دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور بولیوی در همه‌پرسی که برای تصمیم‌گیری در خصوص آینده دولت وی انجام گرفت، پیروز شد. او می‌تواند تا پایان سال 2011 در مسند خود باقی بماند.

خبرگزاری اتریش از لاپاز گزارش داد، تلویزیون ATB خبر داد 56.7 درصد رای‌دهندگان به نفع اوو مورالس رای داده‌اند. نظرسنجی‌هایی که موسسات افکارسنجی پس از انتخابات انجام دادند هم حکایت از پیروزی وی دارد.

در رای‌گیری که به موازات این همه پرسی در هشت استان از 9 استان بولیوی انجام گرفت، لوئیز آلبرتو آگیولار (Luis Alberto Aguilar)، فرماندار اوریرو که از حزب حاکم MAS است، نتوانست آرای لازم را برای باقی ماندن در این سمت به دست آورد. بدین ترتیب مورالس همچنان کنترل فرمانداری پوتوسی (Potosi) را در دست خواهد داشت، جایی که کاندیدای وی، ماریو ویرا (Mario Virreira) می‌تواند به عنوان فرماندار پا به عرصه بگذارد.

در استان‌هایی که مخالفان حاکم بودند، بنا بر نتایجی که تاکنون از رای‌گیری‌ها منتشر شده است، خوزه لوئیز پاردز (Jose Luis Paredes) در لا پاز و مانفرد رییس (Manfred Reyes Villa) در کوچابامبا (Cochabamba) سمت خود را از دست داده‌اند، زیرا آنها 50 درصد به علاوه یک درصد آرای لازم را کسب نکرده‌اند. اینکه رییس ویلا چنین نتیجه‌ای را بپذیرد هنوز مشخص نیست. وی از انجام رای‌گیری سر باز زده بود و خودش هم در آن شرکت نکرد. در استان‌هایی که فرماندار تایید نشود، باید دوباره انتخابات برگزار شود.

در همین حال در برخی استان‌ها مخالفان در مسند خود باقی ماندند که عبارتند از: روبن کاستاس (Ruben Costas) در سانتاکروز، ارنستو سوآرز (Ernesto Suarez) در بنی (Beni)، ماریو کاسیو (Mario Cossío) در تاریا (Tarija) و لئوپولدو فرناندز (Leopoldo Fernandez) در پاندو. در این چهار منطقه مرفه‌نشین شهروندان در ماه مه و ژوئن در همه پرسی منطقه‌ای خواستار خودمختاری بیشتر از دولت مرکزی شده بودند.

هسته‌ مناقشات با طبقه مرفه این کشور که از مهاجران اروپایی هستند، تلاش مورالس برای تقسیم درآمد حاصل از منابع طبیعی بخش‌های شرقی و جنوبی این کشور میان همگان از جمله سرخپوستان بولیوی است. آنها چند صد سال است که در این کشور ساکن هستند

کد خبر 60352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز