شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهرستان رباط کریم به عنوان نخستین شهرستان برگزارکننده جشن انگور در کشور با حضور باغداران، کشاورزان و اقشار مختلف مردم، دومین جشن انگور را در دهستان منجیل آباد برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این جشن باغداران آب نمای میدان روستا را با محصول انگور زینت داده و به جشن و پایکوبی پرداختند.

باغداران و روستاییان رباط‌کریم به رغم خشکسالی، دست از کار و تلاش برنداشته و با امید برای داشتن سالی پر آب در آینده، جشن و مراسم سنتی خود را برگزار کردند. خشداربخش مرکزی رباط کریم دراین مراسم با اشاره به بهره برداری محدود از کانال آب میدان محمدیه گفت: پس از سال‌ها انتظار درابتدای تیرماه سال جاری دو مترمکعب آب درکانال آب محمدیه جاری شد و روح تازه‌ای در کالبد شهرستان رباط کریم دمید.

محمدرضا فنایی افزود: بهره برداری کامل از طرح ملی کانال آب محمدیه، روند توسعه و پیشرفت شهرستان را افزایش داده و نوید آینده‌ای پر محصول را به کشاورزان می‌دهد.

رئیس شوراهای روستایی بخش مرکزی نیز گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از باغداری رباط کریم متمرکز به پرورش محصول انگور است، جای دارد این شهرستان به عنوان سمبل انگور استان تهران معرفی شود.

امیر نوروزی افزود: بهره برداری ازکانال آب محمدیه منجر به مشروب کردن شش هزارو 500 هکتار از اراضی کشاورزی می‌شود که این امر تاثیر بسزایی در ارتقای کشاورزی و باغداری رباط کریم دارد.

نوروزی ضمن درخواست برای سرعت بخشی به عملیات اجرایی تکمیل کانال‌های فرعی میدان محمدیه در رباط‌کریم ادامه داد: با توجه به خاک مرغوب و اراضی فراوان کشاورزی، بهره برداری ازکانال آب محمدیه می‌تواند رباط کریم رابه عنوان قطب اقتصادی، کشاورزی، گردشگری و تفریحی استان‌تهران مطرح کند.

وی اظهارداشت: اعضای شورای بخش مرکزی رباط کریم در راستای ارتقای روحیه امید بخصوص درخشکسالی اخیر، اعتبارحق جلسات خود را برای ارزیابی جشن انگورهدیه کردند و پا به پای روستاییان برای رونق کشاورزی تلاش کرده اند.

نوروزی با اشاره به اینکه رباط‌کریم ازتخصیص اعتبارات خشکسالی محروم بوده، خاطرنشان کرد: با توجه به قرارداشتن در آستانه دومین سفر رئیس جمهوری به رباط کریم جای دارد اعتبارات ویژه به روستاییان اختصاص یابد یا بخشی از هزینه های کانال های فرعی آب محمدیه توسط دولت تامین شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رباط کریم نیزگفت: از چهارهزارو 500 هکتار اراضی باغداری در رباط کریم چهارهزار و 200 هکتار متعلق به باغات انگور است.

نصرت الله صالحی مهر افزود: به دلیل خشکسالی اخیر تولید انگور شهرستان رباط کریم تا 70 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: پارسال متوسط برداشت انگور در رباط کریم 5/11 تن در هکتار بود و بیش از 480 هزار تن انگور از اراضی رباط کریم برداشت شد.

وی اظهارداشت: سرمای زمستان 86 و خشکسالی اخیر باعث شده محصول انگور امسال در شهرستان رباط کریم حتی به یک هزار تن هم نرسد که جای دارد راهکارهایی برای این امر در نظر گرفته شود.

کد خبر 60762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز