چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: در نشست اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با رئیس‌جمهوری مقرر شد در مواردی از این طرح که نیاز به ارائه لایحه از دولت به مجلس باشد، دولت نسبت به ارائه لایحه اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ما، اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس به‌منظور تبادل نظر درباره چگونگی اجرای طرح دولت، صبح دیروز به دیدار رئیس‌جمهوری رفتند تا نگرانی‌های خود از نحوه اجرای این طرح را به‌طور مستقیم با   احمدی‌نژاد در میان بگذارند.

مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در این باره گفت: در این جلسه، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تحول اقتصادی و تغییر ساختارهای اقتصادی کشور در دوره‌های قبل نیز مطرح بوده است، تاکید کرد که دولت نهم کمر همت بسته است تا  اوضاع نابسامان اقتصادی کشور را ساماندهی کند.

به گفته کاظم دلخوش، رئیس‌جمهوری در این نشست همچنین به کارگروه‌های تشکیل شده در دولت در مورد ایجاد تحول اقتصادی اشاره کرد و عملکرد هر کدام از این کارگروه‌ها از جمله کارگروه هدفمندکردن یارانه‌ها، نظام مالیاتی‌، اصلاح نظام گمرکی، امور بانکی و همچنین کارگروه توزیع عادلانه کالا و خدمات را تشریح کرد.

دلخوش اضافه کرد: در این نشست،  اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی نیز دیدگاه‌های خود را مطرح نمودند و با تاکید بر قصد و اراده مجلس برای همکاری با دولت در اجرای صحیح و کارشناسی این طرح، نقاط مثبت و منفی طرح را بیان کردند.

وی ادامه داد: در این جلسه عنوان شد که اجرای درست و دقیق طرح تحول اقتصادی نیازمند تلاش و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، مجلس و مردم است.

مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه این کمیسیون برای ادامه ارزیابی و بررسی کارشناسی طرح تحول اقتصادی شنبه آینده جلسه خواهد داشت، تصریح کرد: در جلسه اعضای این کمیسیون با رئیس‌جمهوری مقرر شد در مواردی از این طرح که نیاز به ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس باشد، دولت نسبت به ارائه لایحه اقدام کند.

همچنین در این جلسه اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اصل این طرح مورد وفاق است، خواستار همکاری بیشتر در جهت تکمیل و اجرای این طرح شدند.

شرکت‌کنندگان در این نشست  با تاکید مجدد بر مفید و ضروری بودن طرح تحول اقتصادی، به‌منظور تعمیق روابط دولت و مجلس برای اجرای مناسب طرح، مقرر کردند هر هفته جلسات مشترک کمیسیون ویژه مجلس با اعضای کارگروه تخصصی تحول اقتصادی تشکیل شود.

تاکید احمدی‌نژاد بر همکاری با مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، در نشست مشترک رئیس‌جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعضای کمیسیون ویژه مجلس، چگونگی همکاری این کمیسیون و کارگروه تخصصی طرح تحول اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت نقش کارشناسی مجلس را برای بهترشدن طرح تحول اقتصادی مهم می‌داند، تصریح کرد: همکاری مجلس و دولت برای اجرای بهتر این طرح یک ضرورت است.

وی افزود: طرح تحول اقتصادی اصلاحاتی است که همه روی آن توافق دارند و در این طرح بنابراین است که طبقات پایین جامعه مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه انرژی یک ثروت ملی است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی هدفمند‌کردن یارانه‌ها، کاهش مصرف انرژی است و باید کارخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف مصرف خود را با هدف کاهش، تنظیم کنند.

احمدی‌نژاد در ادامه با طرح این سؤال که چرا دولت‌های قبلی، طرح‌های بزرگ تحولی را اجرا نکردند، ادامه داد: یکی از علل عمده آن، این است که با شکل‌گیری فضاهای جانبی، مدیران اجرایی از ورود به طرح‌های تحولی منصرف می‌شوند.

در چنین فضایی با طرح ایرادات گوناگون به قدری فضا برای کار مدیران سنگین می‌شود که بعضاً از انجام تحولات چشم می‌پوشند.

علت دیگر هم این است که برخی از افراد مسائل را به قدری پیچیده، مهم و ناشدنی جلوه می‌دهند که مدیران از ورود به اجرای طرح‌های تحولی هراسان می‌شوند. بنا براین دولت و مجلس باید مراقب باشند تا در اجرای طرح‌های تحولی چنین فضاهای کاذبی شکل نگیرد.

در انتظار انتشار جزئیات طرح تحول اقتصادی

در حالی که کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت جزئیات این طرح را در 8 مجلد به کمیسیون ویژه مجلس ارائه کرده است، اما هنوز محافل اقتصادی و رسانه‌ای از جزئیات این طرح مطلع نیستند.

انتظار می‌رود دولت این جزئیات را به‌طور عمومی منتشر کند تا امکان کسب دیدگاه‌های اقتصاددانان و صاحب‌نظران در این باره فراهم شود

کد خبر 60603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز