مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با وجود ظرفیت های غنی گیاهان دارویی دراستان حمایت مناسبی از تولید و فروش این گیاهان صورت نمی گیرد.

گیاهان دارویی

به گزارش همشهری آنلاین،  آذربایجان شرقی با داشتن ۴۵۰ گونه گیاه دارویی و تولید سالانه 12 تن گیاه دارویی ، محروم  از ظرفیت های تولید و صادرات گیاهان دارویی است و بنا بر اعلام مسئولان استان 25 درصد بازار این محصول در کشور در دست استان است که می تواند تا 35 درصد در داخل افزایش یافته و بازار خوب صادراتی در خارج از کشور هم داشته باشد.

اکبر فتحی  در زمینه علل عدم رشد مناسب تولیدو فروش گیاهان دارویی گفت: طرح توسعه گیاهان دارویی از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه و یارانه نهال در سال ۹۸ انجام شد و اعتبارات خوبی تخصیص یافت اما نتیجه ای که مورد انتظار بود حاصل نشده است.

وی گفت: مبلغ ۳۶۳۰ میلیون ریال جهت توسعه گیاهان دارویی در حوضه دریاچه ارومیه تخصیص یافته بود که از این مبلغ، ۱۵۹۷ میلیون ریال در کاشت بهاره جهت خرید بذر و نشا و قیم (سیاه دانه، رازک ، آویشن ) در شهرستان‌های حوزه دریاچه ارومیه  شامل تبریز، اسکو، شبستر، بناب، عجب شیر، مراغه در سطح 20هکتار هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص چالش‌های موجود در تولید گیاهان دارویی استان، اظهار کرد: عدم تولید نشا و بذر اغلب گیاهان دارویی یکی از مشکلات اساسی بخش گیاهان دارویی استان است که بهره‌برداران و کارشناسان را با مشکلات عدیده‌ای از جمله از بین رفتن گیرایی نشاهای حمل شده به علت حمل در شرایط نامناسب و عدم سازگاری رقم‌های حمل شده با آب و هوای استان مواجه کرده است.

وی با اشاره به مشکل عدم خرید تضمینی محصولات گیاهان دارویی که منجر به از بین رفتن انگیزه بهره برداران جهت توسعه گیاهان دارویی می‌شود، گفت: تسهیلات کم بهره جهت حمایت از بهره برداران این حوزه در راستای تشویق به توسعه گیاهان دارویی تخصیص نمی‌یابد و حتی ثباتی در بازار فروش گیاهان دارویی هم وجود ندارد.

وی با انتقاد از عدم انسجام بین بخشی در ساماندهی بازار مصرف داخلی و خارجی گیاهان دارویی، گفت: ضعف اطلاعات سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات بانکی برای طرح‌های گیاهان دارویی باعث مشکلاتی در این حوزه شده است.

فتحی افزود: تسهیلات کم بهره‌ای جهت مکانیزه کردن عملیات کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی تخصیص نمی‌یابد که این امر منجر به بالا رفتن هزینه تولید و در نتیجه پایین آمدن بهره اقتصادی برای کشاورز می‌شود.

کد خبر 608557

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha