مسعود خوانساری (رئیس اتاق بازرگانی تهران)، کیانوش جهانپور (سخنگوی سازمان غذا و دارو)، ناصر ریاحی (رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو)، حسین سلاح‌ورزی (نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران)، نریمان صدری (یکی از واردکنندگان دارو) و علیرضا رئیسی (سخنگوی ستاد ملی کرونا) در کلاب‌هاوس همشهری درباره چالش‌ها و راهکارهای واردات واکسن کرونا در بخش خصوصی گفت‌وگو کردند.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین، حسین کرمانپور رئیس روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در نشست مجازی کلاب‌هاوس همشهری با موضوع واردات واکسن کرونا گفت: در مورد کالایی صحبت می‌کنیم که فقط کالایی درمانی و مختص حوزه بهداشت و درمان نیست. این موضوع الان هم سیاسی هم امنیتی هم اقتصادی و هم اجتماعی شده است. 

وی توضیح داد: وزارت بهداشت یک زمان طلایی را معین کرده است برای اینکه بخش خصوصی بتواند واکسن وارد کشور کند و این زمان طلایی بعید می‌دانم تا ۱۵ خرداد بیشتر دوام داشته باشد یا حداقل تا آخر خرداد. یعنی اگر بخش خصوصی بخواهد برای کشور واکسن وارد کند نهایتا تا آخر خرداد فرصت دارد اگر برسیم به اول تیر با توجه به تولیدات داخلی این شرایط از آنچه الان هست هم سخت‌تر خواهد شد. 

موفقیت نظام پزشکی در بحث واکسیناسیون مطب‌ها

رئیس روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به موفقیت سازمان نظام پزشکی در بحث واکسیناسیون مطب‌ها گفت: درست است به بخش خصوصی و به بیمارستان‌های خصوصی فشار وارد شد و نیروی انسانی و فضای فیزیکی این بخش درگیر شد، اما بحث این است که کار انجام شد و الان ما می‌توانیم قسم بخوریم در این مدت ۹۵ درصد بخش خصوصی یعنی مطب‌ها اعم از پزشک، داروساز، دندانپزشک، فیزیوتراپ، ماما، کاردرمان و گفتاردرمان بدون اینکه صفی تشکیل شود که متاسفانه برای بیماران زمینه‌ای و سالمندان بالای ۸۰ سال ایجاد شد واکسینه شده‌اند.

کرمانپور افزود: باید کلیت کشور از جمله ستاد ملی کرونا بپذیرند که به بخش خصوصی اعتماد کنند. فکر می‌کنم بهتر است بخش خصوصی را واگذار کنند به بخش خصوصی مملکت یعنی واکسیناسیون شرکت‌های خصوصی، ایران‌خودرو، سایپا و مراکز صنعتی را به بخش خصوصی بسپارند. می‌توان این تقسیم کار را کرد اما به شرط اینکه به بخش خصوصی اعتماد کنند. بخش خصوصی را دزد و غارتگر و اختلاسگر ندانند و بخش خصوصی هم یک بار محکم بیاید وسط کار و امتحانش را پس دهد. به نظرم شرایط اگر از این بهتر نشود، بدتر نخواهد شد. 

وی گفت: بهتر است هرچه زودتر با همکاری هم واکسن را وارد کنیم. مثلا قیمتی که برای اسپوتنیک در نظر می‌گیرند ۹ دلار را دولت بدهد و ۳ دلار هم بخش خصوصی بدهند و زودتر واکسن بزنیم چون اگر دوره واکسن بیشتر از ۵ ماه طول بکشد با این مشکل مواجه می‌شویم که کسانی که ۶ ماه پیش واکسن زدند باید دوباره واکسن بزنند.

مشکلات داخلی و خارجی؛ مانع واردات واکسن کرونا

همچنین دکتر علی تاجرنیا معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان نظام پزشکی در کلاب‌هاوس همشهری گفت: مشکل مهمی که وجود دارد این است که دولت و حاکمیت و همه نهادهایی که در حاکمیت حضور دارند تا آنجایی که ممکن است می‌خواهند سیطره خودشان را در بخش‌های مختلف حفظ کنند. مثلا در همین بحث آموزش در وزارت بهداشت نگاه می‌کنیم ما انجمن‌های علمی را می‌آوریم ولی با این حال اختیار به آن‌ها نمی‌دهیم که خیلی فعالیت کنند. این مشکل که همیشه دولت و حاکمیت صاحب حق است و در واقع بخش خصوصی و مردم صاحب تکلیف هستند در اجزای مختلف وجود دارد و در این حوزه هم به نوعی سایه خودش را انداخته است. 

وی افزود: باید بپذیریم که ابتدای مسیری که همه باید خوب شروع می‌کردیم این اتفاق نیفتاد، البته بخشی هم مربوط به دولت نیست و به شرایط کشور و تحریم‌ها بستگی دارد. درست است که می‌گویند تحریم‌ها در بحث واکسن وجود ندارد ولی یک واقعیت است در همین انتقال پول کلی مسئله ایجاد می‌شد و باید بپذیریم.

معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: نکته دوم که بسیار مهم است این است که الان برای این مسئله باید یک برخورد واحد داشته باشیم اینکه یک جزئی از بدنه دولت که الان وزارت بهداشت است با جزء اصلی خودش از پشت تریبون صحبت می‌کند از معضلاتی است که در کشور داریم. اختلاف نظر در همه کشورها هست اما اینکه بخواهد در بخش‌های مختلف تاثیر بگذارد خوب نیست. 

تاجرنیا با اشاره به وجود مشکلات اداری گفت: ما با ۳ شرکت به صورت جدی وارد مذاکره شدیم بعضی از آن شرکت‌ها از همان ابتدا گفتند شما اگر دولت نیستید اصلا به بحث خرید ورود نکنید. ما به این عنوان که رئیس نظام پزشکی را حکمش را رئیس‌جمهور می‌زند و مثلا ما می‌توانیم خودمان را بخشی از حاکمیت بدانیم نامه نوشتیم و به این بحث ورود کردیم. 

در داخل هم برای اینکه خرید واکسن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند سختگیری‌هایی بود مثلا اداره کل دارویی ما پرونده‌های عجیب و غریبی می‌خواست در حالی که این واکسن‌ها در همه دنیا آمده به هر حال سازمان جهانی بهداشت هم آن‌ها را تایید کرده و پذیرفتند که در این شرایط استفاده شوند. ابتدای مسیر واقعا این مشکلات بود. نبود ارز هم مشکل دیگری بر سر راه تهیه واکسن کرونا بود. 

دورنمای مثبتی برای موفقیت بخش خصوصی در واردات واکسن نمی‌بینم

وی افزود: به نظر من، با وجود این مشکلات خیلی جای امیدواری وجود ندارد که بخش خصوصی بتواند جدی در این موضوع و در این مقوله ورود کند و من بیشتر این ورود بخش خصوصی را از سر ناچاری از طرف دولت و به بیان دیگر تعارف می‌دانم چون عملا در اجرا ما با موانع جدی مواجهیم. یعنی شرایط آنقدر تسهیل‌شده نیست که راحت این کار انجام شود.

معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان نظام پزشکی گفت: ضمن احترام به همه دوستانی که تلاش می‌کنند از طریق بخش خصوصی واکسن وارد کنند، باید بگویم احساسم این است که دورنمایی مثبتی نمی‌بینم که این اتفاق به راحتی بیفتد. علتش هم این است که یک بخشی به خاطر دیر شروع کردن است و یک بخشی هم به خاطر شرایط خارجی است و بخشی هم به خاطر اینکه بالاخره مجموعه‌هایی که تولید داخل می‌کنند تولیداتشان را ۲ تا ۳ ماه دیگر باید کجا عرضه کنند. اگر قرار باشد این همه حجم واردات انجام شود خب این‌ها سرشان بی‌کلاه می‌ماند. قبول کنید یک بخشی از بازار هم باید در اختیار تولیدات داخلی بماند.

واکسن کرونا پشت مرزها نمانده است

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درباره علل تاخیر در بحث واردات واکسن با اشاره به اینکه واکسن کرونا با همه واکسن‌های دیگر فرق دارد، گفت: فکر می‌کنم واکسن کرونا فراتر از یک کالای حوزه سلامت است و الان به یک کالای سیاسی تبدیل شده به نحوی که دولت‌ها به وسیله آن به همدیگر امتیاز می‌دهند. روسیه با قراردادی که با آلمان منعقد کرد برای فروش واکسن اسپوتنیک بعضی از تحریم‌هایش را توانست حذف کند. 

وی با اشاره به کمبود واکسن در سراسر دنیا توضیح داد: واکسن روسیه به دلیل نداشتن مستندات علمی کمی دیر شناخته شد و بعد از اینکه ۸ کشور اروپایی برای خرید واکسن اسپوتنیک با این کشور قرارداد بستند با همه آن‌ها قرارداد بست و به هیچ دولتی نه نگفت در حالی که قدرت تولید ماهیانه روسیه ۵ میلیون دوز است. روس‌ها به کشور ما هم قول دادند تا شهریور ۶۰ میلیون دوز واکسن بدهد اما اگر کل تولیداتش را به ما بدهد باز هم نمی‌تواند تا شهریور این مقدار واکسن را به ما تحویل دهد. بنابراین باید بدانیم تولید واکسن کرونا زیاد نیست و پشت مرزها نمانده است. 

رئیسی افزود: کشوری مثل کانادا که برای بیش از ۷/۳ جمعیتش واکسن خریده فقط ۵ درصد مردمش را واکسینه کرده چون واکسن هنوز به دستشان نرسیده است. ما واکسن باهارات را ۵۰۰ هزار دوز خریدیم و پولش را هم پرداخت کردیم. پارت اولش که ۱۲۵ هزار دوز بود وارد کشور شد، اما ۳۷۵ هزار دوز آن قرار بود بارگیری شود که دادستانی هند اجازه نداد و گفت حق ندارید واکسن را خارج کنید.

به یاد داشته باشیم واکسن تولیدی دنیا زیاد نیست. سبد کوواکس ٩.٨ درصد واکسن‌های دنیا را قرار بود در دنیا توزیع کند و ما ١۶.٨ میلیون دوز واکسن از کوواکس خریداری کردیم و تاکنون از این سبد ٧٠٠ هزار دوز به ما واکسن دادند. 

مشکلات بخش خصوصی در مسیر واردات واکسن کرونا

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: من معتقدم بخش خصوصی در مورد تهیه واکسن می‌تواند خیلی خوب ورود کند و من تجربه بسیار موفقی در این زمینه با سازمان نظام پزشکی داشتم، اما باید روراست و شفاف باشیم. بخش خصوصی در بحث تهیه واکسن با مشکلاتی مواجه است. اولا اینکه شرکت‌های واکسن‌ساز واکسن را فقط به دولت‌ها می‌فروشند و آن‌ها برای خرید واکسن باید بگویند از طرف دولت آمدند. یا اینکه اگر بخش خصوصی در کشوری واکسن را خریده باشد، بخش خصوصی ما هم می‌تواند از آن شرکت بخرد و آن وقت باید گواهی اصالت بگیریم. 

رئیسی با اشاره به بوروکراسی‌های پیچیده در مسیر تهیه واکسن کرونا ادامه داد: شرکت‌هایی که به ما واکسن می‌دهند تعهدی در قبال عوارض جانبی واکسن ندارند، اگر در زمان مقرر واکسن را تحویل ندهند ما حق شکایت نداریم و برای واکسنی که می‌خریم باید کل پول را تحویل دهیم. مشکلی که برای ما در داخل کشور پیش می‌آید این است که سازمان‌های نظارتی به ما می‌گویند چرا جنس را تحویل نگرفتید و پول داده‌اید ما به تازگی توانسته‌ایم از ستاد ملی مجوز بگیریم که برای خرید واکسن باید این شرایط را بپذیریم. به هر حال برای وارد کردن واکسن مشکلات پیچیده‌ای وجود دارد.

کد خبر 598891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha