سازمان ناظر بهداشتی برزیل (آنویسا) درخواست واردات واکسن کرونای روسی اسپوتنیک V بوسیله فرمانداران ایالتی برای مقابله موج دوم مرگبار شیوع کووید-۱۹ در این کشور را رد کرد.

vaccine

به گزارش همشهری هیات پنج‌نفره «آنویسا»پس از اینکه متخصصان فنی بر «خطرات ذاتی» و نقائص «جدی» این واکسن به علت فقدان اطلاعات تضمین‌کننده بی‌خطر بودن، کیفیت و اثربخشی تاکید کردند، به اتفاق آرا درخواست واردات واکسن روسی را رد کردند.

آنا کارولینا مارینو آرائوژو، مدیر کل پایش بهداشتی در این سازمان گفت با در نظر گرفتن همه اسناد ارائه‌شد، داده‌های به دست آمده در بازرسی‌های حضوری و اطلاعات به دست آمده از سایر سازمان‌های ناظر «خطرات ذاتی» این واکسن بیش از حد زیاد هستند.

«بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» (RDIF) که واکسن اسپوتنیک V را در خارج بازاریابی می‌کند، این رای آنویسا را رد کرد و گفت بی‌خطر بودن و اثربخشی این واکسن بوسیله سازمان‌های ناظر در ۶۱ کشور که آن را تایید کرده‌اند، ارزیابی شده  است.

RDIF در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم آنویسا برای به تاخیر انداختن ثبت اسپوتنیک V انگیزه‌های سیاسی داشته است.»

دانشمندان روسی در انستیتو گامالیای مسکو و بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه می‌گویند بر اساس داده‌های به دست آمده از ۳.۸ میلیون  اسپوتنیک V در ارزیابی «جهان واقعی»‌ اثربخشی ۹۷.۶ درصدی داشته است

«آژانس دارویی اروپا» (EMA) در حال حاضر در حال بررسی این واکسن و فرآیند تولید آن است و تصمیمش درباره واکسن را در ماه مه یا ژوئن (اواسط اردیبهشت یا خرداد) اعلام خواهد کرد.

برنامه واکسیناسیون برزیل به علت تاخیرها و مشکلات تدارکاتی به درستی پیش نرفته است و در نتیجه این کشور به یکی از مرگبارترین کانون‌های شیوع کووید-۱۹ در امسال بدل شده و نظام بهداشتی‌اش در آستانه سقوط قرار گرفته است.

بر اساس ارقام وزارت بهداشت برزیل، تا به حال ۲۷.۳ میلیون نفر از جمعیت برزیل معادل ۱۳ درصد جمعیت کشور یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

برزیل از هنگام شروع پاندمی کرونا در بیش از یک سال پیش  ۱۴.۴ میلیون مورد ثابت‌شده عفونت کرونا و تقریبا ۴۰۰۰۰۰ مورد مرگ ناشی از آن را ثبت کرده است که اغلب موارد آن مربوط به چند ماه گذشته بوده است.

کد خبر 597799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha