سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: 60 سال از حضور وزنه‌برداری ایران در بازی‌های المپیک می‌گذرد و وزنه‌برداران ما از 13 دوره حضور در این بازی‌ها تا به امروز جمعاً 4 مدال طلا، 3 نقره و 4 برنز به دست آورده‌اند.

در کش‌وقوس‌های مختلفی که برای وزنه‌برداری ایران در بازی‌های المپیک به وجود آمد، در بازی‌های المپیک 2000 سیدنی حسین توکلی با ثبت رکورد افسانه‌ای 235 کیلوگرم در دوضرب در وزن 105 کیلوگرم  مدال طلا کسب کرد.

در المپیک 2000 حسین رضازاده قوی‌ترین مرد جهان هم در آغاز راه پرشکوه خود در جمع مردان قدرتمند سنگین‌وزن جهان روی سکوی قهرمانی ایستاد و دوره نوینی برای ورزشکاران ما در این رشته آغاز شد. رضازاده مدال طلای خود را 4 سال بعد در بازی‌های المپیک 2004 آتن هم تکرار کرد و رکورددار این رشته در ایران شد.

 او تا یک ماه قبل نیز در آستانه کسب رکورد مهمتری قرار داشت که آن هم به دست آوردن سومین مدال طلای المپیک بود اما رضازاده با نظر پزشکان از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد تا به این ترتیب همراه با نعیم سلیمان اوغلو و هلیل موتلو نتواند به سومین مدال طلای المپیک برسد.

این بار در بازی‌های المپیک 2008 پکن در میان 55 ورزشکار اعزامی ایران به چین، وزنه‌برداری 3 سهمیه را به خود اختصاص داده است. اصغر ابراهیمی در وزن 94 کیلوگرم، محسن بیرانوند در وزن 105 کیلوگرم و رشید شریفی که در آخرین روزها جانشین حسین رضازاده در سنگین‌وزن شده است.

با توجه به رکوردهای ثبت‌شده از سوی این 3 وزنه‌بردار در تمرینات اردویی و وضعیت موجود رکوردهای جهانی، هر 3 نماینده وزنه‌برداری ماشانس دست‌یابی به مدال المپیک برخوردارند. اصغر ابراهیمی از ثبت رکورد 400 کیلویی خود در اردو خبر داده و می‌گوید: «اگر بتوانم همین رکورد را در المپیک به دست آورم، شانس مدال دارم.»

گفته می‌شود که این وزنه‌بردار حتی به رکورد مجموع 405 کیلوگرم هم رسیده و 185 کیلوگرم در یک‌ضرب و 220 کیلوگرم را در دوضرب بالای سر برده است. در یکی، دو سال اخیر وزنه‌برداران برتر جهان در دسته 94 کیلوگرم با همین رکورد روی سکو رفته‌اند و اگر ابراهیمی در همین اندازه‌ها وزنه بزند، شانس اول تیم ایران برای کسب مدال در المپیک پکن است.ملی‌پوش دسته 105 کیلوگرم کشورمان  بارها در تمرینات وزنه‌های 190 کیلوگرم در یک‌ضرب و 225 کیلوگرم را بالای سر برده است.

این وزنه‌بردار چندی قبل حتی به رکوردهای 195 کیلوگرم در یک‌ضرب و 232/5 در دوضرب هم رسید، اما به طور ناگهانی دچار بیماری شد که همین مسئله رکوردهای او را پایین آورد.در المپیک 2004 آتن وزنه‌بردار روسی با رکوردهای 190 کیلوگرم در یک‌ضرب و 230 کیلوگرم در دوضرب مدال طلای این وزن را از آن خود کرد و وزنه‌بردار ما چنانچه در المپیک پکن و در رقابت با رقبای اصلی خود از ازبکستان، بلاروس و روسیه به همین رکورد دست یابد، از شانس فراوانی برای کسب مدال برخوردار است.

شریفی: می‌خواهم جانشین شایسته‌ای برای رضازاده باشم

رشید شریفی وزنه‌بردار جوان کشورمان در سنگین‌وزن شرایط خاص خود را دارد.
 آخرین رکوردهای اعلام‌شده برای شریفی 190 کیلوگرم در یک‌ضرب و
 240 کیلوگرم در دوضرب است. با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از 5 وزنه‌بردار در جهان هستند که رکوردهایی بالای 200 کیلوگرم در یک‌ضرب دارند، از این نظر رکورد 190 یا
195 کیلویی یک‌ضرب شریفی در سنگین‌وزن چندان قابل توجه نیست، اما با توجه به رکورد
 240 کیلوگرمی و حتی بیشتر این وزنه‌بردار در دوضرب، او این شانس را دارد که در این حرکت نمایش خوبی از خود ارائه دهد.

با غیبت ناگهانی حسین رضازاده در بازی‌های المپیک 2008 پکن گفته می‌شود که دونگ‌فنگ از چین، شرباتیس از لتونی و چیگیشف از روسیه از جمله شانس‌های اولیه کسب مدال طلای المپیک در سنگین‌وزن هستند. مدال طلایی که با کمی دقت  بیشتر می‌توانست برای سومین مرتبه در المپیک نصیب حسین رضازاده شده و رکوردی افسانه‌ای برای تاریخ وزنه‌برداری جهان و ورزش ایران ثبت شود.

کد خبر 59842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز