دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: بالاخره پس از ۳ سال سکوت، مدیر عامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که از دوستان نزدیک رئیس‌جمهوری است مواضع جدید این شرکت بزرگ بورس را تبیین کرد.

به گزارش همشهری، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که روزگاری بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شد در طول 5/3 سال گذشته با افت شدید قیمت سهام روبه‌رو شد به‌طوری که ارزش سهام این شرکت که در سال 1383، بالغ بر 27 هزار میلیارد ریال بود در طول این مدت با 11هزار میلیارد ریال کاهش هم اکنون به 6/15 هزار میلیارد ریال رسیده است.

این به این معنی است که ارزش سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در طول این مدت بیشتر از 1/1میلیارد دلار کاهش داشته است.

سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که در طول این مدت به شدت با کاهش ارزش دارایی هایشان مواجه شده‌اند خواهان پاسخگویی رسمی مدیران این شرکت بودند اما درطول 3 سال گذشته مدیران این شرکت به هیچ وجه حاضر به پاسخگویی رسمی نبودند و در طول این مدت هیچ نشست و گفت‌وگویی برای تبیین مواضع این شرکت بر گزار نشد.

این در حالی است که روز گذشته حجت‌الله صیدی، قائم مقام مدیر عامل شرکت غدیر در جریان این نشست از مواضع قبلی خود دفاع کرد و اعلام کرد، هیچ سهامداری از سهام شرکت غدیر متضرر نشده است.

اما محسن معماری که به تازگی بر مسند مدیر عاملی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر تکیه زده مواضع متفاوتی داشت.  او معتقدبود، فصل خاموشی به سر رسیده و عملکرد غدیر باید در معرض دید رسانه‌ای قرار بگیرد.

نشست روز گذشته نیز به‌دنبال اجرای همین سیاست و همچنین واگذاری 51درصد از سهام غدیر توسط بانک صادرات برگزار شد. قرار است بانک صادرات که در حال حاضر76در صد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر را بر عهده دارد و مالک و مؤسس این شرکت محسوب می‌شود 51درصد از سهام غدیر را روز چهارشنبه به قیمت هرسهم 298 تومان روی میز فروش بگذارد.

هر چند براساس سیاست‌های اعلام شده، فروش سهام غدیر توسط بانک صادرات بر مبنای کاهش تصدی‌گری بانک‌ها و خصوصی‌سازی‌ انجام می‌شود اما گمانه زنی‌های پیچیده‌ای نیز در این باره وجود دارد.

معماری در این نشست، از غدیر به‌عنوان عروس بانک صادرات نام برد؛ عروسی که قرار است به خانه بخت برود. او در این باره گفت: سهام شرکت غدیر سهام پر ارزشی است و در واقع عروسی است که والدین او (بانک صادرات) مدت‌ها برای او زحمت کشیده‌اند و حالا قصد دارند با فروش سهام غدیر ؛عروس رابه خانه بخت بفرستند.

او سپس در ادامه در پاسخ به این پرسش که متقاضیان خرید سهام شرکت غدیر چه کسانی هستند با لحنی طنزآمیز ادامه داد: غدیر در حال حاضر 6 خواستگار دارد که بانک صادرات از مدت‌ها پیش در حال رایزنی با آنان است.

معماری در ادامه سعی می‌کرد تا از اعلام اسامی این خواستگاران امتناع کند اما وقتی در برابر پرسش‌های متعدد یکی از خبرنگاران قرار گرفت که می‌پرسید گروهی از بنگاه‌های اقتصادی- نظامی درصدد خرید سهام غدیر هستند، لب به سخن گشود و گفت:دوستان ما در نیرو‌های مسلح که صاحب حق هستند علاقه‌مندندتا سهام غدیر را خریداری کنند و این باعث خوشحالی و مسرت ماست چرا که این دوستان درصدد تامین معیشت پرسنل خود هستند.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با بیان این پرسش که چرا فکر می‌کنیم  حضور نیروهای مسلح در فعالیت‌های اقتصادی مضر است؟ تاکید کرد: به اعتقاد ما هر کدام از ارکان مربوط به سپاه پاسداران، بسیج و ناجا در تلاش برای حفظ معیشت پرسنل خودوکمک به اقتصاد ملی هستند بنابراین ما از حضور این گروه‌ها برای خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر استقبال می‌کنیم.

او درادامه درپاسخ به این پرسش که شرکت تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح به شدت برای خرید سهام غدیر پافشاری می‌کند، تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد روز چهارشنبه سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح یکی از هواخواهان جدی سهام غدیر باشد.

او همچنین در ادامه در برابر نام خریدارانی چون بنیاد تعاون سپاه، سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان و صندوق بازنشستگی بانک‌ها واکنش خاصی نشان نداد اما تاکید کرد: هنوز توافق نهایی در این باره انجام نشده اما به‌نظر من هر 6 خریدار تحت یک کنسرسیوم متشکل برای خرید 51‌در صد از سهام غدیر اقدام خواهند کرد.

تشریح مواضع غدیر

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در نشست دیروز، سیاست غدیر را برای سال‌های آینده حضور در طرح‌های ساخت مسکن برای کمک به دولت اعلام کرد و گفت: من قویا اعلام می‌کنم که سیاست غدیر از سال87 به بعد اساسا بر محور طرح‌های بخش مسکن و کمک به دولت برای ساماندهی بازار مسکن استوار است.

معماری تا کیدکرد:در حال حاضر به‌طور جدی و مفصل در حال مذاکره با وزارت مسکن برای اجرای طرح‌های شهر‌سازی‌ و ساخت مسکن هستیم.

او افزود:در حال حاضر مذاکرات ما با وزارت مسکن برای ساخت یک طرح 5 هزار واحدی در شهر پرندمتمرکز است که براساس بر آورد ما این طرح 350 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و سود حاصل از آن  50‌میلیارد تومان خواهد بود.

کد خبر 60404

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز