سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر سه روانشناس آلمانی درست بگویند، تیم قرمز‌پوش چین از مزیت‌ تمام عیاری در المپیک برخوردار است:

آنها نشان داده‌‌اند که داوران مسابقات ورزشی سوگیری مشخصی به نفع  بازیکنان قرمز‌پوش دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نوربرت هگمن، برند اشتراوس و یان لیبنیگ از دانشگاه مونیخ در آلمان در بررشی داوران ورزش تائه کوان دو شواهدی را یافتند که نشان می‌داد که رنگ یونیفرم ورزشکاران می‌تواند بر تصمیماتی که یک داور در کسری از ثانیه باید بگیرد، تاثیر بگذارد و در نتیجه در دادن امتیازات یک جانبداری احتمالی رخ دهد.

این سه پژوهشگر ویدئوهای مسابقات تائه کوان دو را که در آنها یکی از رقیبان لباس قرمز و دیگری لباس آبی پوشیده بود، برای امتیازدهی به گروهی از داوران نشان دادند. در مجموع این داوران به 42مسابقه امتیاز دادند.

و بعد روانشناسان مجموعه دومی از مسابقات را به آنها نشان دادند- که در واقع همان مسابقات قبلی بود، اما رنگ‌های قرمز و آبی لباس حریفان به طور دیجیتال برعکس شده بود.

مقایسه این دو بار امتیازدهی نشان داد که افراد با لباس قرمز به طور متوسط 13 درصد امتیاز بیشتری از افراد با لباس آبی کسب می‌کنند- علیرغم اینکه هر ورزشکار در ا ین ویدئوها در دفعات مختلف با هر دو لباس آبی و قرمز ظاهر شده بود.

این پژوهشگران می‌گویند مسئله مهمتر این بود که زمانی یک ورزشکار آبی‌پوش را از طریق دستکاری دیجیتالی  قرمزپوش می‌کردند، امتیازاتی داده شده به آن فرد افزایش می‌یافت و هنگام تغییر رنگ لباس از قرمز به آبی امتیازات داده شده کاهش پیدا می‌کرد.

این روانشناسان می‌گویند که پژوهش بیشتری برای آزمودن سایر رنگ‌ها لازم است، اما در عین حال می‌کنند که لازم است در برخی از ورزش‌ها که این جانبداری رنگی ممکن است بر نتایج مسابقات اثر می‌گذارد، قوانین مسابقات برای حل این مسئله تغییر داده شود یا از ابزارهای الکترونیکی برای کمک به تصمیم‌گیری داوران استفاده شود.

کد خبر 60510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز