رئیس پلیس راهور استان همدان از اجرای طرح ترخیص فوق‌العاده 5 هزار خودروی توقیف‌شده در پارکینگ‌های استان خبر داد و تأکید کرد: این طرح از امروز (18 خرداد) به مدت دو ماه اجرا خواهد شد و مالکان خودروهای توقیف‌شده می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس +10 بدون تشریفات اداری اقدام به ترخیص خودروی خود با شرایط ویژه کنند.

رئیس پلیس راهور استان همدان

 علی فکری در گفت و گو با همشهری آنلاین، اظهار کرد: در حال حاضر در پارکینگ‌های استان همدان 5 هزار وسیله نقلیه وجود دارد که مالکان آن‌ها به دلایلی مانند نداشتن بیمه‌نامه، نداشتن گواهینامه، بالابودن میزان خلافی، بالابودن هزینه پارکینگ و در اختیارنداشتن سند خودرو و قولنامه‌ای بودن تاکنون نتوانسته‌اند آن‌ها را ترخیص کنند.

وی توضیح داد: به همین دلیل پیش‌بینی کرده‌ایم با حذف فرایندها و تشریفات غیرضروری این خودروها را ترخیص کنیم و به مالکان آن‌ها تحویل دهیم و با این شرایط مالکان این خودروها می‌توانند با مراجعه به 21 دفتر خدمات الکترونیکی پلیس +10 در سراسر استان نسبت به ترخیص خودروهای خود اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور استان همدان ادامه داد: در صورتی که خودرو به دلیل نداشتن بیمه‌نامه توقیف شده باشد مالک می‌تواند با ترخیص خودرو و پارک آن در منزل، در زمان استفاده اقدام به بیمه‌کردن خودروی خود کند. در ضمن در حال رایزنی با شرکت‌های بیمه برای بخشودن جرایم دیرکرد پرداخت حق‌بیمه هستیم و در ادامه این شرکت‌ها شرایط بیمه‌کردن اقساطی خودروهای توقیف‌شده را فراهم کنند.

فکری در خصوص خودروهایی که به دلیل نداشتن گواهینامه توقیف‌شده‌اند، گفت: مالکان این خودروها می‌توانند یک فردا دارای گواهینامه را به عنوان تحویل‌گیرنده خودرو معرفی کنند.

وی افزود: همه جرایمی که دو برابر شده‌اند، به همان میزان قبلی برمی‌گردد و شرایطی فراهم شده که اگر کسی نتوانست اصل جریمه را هم یکجا بپردازد، ظرف یک سال به صورت اقساطی اقدام به پرداخت آن کند. نیاز به پرداخت عوارض شهرداری، آزادراهی و طرح ترافیک هم نیست.

فکری درباره افرادی که مدارک خودرو را گم‌ کرده‌اند یا این مدارک در اختیار مالک قبلی است، توضیح داد: بعد از بررسی‌های لازم اگر خرید قولنامه‌ای خودرو محرز شود و مالک قانونی در زمان توقیف شخص فعلی باشد، خودرو را به او تحویل خواهیم داد و نیازی به ارائه سند خودرو نیست.

رئیس پلیس راهور استان همدان تأکید کرد: همه خودروهای توقیف‌شده در پارکینگ به جز خودروهایی که دستور قضایی دارند، شامل این طرح هستند مگر این‌که مالکان آن‌ها دستور قضایی مبنی بر رفع توقیف ارائه دهند.

وی با بیان این‌که اگر سن فرسودگی خودرو گذشته باشد، نیز امکان ترخیص آن وجود ندارد، افزود: سن فرسودگی برای خودروهای سواری 25 سال به بالا، سواری‌های باربری و مسافربری 25 سال، کامیون کشنده 25 سال، سواری دولتی، اتوبوس‌های برون‌شهری، مینی‌بوس و میدل‌باس 15 سال، وانت 15 سال، تاکسی، اتوبوس درون‌شهری و موتورسیکلت 10 سال است و اگر زمانی که این خودروها توقیف شده‌اند در سامانه شماره‌گذاری برای آن‌ها پلاک تعریف نشده است یا پلاک‌های آن‌ها قدیمی است، ترخیص نمی‌شوند و اوراقی محسوب می‌شوند.

فکری تأکید کرد: هدف ما از اجرای این طرح تحویل اموال مردم که به صورت امانی نزد ماست، به آن‌هاست تا بیشتر از این آسیب نبینند چون پارکینگ‌های ما روباز هستند و خودروهای پارک‌شده در آن‌ها در معرض آسیب‌های مختلف هستند.

کد خبر 606198

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha