مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

ششمین دوره انتخابات شورای شهر ساری برای نخستین بار به صورت تمام‌مکانیزه و بدون استفاده از تعرفه‌های کاغذی و صندوق‌های سنتی اخذ رأی برگزار می‌شود.

انتخابات الکترونیک

به گزارش همشهری آنلاین، ساری به عنوان یکی از ۲۴ شهر مد نظر وزارت کشور برای برگزاری نخستین انتخابات تمام الکترونیک کشور در ۲۸ خرداد انتخاب شده و به گفته مسئولان برگزاری انتخابات در استانداری مازندران همه شرایط و زیرساخت‌ها نیز برای اخذ رأی الکترونیکی از شهروندان شهر ساری انجام شده است.

رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان این که ساری برای برگزاری یک انتخابات تمام الکترونیک آماده است، گفت: ۹۰۱ صندوق دستگاه اخذ رأی الکترونیک از طرف وزارت کشور به انتخابات شورای شهر ساری اختصاص داده شده و به زودی کلاس‌های آموزشی برای عوامل اجرایی ششمین انتخابات شورای شهر ساری را برگزار خواهیم کرد.

ابوذر قربانی با بیان این که فقط انتخابات شورای اسلامی شهر ساری در مازندران به صورت تمام‌الکترونیکی برگزار می‌شود، اظهار کرد: انتخابات تمام‌الکترونیکی به این معناست که شهروندان با حضور در شعب تعیین شده اخذ رأی و پس از احراز هویت توسط مجریان انتخابات و ناظران شعبه، به نامزدهای مد نظر خود بر اساس فهرستی که روی دستگاه نمایش داده می‌شود رأی خواهند داد. بنابراین عملا تعرفه و صندوق‌های سنتی انتخابات برای انتخابات شورای شهر ساری استفاده نمی‌شود. اما برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری به سیاق گذشته اخذ رأی انجام می‌شود.

وی درباره فراهم بودن زیرساخت‌های مورد نیاز برگزاری انتخابات الکترونیک در ساری گفت: خوشبختانه همه پیش‌نیازهای اولیه برای برگزاری این انتخابات فراهم شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. قرار است برای آمادگی بیشتر پس از برگزاری دوره‌های آموزشی و آموزش ناظران و مجریان انتخابات شورای شهر ساری، جزئیات این شیوه برگزاری انتخابات از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی به اطلاع شهروندان مرکز استان نیز برسد.

رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران از نیمه‌مکانیزه برگزار شدن انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری در سایر نقاط مازندران نیز خبر داد و گفت: در انتخابات ۲۸ خرداد اخذ رأی و شمارش آرا به صورت دستی و سنتی انجام می‌شود. اما امور دیگر مانند جمع کردن آرای شعب مختلف یا ارسال صورتجلسه‌ها و نامه‌ها به فرمانداری‌ها از طریق بارگذاری در سامانه‌ یکپارچه که زیرساخت‌های ان برگزار شده انجام می‌شود.

مشهد، شیراز، کرج ، اهواز، کرمانشاه، قم، اصفهان، تبریز، بوشهر، بیرجند، قزوین، بندرعباس، شهرکرد، زنجان، یاسوج، همدان، ارومیه، رشت، بجنورد، سمنان، گرگان، ایلام و خرم‌آباد ۲۳ شهر دیگری هستند که انتخابات شورای شهر در آن‌ها به صورت تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود.

در انتخابات الکترونیک آرا با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال ثبت می‌شود که سرعت ثبت آرای شرکت‌کنندگان را افزایش می‌دهد و زمان شمارش آرا نیز کاهش می‌یابد. گفته می‌شود شمارش آرا در این شیوه بین 15 تا 30 دقیقه زمان خواهد برد. همچنین احتمال بروز تخلف در این شیوه دست‌کم تا 50 درصد کاهش می‌یابد.

کد خبر 602122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha