مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: حجم رواناب‌های استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد کاهش یافته است.

رواناب

آرش آریانژاد در گفت و گو با همشهری آنلاین درباره وضعیت کاهش بارندگی و خشکسالی امسال، گفت: بارش‌ها در سال آبی امسال به نسبت سال گذشته ۳۷ درصد و نسبت به دراز مدت ۳۲ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان وضعیت رواناب‌های استان در سال آبی جاری را نگران کننده دانست و افزود: حجم رواناب‌های استان در سال آبی گذشته چهار هزار میلیون مترمکعب بود، که با توجه به کاهش نزولات جوی، امسال این رقم به یک هزار و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است که در مجموع حجم رواناب‌های استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد کاهش یافته که این به منزله افت مخازن آب سدهای استان است.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارش‌ها، اولویت ما تامین آب شرب پایدار و سالم به ویژه در فصل گرما است که امیدواریم با مدیریت صحیح شاهد جیره‌بندی یا قطعی آب نباشیم.

 آریانژاد همدلی کلیه مصرف کنندگان بخش آب را ضروری دانست و ادامه داد: اگر مصرف‌کنندگان، در بخش‌های خانگی، کشاورزی، صنعت و شهرداری‌ها در زمینه صرفه‌جویی و حفاظت از منابع آب همراهی نکنند، به یقین در بخش تأمین و توزیع دچار مشکل خواهیم شد.

وی در ادامه گفت: آب مورد نیاز استان کردستان از منابع آب سطحی از طریق آب ذخیره شده در مخازن سدهای در حال بهره‌برداری، بندها و ایستگاه‌های پمپاژ یا نصب موتور تلمبه و انهار بر روی رودخانه‌ها یا چشمه‌ها و از منابع زیرزمینی از طریق حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تامین می‌شود.  

آریا نژاد می‌افزاید: همه آب مورد نیاز استان از منابع آب داخلی است و از هیچ استانی آب به کردستان تخصیص داده نشده است.  

 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: بر اساس آخرین مجوز تخصیص ابلاغی در سال ۹۸، سهم تخصیص آب استان ۷/۹۹۶ میلیون متر مکعب در سال است که از این حجم ۶/۱۵۹ میلیون متر مکعب در سال برای تامین مصارف شرب و ۵/۴۹ میلیون متر مکعب برای مصارف بخش صنعت و ۵۴۵ میلیون برای مصارف کشاورزی و بقیه برای تامین نیاز زیست محیطی و پایداری جریان است.  

وی افزود: به عبارتی از حجم ۷/۹۹۶ میلیون متر مکعب ۱/۷۵۴ میلیون برای مصارف شرب و صنعت و کشاورزی استان است.   

وی در خاتمه اضافه کرد: با توجه به کسری مخازن آب زیرزمینی دشت‌های شرق استان و نداشتن کفایت آب تخصیص داده شده در حوضه دریاچه ارومیه تنها راه حل رفع مشکل انتقال آب بین حوضه‌ای است که با توجه به عدم اطلاع این شرکت از میزان آب قابل انتقال به‌دلیل نهایی نشدن برنامه‌ریزی منابع آب سدهای حوضه مرزی غرب و عدم ابلاغ توسط وزارت نیرو اعلام میزان حجم آب قابل انتقال ممکن نیست.

کد خبر 604684
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha