یک خاموشی گسترده اینترنتی وب‌سایت‌هایی شامل سایت روزنامه‌های گاردین و نیویورک‌تایمز، وب‌سایت دولت انگلیس، سی‌ان‌ان، آماوزن و ردیت (Reddit) را روز سه‌شنبه از کار انداخت.

server

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این خاموشی باعث شد این سایت‌ها برای بیش از یک ساعت در صبح روز سه‌شنبه از دسترس کاربران خارج شوند.

این خاموشی به اشکال در یک شبکه تحویل محتوا (CDN) تحت کنترل شرکت «فستلی» (Fastly) مربوط شده است. این خاموشی از ساعت ۱۱ صبح به وقت انگلیس شروع شد و بازدیدکنندگان شمار بسیاری از سایت‌ها با پیام خطاهایی از جمله «خطای ۵۰۳ سرویس در دسترس نیست» و «اشکال در اتصال» مواجه شدند.

سایت‌هایی دیگری که دچار اشکال شدند شامل سایت ناشران اخبار مانند سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز و فایننشال تایمز و نیز سرویس‌های جاری مانند Twitch و Hulu بودند.

این اشکال علاوه بر پایین آوردن کامل برخی از وب‌سایت‌ها باعث از کار افتادن بخش‌های اختصاصی سرویس‌های دیگر مانند سرورهای شرکت توئیتر شد که میزبان «ایموجی»های این شبکه اجتماعی هستند.

این خاموشی از لحاظ جغرافیایی سراسری نبود. کاربران در برخی از نقاط مانند شهر برلین پایتخت آلمان هیچ مشکلی را گزارش نکردند، در حالیکه دیگران از کار افتادن گسترده در سراسر اینترنت را تجربه کردند. این خاموشی در مکان‌های گوناگونی از لندن گرفته تا ایالت تگزاس آمریکا و نیوزیلند گزارش شده است.

شرکت «فستلی»- یک فراهم‌کننده سرویس‌های کامپیوتری ابری، در طول چند دقیقه پس از خاموشی تایید کرد که شبکه توزیع محتوایش علت این مشکل است. این شرکت یک «ابر  لبه‌ای» (edge cloud) را اداره می‌کند که برای سرعت بخشیدن به زمان لود شدن وب‌سایت‌ها طراحی شده است، در برابر حمله‌های «انکار سرویس» (DOS) محافظت ایجاد می‌کند و به وب‌سایت در کنار آدن با اوج‌گیری ترافیک یاری می‌رساند.

 «فستلی» برای کاربرد این فناوری باید میان اغلب شرکت‌های مراجعش و کاربران آنها قرار گیرد. در نتیجه اگر سرویس آن دچار اختلالی شدید شود، آن شرکت‌ها به کلی از کار کردن روی اینترنت باز می‌مانند.

«فستلی» می‌گوید با وجود گمانه‌زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی که این خاموشی نتیجه یک حمله بدخواهانه است و ترند شدن هشتگ #حمله‌سایبری در توئیتر، شواهدی درباره این فرضیه وجود ندارد. در مقابل، «فستلی» می‌گوید یک خطای هم‌راستی (configuration error) علت مشکل بوده است.

در سال ۲۰۲۰ مشکلی در «کلاودفلیر» (Cloudflare) یک شرکت تحویل محتوای دیگر باعث ششد در اغلب شهرهای بزرگ در سراسر اروپا و آمریکا اینترنت برای نیم ساعت از کار بیفتد.

کد خبر 606243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha