کمبود پارکینگ، یکی از مشکلات روزمره است که شهروندان در کلانشهر تهران هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

توقف آسوده

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: به‌ویژه در چند سال اخیر که بافت جمعیتی برخی محله‌ها به‌ویژه در بخش‌هایی که بافت فرسوده دارد متراکم و مشکل کمبود پارکینگ به یک معضل جدی تبدیل شده است. در سال‌های گذشته شاید در مرکز شهر به سختی می‌توانستیم جای پارک پیدا کنیم اما متأسفانه این مشکل امروزه به محله‌های حاشیه‌ای شهر هم کشیده شده است و شهروندان حتی مقابل در منزلشان برای خودرو خود جای پارک ندارند. در این زمینه، ایده ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه در سال‌های گذشته هم نتوانست مشکل تأمین پارکینگ را در برخی نقاط تهران رفع کند.  

برخی مسئولان معتقدند نباید در هر مکانی پارکینگ ایجاد کرد، چون با فراهم کردن پارکینگ در هر نقطه‌ای شهروند را به استفاده از خودرو ترغیب می‌کنیم، بلکه باید در مکان‌هایی که ضرورت دارد پارکینگ ایجاد شود. یکی از مکان‌هایی که مسئولان شهری در منطقه ۸ با کارشناسی‌های متعدد و نیازسنجی برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته‌اند، خیابان شهید مدنی است. مکانی مجاور بازار میوه و تره‌بار شهید مدنی که قرار است تبدیل به پارکینگ طبقاتی شود تا بلکه بخش زیادی از مشکلات شهروندان در خصوص تأمین پارکینگ رفع شود.  

  • قوانین ساخت‌وساز رعایت نشده است

کمبود جای پارک خودرو در معابر و محله‌های منطقه ۸ که بافت متراکم‌تری دارد بیشتر دیده می‌شود.  
«سهراب ناظری» یکی از ساکنان خیابان شهید مدنی در این‌باره می‌گوید: «مشکل کمبود جای پارک در محله ما از سال‌ها قبل بوده اما از حدود ۵ سال پیش به اوج خود رسیده است. از یک طرف با افزایش جمعیت محله‌ها و گسترش ساخت‌وسازها و از طرف دیگر با تولید انبوه خودروها، مشکل کمبود جای پارک خودرو در محله‌های منطقه ۸ روز به روز افزایش یافته و حالا به یک معضل اساسی برای ساکنان این بخش از شهر تبدیل شده است.»

این شهروند هم‌محله‌ای می‌گوید: «فکر می‌کنم ساخت‌وسازها در سال‌های اخیر طبق قوانین شهرسازی پیش نرفته و تأمین پارکینگ برای تمام واحدهای ساختمانی از سوی سازندگان مسکن لحاظ نشده است.»

  • توقف دوبله خودروها

لحظه‌شماری برای توقف آسوده

مشکل کمبود جای پارک خودرو در برخی مواقع شاید چندان حاد نباشد اما موضوع وقتی بغرنج می‌شود که افراد ناشناس با قرار دادن خودرو خود مقابل پارکینگ شهروندان برای آنها مزاحمت ایجاد می‌کنند یا به‌صورت دوبله در جاهایی که نباید پارک کنند توقف می‌کنند و گاهی ساعت‌ها باعث معطلی دیگر رانندگان می‌شوند.  
«روح‌الله اینانلو» یکی دیگر از ساکنان خیابان شهید مدنی با یادآوری این موضوع، درباره مشکلات حاصل از توقف دوبله خودروها می‌گوید: «با توجه به اینکه خیابان شهید مدنی یکی از خیابان‌های پر تردد منطقه ۸ است، ما شاهد تردد روزانه هزاران فرد ناشناس در این خیابان هستیم. این افراد برای انجام کارهای اداری یا یک خرید کوچک، خودرو خود را مقابل در پارکینگ پارک یا به‌صورت دوبله توقف می‌کنند و چون شماره تماسی از خود در پشت شیشه قرار نمی‌دهند، رانندگان دیگر دقایقی را باید در جست‌وجوی راننده بی‌ملاحظه باشند.

این درحالی است که اگر همسایه‌ای مجبور شود ماشین خود را مقابل پارکینگ دیگری پارک کند یا با اطلاع قبلی این کار را انجام می‌دهد یا شماره تماسی از خود پشت شیشه قرار می‌دهد.» این شهروند اضافه می‌کند: «مشکل اینجاست که در برخی مواقع برای خودرو خودمان در مقابل منزلمان هیچ جای پارکی وجود ندارد. مسئولان باید چاره‌ای برای تأمین جای پارک خودروها در معابر پرتردد مانند خیابان شهید مدنی بیندیشند.»

  • لزوم تغییر دیدگاه‌ها نسبت به پارکینگ‌ عمومی

منطقه ۸ یکی از مناطقی است که با کمبود پارکینگ طبقاتی و مکانیزه هم روبه‌رو است و برای حل این مشکل، قرار است پارکینگ طبقاتی شهید مدنی که در مراحل پایانی ساخت است، به بهره‌برداری برسد.

«حامد میرزابیگی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «دیدگاه ایجاد پارکینگ باید تغییر کند وقتی ما پارکینگ و فضای پارک بیشتری را ایجاد می‌کنیم در واقع میزان عرضه را بالا می‌بریم. در نهایت تقاضا هم در این زمینه بیشتر خواهد شد.

در واقع ما شهروند را ترغیب به استفاده از خودرو شخصی و امکاناتی را هم برایش فراهم می‌کنیم، در صورتی که ایجاد پارکینگ بنا به ضرورت در برخی نقاط باید صورت بگیرد. از جمله پارکینگ شهید مدنی که در مجاور آن بازار میوه و تره‌بار و روبه‌روی آن مجموعه ورزشی دیهیم و نزدیک آن ایستگاه مترو قرار دارد و ایجاد پارکینگ در این مکان ضرورت دارد.» میرزابیگی می‌افزاید: «ما نباید در هر نقطه‌ای پارکینگ ایجاد کنیم بلکه باید شهروندان را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی و استفاده از دوچرخه تشویق کنیم. در واقع در سفرهایی با مسافت کوتاه تسهیلات و امکانات را به سمت دوچرخه‌سواری ببریم و در سفرهای بلندمدت امکاناتی از جمله تاکسی و اتوبوس و مترو فراهم کنیم.»

  • پیشرفت ۴۰‌درصدی ساخت پارکینگ شهید مدنی

لحظه‌شماری برای توقف آسوده

از مدتی قبل کارهای عمرانی ساخت پارکینگ طبقاتی شهید مدنی در منطقه ۸ آغاز شده و اکنون به پیشرفت چشمگیری هم رسیده است. «مسعود رنجبریان» شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «پروژه پارکینگ طبقاتی شهید مدنی در زمینی به مساحت ۱۰۰۰‌مترمربع در ۲ طبقه مجاور بازار میوه و تره‌بار شهید مدنی در حال ساخت است.

ایجاد این پارکینگ طبقاتی با هدف جلوگیری از توقف خودروها در معابر، کاهش بار ترافیک، روان‌سازی در تردد و تسهیل در عبور و مرور شهروندان در خیابان شهید مدنی، جنب بازار میوه وتره‌بار در دستور کار قراردارد و اکنون در مرحله بتن‌ریزی و فوندانسیون است.

رنجبریان با اشاره به ظرفیت خودروها در این پارکینگ ادامه می‌دهد: «با بهره‌برداری از این پروژه، فضای مورد نیاز برای پارک ۱۶۴ دستگاه خودرو تأمین و به این‌ترتیب رفت‌وآمد شهروندان به بازارمیوه و تره‌بار این محله تسهیل خواهد شد. همچنین دست‌اندرکاران اجرایی این پروژه در صدد هستند تا کار تکمیل این پارکینگ را با توجه به عزم مدیریت شهری پایتخت برای نوسازی بافت‌های فرسوده، ارتقای سطح زندگی شهروندان و برقراری عدالت دربرخورداری از خدمات، با سرعت هرچه بیشتر به انجام برسانند.»

۱۰۰۰ مترمربع مساحت پارکینگ شهید مدنی است.  

۱۶۴ خودرو ظرفیت برای پارکینگ شهید مدنی در نظر گرفته شده است.  

۲ طبقه در طراحی این پارکینگ در نظر گرفته شده است.  

۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون برای ساخت پارکینگ شهید مدنی محقق شده است.  

کد خبر 601627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha