چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

گروه ورزشی: در حالی که دوومیدانی ایران با ناکامی احسان حدادی در پرتاب دیسک در شوک بزرگی فرورفت و همه امیدهای این رشته در المپیک پکن به ناامیدی تبدیل شد امروز سجاد مرادی، احسان مهاجرشجاعی و هادی سپهرزاد به منظور شرکت در رقابت‌های دوی 800 متر و دهگانه بازی‌های المپیک 2008 پکن روی پیست تارتان ورزشگاه آشیانه پرنده می‌دوند.

سجاد مرادی تنها دوومیدانی‌کار ایران است که توانسته جواز حضور در دو ماده‌ باز‌ی‌های المپیک پکن را کسب کند. او در فصل جاری چندین بار دوهای بسیار خوبی داشته و اکنون فقط به رسیدن به فینال 800 متر المپیک 2008 می‌اندیشد.

سجاد مرادی پیش از المپیک هم در اصفهان به همراه برادرش، امید تمرین می‌کرد و برادر بزرگترشان پژمان هم آنها را تمرین می‌داد. با این حال چند هفته‌ مانده به اعزام تیم، هر 3 این‌ها برای تمرین به تهران آمده‌اند. محل تمرین آنها هم زمین اصلی ورزشگاه آزادی بود. مرادی با دوهای بسیار خوب در مسابقه‌های داخلی و بین‌المللی در فصل جاری و روحیه بالایش امید زیادی دارد تا به مراحل نیمه‌نهایی و فینال دوی 800 متر صعود کند. مرادی با بیان اینکه برای استفاده از تجربه‌هایم به پکن می‌روم، یادآور شد: «من، هم در مسابقه‌های جهانی شرکت کردم، هم در المپیک.

 پس نمی‌توانم بگویم که تجربه ندارم. وضعیتم خوب است، البته اوایل فصل بهتر بود، مدتی افت کردم و دوباره  در حال بازگشت به اوج هستم.پس از مسابقه‌ای که در مراکش داشتم، همه‌ هدفم برگرداندن بدنم به اوج بود. با این شرایط فکر می‌کنم که بتوانم در المپیک خوب کار کنم.»

آماده برای حضور در فینال

احسان مهاجرشجاعی هم دیگر نماینده ایران در ماده نیمه‌استقامت است. او در رقابت‌های داخلی ندوید و در دو رقابت بین‌المللی مراکش و روسیه با نتایجی ضعیف مسابقه را ترک کرد. در تمرین‌ها  در حالی که بهروز صالح‌لی از آذربایجان و احمد یزدانیان قهرمان سابق نیمه‌استقامت در آسیا در کنار او بودند،‌ باز هم چندان وضعیت مناسبی نداشت و در روزهای افت خود به سر می‌برد.

مربی اختصاصی وی چند روز قبل از اعزام به المپیک  گفته بود:  « هم اکنون وضعیت بدنی او نسبت به سال پیش ‌ حدود 40 درصد بهتر است. در رکوردگیری‌های 600 متر و 1000 متر بسیار خوب بوده اما برای اینکه بخواهد به فینال دوی 800 متر بازی‌های المپیک برسد، باید دو بار به رکوردهای یک دقیقه و 45 ثانیه و یک دقیقه و 44 ثانیه برسد. برای من مهم این است که او برای دویدن با این رکوردها آماده شود.»

حضور اتفاقی در المپیک

هادی سپهرزاد، ورزشکار ماده‌ دهگانه‌ ایران است که در سال‌های اخیر سطح این ماده را یک‌تنه در کشورمان بالا آورده. او به سختی توانست وارد کاروان ورزشی ایران در المپیک شود و می‌خواهد در پکن خوب کار کند. پس از حادثه‌ای که در فدراسیون دوومیدانی برای سپهرزاد اتفاق افتاد و ساعد دستش به دلیل برخورد با شیشه‌های فدراسیون دچار آسیب دیدگی شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد او بتواند ورزش قهرمانی را با جدیت ادامه دهد.

سپهرزاد برای مدتی به اوکراین رفت و با مربی اختصاصی‌اش کار کرد. او در آنجا مصدومیتش را مداوا کرد و دوباره برگشت و در مسابقه‌های متعدد رکوردهای ایران را بهبود بخشید.
اوج کار او در مسابقه‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا در سال 2007 و در کشور اردن بود. در جایی که توانست در فاصله‌ یک‌قدمی کسب سهمیه‌ المپیک قرار بگیرد، رکورد ایران را بشکند و نخستین مدال تاریخ دوومیدانی ایران در ماده‌ دهگانه را کسب کند.

اما حسرت سپهرزاد  تنها برای کسب سهمیه‌ المپیک بود. او پس از آن تلاش زیادی را آغاز کرد تا بتواند المپیکی شود. یک بار شانس خود را سال پیش در آخرین مرحله‌ لیگ دوومیدانی امتحان کرد. پس از آن در فصل جاری به ایتالیا رفت و در یک مسابقه‌ جایزه بزرگ شرکت کرد که به دلیل بیماری نتوانست خوب کار کند. هدف بعدی او مسابقه‌های المپیاد ایرانیان بود.

برای نخستین بار در بخش نوجوانان رقابت کرد که نتوانست به رکورد 7700 متری المپیک برسد، اما باز هم از پا ننشست. سپهرزاد برای آخرین بار و آخرین شانس برای حضور در بازی‌های المپیک پکن در حالی که حتی کارشناسان هم از حضور او در المپیک قطع امید کرده بودند، در بازی‌های المپیاد ایرانیان در بخش جوانان شرکت کرد و این بار توانست هرچند با چند امتیاز اندک اما به رکوردی بیشتر از حد نصاب المپیک برسد و به عنوان آخرین نفر در قالب کاروان ورزشی ایران قرار گیرد. البته این دو‌و‌میدانی‌کار ایرانی شانسی برای حضور در جمع مدعیان المپیک ندارد و تنها امید او تکرار رکورد خود در ایران است.

شانس‌90‌درصدی برای رسیدن به مدال

سجادمرادی با شرکت در مسابقات نیمه‌استقامت مراکش رکورد بسیار خوبی از خود به جا گذاشت. رکوردی که به نظر می‌رسد رکورد حضور در فینال دوی 800 متر است. خود او می‌گوید: «در المپیک باید حداقل دو حدنصاب یک دقیقه و 44 ثانیه‌ای داشته باشم تا به فینال برسم. در غیر این صورت اگر به المپیک نروم، بهتر است. باید شرایط بدنی‌ام طوری باشد که توانایی این دوها را داشته باشم. من در المپیک قبلی بی‌تجربه‌تر بودم و رکوردهایم هم کمتر بود اما این المپیک برای من فرق می‌کند. این بهترین شانس من است که در مقدماتی بتوانم یک دقیقه و 45 ثانیه بدوم و در نیمه‌نهایی با رکورد یک دقیقه و 44 ثانیه به فینال راه یابم. اگر من این رکورد را در فینال تکرار کنم، مدال می‌گیرم. باید برای المپیک جدی تلاش کنم.»وی ادامه می‌دهد: «همه‌ هدف من رسیدن به فینال است و هر کسی به فینال برسد، 90 درصد شانس مدال دارد. »

کد خبر 61052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز