یحیی آل اسحاق * مدتی است که دولت با هدف رفع مشکلات دیرینه اقتصاد کشور، از برنامه‌ جامع خود با عنوان طرح تحول اقتصادی سخن می‌گوید و کلیات آن را با اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و رسانه‌ای کشور مطرح کرده است.

طرح تحول اقتصادی مدنظر دولت، 7 محور عمده دارد که براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است، همه محورها در کمیسیون‌های مختلف اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده فعالان اقتصادی بررسی شده و نتیجه نهایی که دیدگاه نمایندگان بخش خصوصی در مورد این طرح مهم است، به اطلاع جامعه اقتصادی کشور برسد.

بررسی ابعاد نظری و ضرورت‌های بحث هدفمندی یارانه‌ها، از مهم‌ترین برنامه‌های موردنظر فعالان اقتصادی بخش خصوصی است.

از آنجا که هدفمند کردن یارانه‌ها مهم‌ترین بخش از طرح تحول دولت محسوب می‌شود، بخش خصوصی از مدت‌ها پیش در اتاق بازرگانی در این زمینه اقدام به بررسی‌های کارشناسی کرده است.

همچنین محور امور گمرکی طرح تحول اقتصادی مدنظر دولت، بارها در کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی مطرح شده است، اما به‌عنوان بخش خصوصی همچنان این انتظار را داریم که ابعاد گوناگون طرح تحول امور گمرکی با حضور رئیس‌کل گمرک ایران در نشست‌های اتاق بازرگانی مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.

در زمینه تحولات امور بانکی که یکی دیگر از محورهای طرح تحول است، کمیسیون امور بانکی اتاق بازرگانی تهران به‌زودی برنامه‌های ویژه‌ای برای بررسی ابعاد مختلف تحولات بانکی ارائه خواهد کرد .

یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های طرح تحول اقتصادی، بازنگری سیاست‌های بخش بازرگانی کشور و اصلاح نظام توزیع کالاست که خوشبختانه بحث آن در کمیسیون بازرگانی اتاق تهران آغاز شده و امیدواریم با حضور وزیر بازرگانی در نشست‌های آتی اتاق تهران، به‌صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم.

بدون شک طرح مورد نظر دارای عواقب مثبت زیادی است اما آنچه برای جامعه اقتصادی کشور اهمیت دارد، این است که این طرح چگونه و با چه روش‌هایی عملیاتی خواهد شد و قطعاً هدف اتاق بازرگانی از بررسی ابعاد طرح این است که پیشنهادهای مشخصی برای کاستن از هزینه‌های احتمالی آن مطرح کند.

از یاد نبریم که در ترکیب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، چهره‌های مطرح بخش خصوصی و مدیران باسابقه دولتی حضور دارند که نظراتی قابل تامل و مهم در مورد طرح تحول اقتصادی دارند و امیدواریم بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که گزارش جامعی از نتایج بررسی کمیسیون‌های اتاق تهران به رئیس‌جمهوری و متولیان اجرای طرح تحول اقتصادی ارائه کنیم و البته امیدواریم دولتمردان نیز از دیدگاه‌های بخش خصوصی، استفاده کنند.

* رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

کد خبر 59831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز