در شرایطی که هنوز وعده‌های سال گذشته مسئولان برای جبران زیان ناشی از قطع گاز در بخش صنعت محقق نشده، فرارسیدن فصل گرما، افزایش مصرف و کمبود برق موجب شده است تا بسیاری از صنایع کشور با کاهش تولید و زیان مواجه شوند.

این روند موجب شده تا در شرایطی که هنوز هیچ ساز و کار مشخصی برای برآورد میزان و چگونگی جبران زیان صنایع مشخص نشده، مسئولان با تکرار وعده‌های قبلی از جبران این زیان خبر دهند. با امیر رضا واعظی آشتیانی، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • وزارت صنایع و معادن چه اقدامی برای رفع مشکلات ناشی از قطع برق صنایع انجام داده است؟

برای کاهش زیان ناشی از قطعی برق در صنایع با توافق وزارتخانه‌های صنایع و معادن و نیرو مقرر گردید تا به جای قطعی روزانه برق و وارد آمدن زیان به روند تولید صنایع، قطعی برق در یک روز خاص در شهرک‌های مختلف پیش‌بینی و اعمال تا از وارد آمدن شوک ناگهانی روزانه ناشی از قطع برق، زمانبر شدن این فرایند و خسارات ناشی از این شیوه اعمال کاهش مصرف در صنایع، جلوگیری شود.

در واقع تلاش شده تا با اعمال مدیریت در قطعی برق، زیان ناشی از این کار به حداقل کاهش یابد.

همچنین برای کاهش مشکلات ناشی از قطع برق در صنایع براساس توافق وزارت نیرو و صنایع مقرر شده است تا بخش صنعت در اولویت نخست توزیع نقطه پایانی قطع برق قرار گیرد و با اعمال زمانبندی خاص برای قطعی برق زیان این بخش به حداقل برسد.

  • آیا برآوردی از میزان خسارات صورت گرفته که کدام دستگاه متولی جبران این ضرر و زیان است؟

در زمینه اینکه خسارات ناشی از قطعی گاز در سال گذشته به صنایع پرداخت شده یا نه اطلاعی ندارم. ارقامی در زمینه میزان این ضرر و زیان منتشر شده اما رقم رسمی در این زمینه اعلام نشده است.

در زمینه اینکه چه دستگاهی متولی جبران این ضرر و زیان است نیز باید گفت، از آنجا که تا کنون چنین مشکلاتی برای تامین برق و گاز صنایع وجود نداشته و تجربه‌ قبلی در این زمینه نبوده، همچنین با توجه به اینکه دستگاه‌های اجرایی مختلفی با این موضوع مرتبط هستند، باید با بررسی و اتخاذ راهکارهای کارشناسی و تعامل دو سویه با بخش خصوصی و تشکل‌های غیر‌دولتی، راهکاری برای برآورد میزان خسارات ناشی از قطع گاز و برق در صنایع مشخص شود.

بر این اساس می‌توان با بررسی گزارش تولید صنایع مختلف تعیین کرد که خسارات ناشی از کاهش احتمالی تولید تا چه حد ناشی از نقص فنی ماشین‌آلات تولید، کمبود مواداولیه، سوء مدیریت‌های احتمالی یا قطعی برق و گاز بوده است.

  • اصلا خسارتی پرداخت خواهد شد؟

باید راهکاری برای تعیین میزان این خسارت در نظر گرفته شود. از سوی دیگر، باید توجه کنیم که تنها حدود 17 هزار و 500 واحد صنعتی از مجموع بیش از 70‌هزار واحد صنعتی موجود در کشور در شهرک‌های صنعتی واقع شده است که باید وزارت صنایع، وزارت نیرو، نمایندگان بخش خصوصی و صاحبان صنایع نسبت به بررسی میزان آثار ناشی از قطع برق و گاز در کاهش تولید یا سایر زیان‌های احتمالی به بخش صنعت اقدام کنند.

کد خبر 60221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز