به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شفقنا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در پایان درس خارج فقه خود با تأکید بر این که امام آن شخصیت بینظیری است که جامعیت دین را هم به حوزهها و هم به نسل جوان و بشر امروز معرفی کرد، گفت: امام به جهت بعد قوی فقاهتی خود توانست اسلام را در معرض انظار اندیشمندان عالم قرار دهد و حکومت دین را که یکی از حقایق مسلمه دین هست تبیین و روشن کند.
او با بیان این که در مورد شخصیت امام عظیمالشأن ما هرچند همه مراتب و مقامات علمی ـ فلسفی و عرفانی ایشان در جای خودش روشن است اما هیچکدام از این مراتب نقش اساسی در این انقلاب نداشت، افزود: آنچه که نقش اساسی در فکر و ذهن امام برای مقابله با حکومت پهلوی و مقابله با ظلم و استکبار و رژیم جنایتکار اسرائیل داشت و او را به پیروزی رساند فقاهت امام بود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ادامه داد: البته بدیهی است اگر معنویت امام نبود فقاهت هم نمیتوانست کاری بکند. اگر مراتب معرفتی و ارتباط و اتصال ایشان با خدای تبارک و تعالی در حد بالا و اعلی نبود، از فقاهتش هم نمیتوانست استفاده بکند. این را قبول داریم ولی آن چیزی که از جهت فکری نقش تعیین کننده داشت فکر فقاهتی امام بود.
او بیان کرد: امام ولایت فقیه را از دل این فقه بیرون آورد و فرمود همانطور که نماز و روزه واجب است همانطور که دین عبادات و احکام دارد، حکومت هم دارد اصلاً دین برای حکومت آمده است.
آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: جمع زیادی میگفتند دین آمده برای اینکه افراد مسائل شخصی خودشان را به وسیله آن تنظیم کرده و زندگی شخصی خود را بر مدار آن بچرخانند، نمازشان را درست بخوانند روزهشان را بگیرند معاملاتشان را درست انجام داده و حلال و حرامهای شخصی را رعایت کنند. اما امام این جمله را فرمود که فکر نمیکنم در کلام هیچ فقیه و عالمی قبل از ایشان بیان شده باشد.
قبل از امام چه کسی غدیر را به حکومت معنا کرده است؟
او با بیان این که اگر کلمات مرحوم نراقی و صاحب جواهر و دیگر بزرگان را در باب ولایت مطلقه فقیه ببینیم هرگز چنین جملهای را در کلام احدی نمییابیم که دین برای حکومت آمده است و اسلام یعنی حکومت، بیان کرد: این تصریح کلام امام در کتاب البیع است. قبل از امام به فکر هیچکس نرسیده بود که خدای تبارک و تعالی دین را توسط پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرستاد برای اینکه حکومت در پرتو دین باشد. قبل از امام چه کسی غدیر را به حکومت معنا کرده است؟ من که سراغ ندارم.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: البته مراد حکومت ظاهریه است چون ائمه(علیهم السلام) ولایت تکوینیه در همه زمانها داشتند ولایت تشریعیه هم داشتند؛ اما اینکه بر اساس ظاهر در زمان معصوم(علیه السلام)، حق حکومت کردن منحصر به امام معصوم است و هر حکومتی غیر از معصوم، حکومت جائر است. در زمان غیبت هم حکومت حق فقیه جامع الشرائط است. این حکومت یعنی ولایت در تصرف، تصرف در اموال و نفوس، هر حکومتی غیر از این باشد حکومت جائر است.
او با تأکید بر این که افکار امام باید زنده بماند، افزود: متأسفانه حوزههای علمیه در شناخت امام و شناساندن افکار بلند امام کوتاهی کردهاند. در نتیجه امروز شاهد طرح افکاری برخلاف فکر امام هستیم که میگویند رأی مردم ارزشی ندارد. حضور مردم یک امر ظاهری تشریفاتی است. حتی این اواخر هم گفتند که فرد اصلح را هم باید خدا معیّن کند. این نحو معرفی کردن دین، با مبانی دینی سازگاری ندارد. وقتی پیامبر اکرم مأمور به مشورت با مردم میشود. آیا آیه «وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» میگوید مردم دکور و تزئین هستند؟ البته «فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ»؛ میفرماید بعد از مشورت تصمیم را خودت بگیر ولی از «وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» که نمیشود گذشت.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نهج البلاغه میفرماید: «الإمامه لا تنعقد إلّا بحضور عامّه الناس» یعنی در غیر ولایت تکوینی و تشریعی که مردم در آن به هیچ وجهی دخالت ندارند. در حکومت و امامت ظاهری مردم باید حضور داشته باشند. یا آنجا که میفرماید: «لَولا حُضُورُ الْحاضِرِ وَ قیامُ الْحُجَّهِ بِوجُودِ النّاصِرِ، وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی الْعُلَماءِ اَنْ لا یُقارّوا عَلی کِظَّهِ ظالِم، وَلا سَغَبِ مظلوم، لاَلْقَیْتُ حَبْلَها عَلی غارِبِها».
حتی آنجا که اکثریت اشتباه هم کنند ما موظفیم قول اکثر را بگیریم
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام فرمود ولایت، حق خدا، رسول خدا، ائمه و در زمان غیبت هم با فقیه جامع الشرائط است. همین امام هم فرمود که باید رأی مردم اخذ شود و رأی مردم معتبر است. البته این اعتبار در مقام اثبات است. حتی آنجا که اکثریت اشتباه هم کنند ما موظفیم قول اکثر را بگیریم و صد البته این قول اکثر در دائره حکومت دینی معتبر است.
او بیان کرد: اما در دائره حکومت دینی، اگر در یک زمانی اکثر مردم در دائره قانون اساسی و ضوابط شرعی یک فرد غیر اصلح را انتخاب کردند رأی اکثر معتبر است و چارهای هم نیست. برای اینکه مردم همیشه پای حکومت دین بمانند باید به تصمیم آنها اعتبار داد. در آینده که بفهمند اشتباه کردهاند خودشان مقصرند که اشتباه کردهاند.
آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: ولی چرا بگوییم که اصلح را هم خدا معین میکند؟ اگر اصلح را هم خدا معین میکند پس در زمان ما فقیه جامع الشرائط اصلح را معین کند و به مردم هم بگوید بروید دنبال کارتان. چه وجهی دارد این همه هزینه صرف انتخابات شود و این همه اصطکاک در جامعه بوجود بیاید. جز اینکه بخواهیم در دنیا بگوییم ما دموکراسی داریم. امام فرمود ما کاری به دموکراسی غربی نداریم. ما آن دموکراسی را که اسلام میگوید قبول داریم.
او ادامه داد: دموکراسی که اسلام میگوید این است که مردم حق دارند حاکم خودشان را انتخاب کنند. منتهی ما باید به مردم بگوییم حاکم بر شما باید عادل، عالم، مدیر مدبّر متقی و شجاع باشد و شما حق ندارید خارج از این دائره شرائط کس دیگری را انتخاب کنید. حال اگر مردم گفتند ما زید را عادل، عالم، شجاع، مدیر میدانیم، ولی این تشخیص به نظر من طلبه اشتباه هم باشد، ما حق نداریم بگوییم چون تشخیص من غیر از تشخیص شما است پس حق ندارید اظهار نظر کنید.
افرادی آمدند اموال مردم را دزدیدند و اختلاس کردند و ظلمها انجام دادند
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که مدتی در حوزهها زمزمه شد که مردم هیچ اعتباری ندارند آنها فقط یک ظاهر تشریفاتی دارند که این فکر خیلی خطرناک است، گفت: اگر ما بخواهیم انقلابمان بماند، اگر بخواهیم ولایت فقیهمان بماند، باید به نقش مردم در تعیین سرنوشت خود اهمیت دهیم. آنچه که امام برای ما آورد براساس مبانی دینی است، امام روی هوی و هوس به مردم بها نداد، بخاطر این که مردم به او بهبه و چهچه بگویند به مردم بها نداده است، بلکه به جهت آن ارزشی است که مردم در نزد خدای تبارک و تعالی دارند. امام همانطور که فرمود دین در نزد خدا چقدر اعتبار دارد، همانگونه فرموده مردم هم در نزد خدا چقدر اعتبار دارند. این را ما تضعیف نکنیم.
او بیان کرد: بالاخره ما حکومت دینی را برای چه کسانی میخواهیم پیاده کنیم؟ اگر مردم خدای نکرده دائماً فاصله بگیرند. همچنانکه متأسفانه دشمن دائماً القاء میکند که دین نمیتواند حکومت کند. افرادی آمدند اموال مردم را دزدیدند و اختلاس کردند و ظلمها انجام دادند متأسفانه این را به نام حکومت اسلامی و به حساب دین گذاشتند. هر مسئولی هر خطائی کرد به حساب دین گذاشتند و نیامدیم در رسانه ملی و رسانهها به مردم بگوییم که امام میفرمود اگر یک روزی خدا ناکرده من خطا کردم این را به حساب خود من بگذارید، نه حساب دین.
غیر از حکومت دین، حکومت دیگر به مصلحت بشر نیست
آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که دشمن دائماً تلاش میکند بگوید دین نمیتواند حکومت کند، تا بتواند عدهای از معتقدین به ولایت فقیه را برگرداند، اظهار داشت: آیا ما وظیفه نداریم که اثبات کنیم دین میتواند حکومت کند و بلکه بهترین حکومت را میتواند داشته باشد؟ اصلاً غیر از حکومت دین، حکومت دیگر به مصلحت بشر نیست. به رخ ما نکشند که در حکومتهای غربی، مردم در رفاه و آسایش هستند.
او با بیان این که حکومتی که بخواهد فقط دنیای مردم را آباد کند، آن حکومت مد نظر اسلام نیست، ابراز کرد: حکومتی که ما میگوییم یعنی امر دین و دنیای مردم را با هم اصلاح کند. خب چنین کاری مشکل است. لذا از یک طرف این توطئههای دشمن و از طرف دیگر حرف این خودیها که میگویند مردم بروند دنبال کارشان. حکومت اقلیتی هم که شد عیبی ندارد آیا نباید پرسید این اقلیت بعداً چه خواهد شد؟ اگر ادامه یابد همین اقل هم باز میشود اقل. به کجا میخواهیم برسیم؟ ما باید همانند امام راحل و مقام معظم رهبری برای اکثریت مردم اهمیت قائل شویم.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این که بحمدالله اکثریت مردم پای نظام هستند و گوششان بدهکار حرف جناحها و گروهها نیست، افزود: واقعاً آن مردمشناسی که امام داشت خودش یکی از کرامات امام بود. امام مردم ایران را میشناخت. این مردم فداکار و انقلابی با همه اشکالاتی که نسبت به افراد و مسئولین دارند پای دین و انقلاب و فرمایشات رهبر خود ایستادهاند.
او ادامه داد: ما وظیفه داریم این مجموعه را نگه داریم و نگذاریم صدمه بخورد. نباید از یک جهت افراط کرده و بگوییم همهچیز هست و دین مردم بیخودند. عدهای دیگر هم آن طرف بیفتند و بگویند همه چیز هست و جمهوریت و مردم. دین فرع است. نه در حکومت اسلامی هر دو اینها دو رکن هستند هم دین و هم مردم. و امام نسبت به هر دو تأکید داشتند نباید یکی از دیگری کمرنگتر بشود.
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که این روزها ایام ارتحال امام و سالگرد نهضت ۱۵ خرداد است که مبدأ این انقلاب بود که از همین قم آغاز شد، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم وظایف خود را نسبت به این انقلاب که واقعاً یک عنایت خاص برای مردم ایران بود، انجام دهیم و بتوانیم این انقلاب را حفظ کنیم و استمرار پیدا کند. این انقلاب باید صادر بشود اما نه فقط در ادعا، باید توجه مردم دنیا به سمت اهدافی که این انقلاب دارد جلب شود ان شاءالله.
او تصریح کرد: همه ما مدیون شهدا مخصوصاً شهدای مدافع حرم هستیم که اگر حماسه شجاعتهای اینها نبود قطعاً با آن طراحی که برای داعش کردهبودند، امروز نه اثری از عتبات مقدسه عراق بود و نه اثری از ایران به حسب ظاهر. هنوز هم نمیدانیم این شهدای مدافع حرم چه کردهاند؟ به نظر من ثواب و اجر اینها از شهدای جنگ تحمیلی بالاتر است ان شاءالله که مدیون خون این شهدا قرار نگیریم.
نظر شما