کرونا بخش عمده فعالیت درآمدزای ‌سراهای محله یعنی برپایی کلاس‌های آموزشی و ورزشی را تعطیل کرد و کرکره بسیاری ازسراهای محله را پایین کشید.

نمايشگاه گل

همشهری آنلاین_پریسا نوری: از این‌رو از اوایل سال ۹۹ و همزمان با تعطیلی‌سراها، بسیاری از کارکنان بخش اداری بیکار شدند. به نظر می‌رسید برپایی کلاس‌های آموزشی مجازی و غیرحضوری مربیان را از سونامی بیکاری ناشی از کرونا نجات دهد، اما به اذعان مربیان کلاس‌ها و مدیران محله‌ها، آموزش غیرحضوری آن چنان که تصور می‌شد مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت و مربی‌ها هم به خیل کارمندان بیکار سرای محله‌ها پیوستند.

به گفته «مهدی شیرزاد» رئیس ستاد ساماندهی مشارکت اجتماعی در محله‌های تهران، «۳۵۰۰ نفر در مجموعه‌سراهای محله شغل تمام وقت و پاره وقت داشتند و از این محل ارتزاق می‌کردند که به خاطر تعطیلی‌سراهای محله بیکار شدند و تاکنون هیچ سازوکاری برای جبران این آسیب انجام نشده است.» با این حال برخی‌سراهای محله در شمال شرق پایتخت با اجرای ایده‌هایی از جمله برپایی نمایشگاه و فروشگاه گل و گیاه در فضاهای باز متعلق به سرای محله، تلاش کرده‌اند پیامدهای ناشی از بحران کرونا را تا حدودی دور بزنند.

  • گل و گیاه، فضای سرای محله را تلطیف کرده است 

بفـرمایید نمایشگاه گــل

در حیاط ساختمان سرای محله علم و صنعت، فضای کوچکی است که به نمایشگاه گل و گیاه اختصاص داده شده و یکی از بانوان سرپرست خانوار که دستی در پرورش و نگهداری از گل و گیاه هم دارد، آن را اداره می‌کند.

این نمایشگاه از بهمن ماه سال گذشته راه‌اندازی شده و پیاده‌رو و فضای محصور بین شلوغی خیابان و ساختمان‌های اداری محدوده را تا حدودی تلطیف کرده است. «مهرداد رحیلی» مدیر محله علم و صنعت درباره چرایی راه‌اندازی نمایشگاه گل و گیاه در حیاط سرای محله علم وصنعت می‌گوید: «این نمایشگاه ۲ هدف دنبال می‌کرد که خوشبختانه در حال حاضر به هر دوی آنها رسیده است؛ یکی تلطیف فضای سرای محله و رفع نگرانی اهالی و دیگر درآمدزایی با هدف حفظ کارکنان‌سرا تا عبور از بحران کرونا.»

رحیلی در توضیح بیشتر می‌گوید: «از سال گذشته که طرح غربالگری کوویدـ ۱۹ و انجام آزمایش کرونا با عنوان طرح «شهید قاسم سلیمانی» درسراهای محله اجرایی شد، هراسی در دل اهالی به وجود آمد که‌سراهای محله آلوده به ویروس کروناست و مراجعات شهروندان بیش از گذشته کاهش پیدا کرد. برای همین تصمیم گرفتیم برای از بین بردن این هراس و عوض شدن دید مردم، فضا را با طراوت و تلطیف کنیم و چه چیزی بهتر از گل و گیاه برای تغییر حال و هوا و افزایش نشاط در محله.»

مدیر محله علم و صنعت ادامه می‌دهد: «از طرفی بر هیچ‌کس پوشیده نیست که به دلیل تعطیلی کلاس‌ها و فعالیت‌های درآمدزای سرای محله، به رغم تلاش‌هایی که برای حفظ کارمندان انجام شده بود، ناچار به تعدیل نیرو شدیم اما حالا با اجرای این راهکار می‌توانیم تا حدودی تعدیل نیرو را به تعویق بیندازیم تا به امید خدا از بحران کرونا عبور کنیم و به روال عادی پیش از دوره کرونا برگردیم.» رحیلی در ادامه می‌افزاید: «خانمی که در حال حاضر نمایشگاه گل و گیاه محله را اداره می‌کند، مربی مهدکودک‌سرا و از بانوان سرپرست خانوار بودند که با تعطیلی مهدکودک بیکارشده بودند. خوشبختانه با راه‌اندازی نمایشگاه گل و گیاه از وی برای بازگشت به کار دعوت کردیم.» 

 گل‌های سرای محله از بازار گل ارزان‌تر است

بفـرمایید نمایشگاه گــل


بخشی از حیاط سرای محله علم و صنعت با گذاشتن سقف و دیوار ایرانیت و جانمایی قفسه‌هایی پر از گلدان و وسایل باغبانی و گل و گیاه، تبدیل به نمایشگاه گل شده است.

«مریم سادات قائم‌مقامی» بانوی خوش‌ذوقی که نمایشگاه گل و گیاه سرای محله علم و صنعت را به زیبایی آراسته و آن را اداره می‌کند، از استقبال اهالی از نمایشگاه گل محله می‌گوید: «با توجه به اینکه در محدوده سرای محله گل‌فروشی نیست، اهالی با دیدن اینجا سر ذوق می‌آیند و حتی اگر خرید نکنند چند دقیقه‌ای می‌ایستند و از طراوت و نشاط گل‌ها لذت می‌برند.»

این بانوی سرپرست خانوار که معتقد است قیمت پایین گل و گیاه در این نمایشگاه هم یکی دیگر از دلایل استقبال اهالی است، می‌افزاید: «قبلاً از بازار گل خرید می‌کردم اما برای اینکه بتوانم گل و گیاه را با قیمت پایین‌تر از بازار گل به دست اهالی برسانم به گلخانه‌های پاکدشت می‌روم و از آنجا گل سفارش می‌گیرم برای همین قیمت محصولات ما خیلی پایین است و مشتریان از این موضوع استقبال می‌کنند.»

  • تبدیل فضای بی‌دفاع محله به گلخانه

    بفـرمایید نمایشگاه گــل

مدیریت محله تهرانپارس شرقی هم از دو ماه پیش ایده برپایی نمایشگاه و فروشگاه گل و گیاه را در زمین متعلق به سرای محله اجرایی کرده است. «سمیه خسروی» در این‌باره می‌گوید: «در ضلع جنوب‌شرقی میدان پروین زمینی بود که از مدت‌ها قبل اجاره داده بودیم و بهره‌بردار در آن یک شهربازی روباز راه انداخته بود.

با شیوع کرونا و تعطیلی شهربازی‌ها، بهره‌بردار وسایل شهربازی را جمع‌آوری کرد و زمین به‌عنوان یک فضای بی‌دفاع شهری مورد استفاده کارتن‌خواب‌ها و معتادها قرار می‌گرفت و این موضوع موجب نگرانی و دردسر اهالی محله شده بود. برای رفع این معضل تصمیم گرفتیم از این زمین استفاده بهینه کنیم از این‌رو با همکاری شهردار ناحیه ۶ و با توجه به اینکه نمایشگاه گل و گیاه در محله نداشتیم، این زمین را برای نمایشگاه و فروشگاه گل و گیاه تجهیز کردیم.»

خسروی با بیان اینکه نمایشگاه گل و گیاه محله به دلیل قیمت مناسب و تنوع محصولات بسیار مورد توجه اهالی قرار گرفته، می‌گوید: «در این نمایشگاه انواع گل و گیاه با قیمت بسیار کم و حتی ارزان‌تر از بازار گل محلاتی و نوبنیاد عرضه می‌شود، چون بهره‌بردار این محصولات را مستقیم از گلخانه‌ای در ورامین می‌آورد و با قیمت پایین می‌فروشد.»

او می‌افزاید: «علاوه بر این در این نمایشگاه تعویض خاک گلدان اهالی رایگان است و آموزش نکات باغبانی و پرورش گل و گیاه هم ارائه می‌شود.» مدیر محله تهرانپارس شرقی ادامه می‌دهد: «علاوه بر همه محاسنی که گفته شد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که از به کارگیری صحیح این ظرفیت محلی عاید شده، حفظ کارمندان سرای محله و جلوگیری از بیکاری آنهاست. چون پیش از راه‌اندازی این نمایشگاه نمی‌توانستیم حقوق کارمندان را بدهیم و ناچار به تعدیل نیرو بودیم، اما حالا با درآمد حاصله می‌توانیم از این بحران بگذریم.» 
 

کد خبر 600078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha