گروه بورس: براساس مصوبه جدید دولت، تا پاییز امسال 3 هزار میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن منتشر خواهد شد.

به گزارش همشهری، بالاخره پس از 2‌سال بررسی، طرح انتشار اوراق رهنی مسکن در بورس وارد مراحل نهایی خود شد و بنا بر گفته‌های وزیر مسکن این اوراق تا پایان شهریور و براساس گفته‌های مسئولان سازمان بورس تا پاییز امسال منتشر خواهد شد.

اجرای طرح رهن ثانویه مسکن از پیش از انقلاب تاکنون مطرح بوده اما هرگز اجرایی نشده، قرار است به‌زودی 2 بانک مسکن و ملی برای بهبود وضعیت مسکن و قیمت‌ها تا 3 هزار میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن منتشر کنند.

سال گذشته به‌دنبال افزایش قیمت مسکن هیات دولت مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن به 2 بانک ملی و مسکن مجوز داده می‌شد تا هزارو 500 میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن منتشر کنند اما براساس گفته‌های مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، هیات دولت این رقم را در سال جدید و با در نظر گرفتن بحران مسکن به
 3 هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

با انتشار این اوراق، بانک‌ها می‌توانند مطالبات خود را به یک شرکت واسط منتقل کنند تا این شرکت به پشتوانه این مطالبات، اوراق مشارکت منتشر کند؛ همچنین با انتشار این اوراق، معادلات مربوط به قیمت مسکن دستخوش تغییراتی خواهد شد.

مجموعه این فرایند به بانک‌ها کمک خواهد کرد، سرمایه خود را آزاد کرده و بتوانند وام‌های جدید به مردم بدهند. بانک‌ها به واسطه نسبت کفایت سرمایه معین نمی‌توانند بیش از حد مجاز تسهیلات بدهند.

انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه مطالبات، می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را جمع‌آوری کند که این امر اثرات ضد‌تورمی نیز خواهد داشت.

دولت امیدوار است با اجرای این طرح مشکل خرید مسکن توسط مردم را حل کند.
بهروز زارع، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار درباره انتشار اوراق رهنی مسکن به همشهری گفت: در حال حاضر مراحل نهایی انتشار این اوراق در حال انجام است و فقط بخشی از کار در بانک ملی، مسکن و بانک مرکزی باقی مانده و پس از آن کار انتشار اوراق آغاز خواهد شد.

او با بیان اینکه مجوز انتشار اوراق رهنی مسکن را سازمان بورس صادر می‌کند تاکید کرد: براساس مصوبه جدید هیات دولت بانک ملی می‌تواند تا هزار میلیارد تومان و بانک مسکن 2 هزار میلیارد تومان از این اوراق منتشر کنند.

زارع با اشاره به اینکه مصوبه دولت در سال گذشته برای انتشار 1500 میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن بود، خاطر نشان کرد: البته این اوراق یکجا منتشر نخواهد شد و قرار است این مبلغ طی چند مرحله در بورس منتشر شود.

او ابراز امیدواری کرد:  اوراق رهنی مسکن تا ابتدای پاییز سال‌جاری منتشر شود.
مدیر نظارت بر بازار اولیه تصریح کرد: بانک‌های مسکن و ملی باید در مهلت باقیمانده، مبلغ نهایی وام‌های خود را مشخص کنند و پس از بررسی یک شرکت تامین سرمایه و در صورت تامین وثایق کافی، ناشران، عملیات انتشار اوراق رهنی را آغاز کنند.

به گفته او، ناشر بانک ملی شرکت سرمایه‌گذاری بانک مسکن و ناشر بانک مسکن شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی خواهد بود.

صندوق‌های ساختمان

اما  از سوی دیگر معاون وزیر مسکن نیز از راه‌اندازی صندوق‌های ساختمان و مسکن برای ساماندهی بازار مسکن خبر داد و گفت: یکی از محورهایی که در قالب قوانین بخش مسکن ابلاغ می‌شود، موضوع ابزارهای مالی جدید مسکن است که از جمله می‌توان به ایجاد صندوق‌های ساختمان و مسکن اشاره کرد که در مرحله رایزنی و هماهنگی با بورس اوراق بهادار برای روند اجرایی آن هستیم.

به گزارش برنا، منوچهر خواجه‌دولویی با بیان اینکه سیاست ایجاد صندوق‌های ساختمان و مسکن امسال اجرا می‌شود اظهار داشت: خریداران سهام صندوق‌های ساختمان و مسکن می‌توانند در آینده سهام خود را به مسکن تبدیل کنند.

کد خبر 60801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز