مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

شهرداری ساری در اقدامی قابل توجه ساخت یک سکوی موقت انتقال زباله در کمبرندی جنوبی این شهر و مقابل سکوی انتقال زباله فعلی ساری را آغاز کرده است که با توجه به نقش مهم این پروژه در کنار گذاشتن دلالان زباله از این شهر مورد توجه کاربران فضای مجازی در مرکز مازندران قرار گرفت.

سکوی زباله ساری

به گزارش همشهری آنلاین، معضل پسماند که طی سال‌های اخیر همواره به عنوان یکی از چالش‌های مهم ساری محسوب می‌شود و نزدیک به یک دهه است که ساخت یک نیروگاه زباله‌سوز برای حل آن آغاز شده، علاوه بر تکمیل نشدن نیروگاه زباله‌سوز به دلایل متعدد، چالش‌ها و حواشی دیگری هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها هزینه سنگین پیمانکاری انتقال و حمل زباله به سایت پشتکوه در منطقه چهاردانگه است.

در حال حاضر مالکیت سکوی انتقال زباله ساری که در ابتدای کمربندی جنوبی این شهر قرار دارد متعلق به یک شخص است که در ازای ارائه این خدمت بابت مالکیت این زیرساخت هر ماه مبلغ قابل توجهی از شهرداری دریافت می‌کند. اما شهردار ساری از شب گذشته به دلیل وقوع یک حاشیه تصمیم گرفت به سرعت کار ساخت یک سکوی زباله موقت با مالکیت شهرداری ساری را آغاز کند تا وابستگی شهرداری به این ملک خصوصی رفع و احتمال بهره‌برداری یا فشار بر شهرداری از طریق این ارتباط پیمانکاری بین پیمانکار و شهرداری ساری کاهش یابد.

شهردار ساری در گفت‌وگو با همشهری درباره این اقدام انجام شده اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اجرای این پروژه از دیروز به طور رسمی و با سرعت آغاز شد. قرار است عملیات اجرایی در سه شیفت کاری انجام می‌شود تا طبق برنامه زمان‌بندی در نظر گرفته شده طی سه ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این سکوی موقت انتقال زباله باشیم.

جواد طالبی اظهار کرد: شهرداری ساری با تمام توان در حال راه‌اندازی سکوی جدید انتقال زباله است و در این مسیر از تمام ظرفیت‌های درون سازمانی خود استفاده می‌کند. این سکو پس از بهره‌برداری تا زمان راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز فعال خواهد بود.

وی افزود: با این اقدام علاوه بر این که امکان مدیریت بهتر بر فرآیند جمع‌آوری و حمل زباله‌های شهر ساری فراهم می‌شود، از هزینه‌های مربوط به این بخش نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

ساخت سکوی زباله جدید در ساری

دلیل این اقدام فوری و ناگهانی شهرداری ساری برای ساخت یک سکوی زباله در مقابل سکوی زباله فعلی، به برخی حاشیه‌های مدیریت شهری در ساری ارتباط دارد. بنا بر شنیده‌ها از منابع آگاه در شهرداری ساری، پیمانکار حمل زباله این شهرداری طی روزهای اخیر به دلایلی اعلام کرد که زباله‌های شهر ساری را پذیرش نخواهد کرد که این اقدام ساماندهی و جمع‌آوری زباله‌های شهری ساری را مختل کرد. این اقدام پیش از این هم به دلایلی دیگر انجام شده بود و شهرداری ساری را با مشکل در جمع آوری زباله های شهری مواجه کرد.

با پیگیری‌های شهرداری ساری انتقال زباله به سکوی فعلی انتقال زباله برای مدت حدود سه ماه فراهم شد تا در پایان این مدت با ساخته شدن سکوی جدید انتقال زباله، فرآیند ساماندهی زباله‌ها و انتقال آن از ماشین‌های شهری حمل زباله به کامیون‌های انتقال زباله به سایت پشتکوه به سکوی جدید انتقال داده شود.

سکوی انتقال زباله‌ای که اکنون زباله‌های شهر ساری از آن به سایت دپوی زباله پشتکوه منتقل می‌شود زمانی متعلق به شهرداری ساری بود که بنا به برخی دلایل مالی طی سال‌های اخیر و در دوره‌های گذشته مدیریت شهری به پیمانکار کنونی واگذار شد. در کنار فعالیتی که پیمانکار در این سکو انجام می‌داد، در چند نوبت نیز با خودداری از پذیرش زباله شهر ساری با توجه به در اختیار داشتن مالکیت این سکو، بر مدیریت شهری اعمال فشار می‌کرد که در آخرین مورد این تصمیم، شهردار فعلی ساری تصمیم گرفت با ساخت یک سکوی زباله، شهرداری را از سکوی زباله استیجاری بی‌نیاز و اهرم فشار بر این نهاد را از بین ببرد.

این اقدام شهرداری ساری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مرکز مازندران به پایان انحصارگرایی در حوزه پسماند ساری و حذف مافیای زباله از این شهر تشبیه شده است. به اعتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی در ساری، این اقدام شهرداری گامی مهم در استقلال شهرداری ساری برای حل معضل زباله این شهر است.

بنا به اظهارات برخی مسئلان سابق ساری، فرآیند حمل زباله در این شهر پرهزینه‌ترین حمل و نقل زباله درکشور است و سبب شده که بار مالی بسیار زیادی به این شهرداری تحمیل شود. به طوری که طبق برخی اظهارنظرها سالانه دست‌کم بین 30 تا 40 میلیارد تومان برای انتقال زباله‌ها از ساری به سایت دپوی زباله از سوی شهرداری پرداخت می‌شود.

کد خبر 608673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha