مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

سرپرست امور آبفای ثلاث باباجانی از تنش آبی در شهر و ۹۵ روستای شهرستان خبر داد و گفت: در سال گذشته نزولات جوی در این شهرستان ۴۰ درصد کاهش داشته است.

تنش آبی

‌ «علی رحمانی» در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: در سال آبی جاری شهرستان ثلاث باباجانی میزان بارش محدودی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده است. میزان نزولات جوی شهرستان از ۵۵۶ میلیمتر در سال گذشته به ۳۴۰ میلیمتر در سال آبی جاری رسیده است.

وی افزود: کاهش ۴۰ درصدی بارش ها و افزایش سرانه مصرف آب به سبب شیوع ویروس کرونا، موجب کاهش سطح منابع تامین آب و ایجاد تنش آبی در شهرها و ۹۵ روستای شهرستان شده است.

سرپرست امور آبفای ثلاث باباجانی بیان کرد: شهرستان ثلاث باباجانی دارای ۳ شهر با ۶ هزار مشترک است که نیاز آبی آن با ۱۴۰ لیتر در ثانیه از ۳ دهنه چشمه و ۲ حلقه چاه با میزان تولید ۷۵ لیتر در ثانیه تامین می‌شود.

وی همچنین کاهش دبی چشمه سراب شیان را از مشکلات عمده آب در شهرستان دانست و افزود: این چشمه که تنها منبع تامین آب شهر میر آباد و ۹ روستای آن است با کاهش دبی آب مواجه شده، به طوری که میزان آبدهی آن از ۲۷ لیتر به کمتر از ۵ لیتر در ثانیه رسیده است.

رحمانی با اشاره به ضرورت تامین آب شرب سالم و پایدار گفت: شهرستان ثلاث باباجانی دارای ۱۶۳ روستا است و ۱۱۷روستای شهرستان با بیش از ۶ هزار مشترک تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار دارند که نیاز آبی این روستاها ۱۱۰ لیتر در ثانیه است.

 منابع آب این روستاها از ۲۴ دهنه چشمه و ۲ حلقه چاه با حداکثر تولید ۵۰ لیتر در ثانیه تامین می‌شود. ۱۷ دهنه چشمه تامین آب نیز در روستاهای شهرستان وجود دارد که در حال حاضر به دلیل وجود خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی میزان آبدهی آنها به صفر رسیده است.

 تمام این عوامل باعث ایجاد تنش آبی در ۹۵ روستا شده، به طوری که در حال حاضر به ۴۵ روستای شهرستان با تانکر سیار آبرسانی می‌شود.

سرپرست امور آبفای ثلاث باباجانی در پایان با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب گفت: تمام تلاش خود را برای تامین آب سالم و پایدار انجام خواهیم داد. از مردم می‌خواهیم از مصارف غیرضروری خودداری کنند تا با برنامه ریزی صحیح، چالش آبی پیش رو را کاهش داده و از وضعیت بحرانی موجود عبور کنیم.

کد خبر 598595
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha