 هزار خارجی برای دیدن بازیها به پایتخت این کشور سفر کنند.
همچنین انتظار میرود در کل سال حدود 5/4 میلیون توریست خارجی به پکن سفر کنند و مبلغی بین 8/4 تا 9/4 میلیارد دلار در این شهر صرف کنند.
چین و آرزوی تسخیر اقتصاد جهان شرکتهای چینی زیادی هستند که دو سال قبل کسی به فکر سرمایهگذاری روی مارک و نام تجاری آنها نبود، اما الان اینطور نیست. شرکت تولید کامپیوتر «لنوو» و دیگر نامهای تجاری عمده المپیک را راهی برای مطرحکردن نام خود در چین و خارج میدانند.
لنوو تنها شرکت چینی است که از شرکای تجاری عمده المپیک 2008 به شمار میآید و این بازیها به این شرکت فرصت میدهد تا نام خود را مقابل چشم مردم سرتاسر جهان قرار دهد.
نامهای تجاری دیگر نیز که در تلاشند میزان فروش خود در چین را افزایش دهند، سرمایه زیادی صرف میکنند تا نام آنها به نحوی همزمان با المپیک مطرح شود.
بزرگترین شرکتهای تولید محصولات لبنیاتی چین ، مبلغ یک میلیارد یوان صرف بازاریابی در المپیک کردهاند تا مردم را به خوردن ماست و دیگر محصولاتشان تشویق کنند.
در این بین، تولیدکنندگان ابزار و ادوات ورزشی از شرکتهایی هستند که بیشترین سود را میبرند.
دلنـگرانی از هزینههای سرسامآور
اما نگرانیهایی هم پس از پایان المپیک وجود دارد. به این دلیل که پیش از المپیک افزایش سرمایهگذاری باعث افزایش درآمدها و مصرف میشود و پس از آن معمولاً میزان سرمایهگذاری و در نتیجه مصرف به طور قابل توجهی کاهش مییابد.
پکن هزینه زیادی صرف زیرساختها و دیگر تأسیسات کرده است، اما سؤال این است که آیا این تأسیسات پس از پایان بازیها هم مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟ مردم از سیستم حمل و نقل و خطوط جدید مترو استفاده میکنند، اما صنعت هتلداری شاهد نزولی اندک خواهد بود، گرچه هتلهای زنجیرهای میگویند، میتوانند این فشار را تحمل کنند.
چینیها امیدوارند تا با برگزاری این رقابتها بخش خدمات تقویت شود و با ایجاد موقعیتهای شغلی سطح زندگی مردم در چین بالاتر رود.