چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان این وزارتخانه در یک نشست خبری برنامه های وزارت علوم را تشریح کردند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،دکتر محمدمهدی زاهدی در نشست خبری صبح روز چهارشنبه 30 مرداد خود با اشاره به رشد دو برابری جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور از جذب حدود 5000 عضو هیئت علمی توسط وزارت علوم خبر داد و گفت: برنامه توسعه چهارم، 2250 مجوز استخدام  عضو هیئت علمی  داده  بود که با موافقت هیات دولت دو سهمیه سه هزار نفری و 400 نفری جذب هیئت علمی علاوه بر برنامه چهارم اخذ شد که نقش  مهمی در افزایش کیفیت آموزشی خواهد داشت.

وزیر علوم در ادامه بیان داشت: پوشش 30 درصدی جمعیت جوان بین 18 تا 24 سال یکی از اهداف برنامه چهارم توسعه بود؛ در حالی که وزارت علوم تا پایان برنامه چهارم توسعه بیش از سه میلیون و 600 هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهدو امسال تعداد دانشجویان این وزارتخانه به سه میلیون و 500 هزار می رسد لذابه پیش بینی برنامه به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت به 5 هزار نفر دانشجو می‌رسیم.

دکتر زاهدی افزایش جمعیت دانشجویی در مقاطع تحصیلات تکمیلی را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد از 20 هزار نفر به 40 هزار نفر و در دوره دکتری از 2000 نفر به 4000 نفر افزایش یافته است.

دکتر زاهدی تشکیل ستاد راهبردی «نوآوری و شکوفایی» را از دیگر فعالیت های این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: سند این ستاد تدوین و چاپ شده و برنامه ریزی برای کاربردی کردن آن در وزارت علوم آغاز شده است.

وی با اشاره به تغییر ساختار و چارت سازمانی وزارت علوم گفت: ایجاد هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی و ایجاد دبیرخانه رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام دو حوزه جدید اضافه شده به این چارت هستند.

وی با اشاره به نقش تحصیلات تکمیلی در تولید و گسترش علم در کشور گفت: تولیدات علمی ایران در منطقه از لحاظ شیب رشد، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و بر اساس پیش بینی ها در شش سال آینده به یکی از اهداف چشم انداز 20 ساله یعنی کسب رتبه نخست در علم دست می یابیم.

وزیر علوم در خصوص مباحثی همچون ISI اسلامی (ISC) گفت: وزارت علوم برای نخستین بار بحث ISI اسلامی را در سازمان کنفرانس اسلامی مطرح کرد و به طور رسمی ماموریت پیگیری نمایه سازی مجلات جهان اسلام را برعهده گرفت.

وی با اشاره به رشد تولید علم در دولت نهم بیان داشت:در سال 83 تولیدات نمایه شده در ISI حدود 3000 مقاله بود؛ در حالی که در سال گذشته این رقم به 9061 مقاله رسید و امروز مستندات علمی ISI ایران در سال 2008 از مرز سال قبل عبور کرده است و تا پایان سال  میلادی آمار نهایی  اعلام می‌شود.

دکتر زاهدی همچنین از نمایه سازی مستندات علمی حوزه های علمیه کشور خبر داد و اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای را برای نمایه سازی آثار علمی حوزه های علمیه تدوین کرده است.

وی در ادامه نشست خبری از کسب رتبه نخست وزارت علوم در زمینه نانو در میان تمام دستگاه های اجرایی کشور خبر داد و گفت: تعداد واحدهای فناور این وزارتخانه از حدود 600 واحد فناور در سال 84 به 1395 واحد فناور در سال 87 رسیده است.

وزیر علوم اضافه کرد: در سال 84 حدود 3000 نفر در پارک های علم و فناوری  بودند؛ در حالی که امسال این عدد به بیش از 11 هزار نفر رسیده است.

وی در خصوص دانشکده کارآفرینی نیز اظهار داشت: این دانشکده با هدف توسعه ابتکار عمل، خلاقیت و نوآوری و همچنین اشتغالزایی  توسط نسل جوان خلاق کشور به وجود آمده است.

وی همچنین در خصوص انجمن های علمی دانشجویی کشور گفت: تعداد این انجمن ها از 800 انجمن در سال 84 به بیش از 2000 انجمن در سال 86 افزایش یافته است ودر سفرهای استانی یکی از درخواست‌ها، اختصاص بودجه برای این انجمن‌ها است که جای خوشحالی است دانشجویان کارشناسی در قالب این انجمن ها به کارهای تحقیقی بپردازند.

وزیر علوم توجه جدی به تربیت کادر مورد نیاز دانشگاه ها و پژوهشگاه ها را یکی از اهداف اصلی حوزه معاونت دانشجویی خواند و گفت: بر این اساس ضمن اولویت بندی نیازهای کشور، برنامه ریزی های جدی و مناسبی برای بورس کردن دانشجویان اعمال شده است.

وی در ادامه بیان داشت: در دو سال گذشته بیش از 1700 دانشجو بورسیه داخل شده اند و تعداد بورس های خارج از کشور نیز با ایجاد دکترا  رشته های تخصصی در داخل کشور کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برخی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوره های شبانه با مشکلات مالی مواجه هستند، گفت: صندوق رفاه دانشجویان وظیفه پرداخت حداقل 70 درصد شهریه این دانشجویان را از طریق ارائه وام های شهریه برعهده گرفته است که باعث شده است دانشجویان با آرامش خاطر این دوره هارا انتخاب کنند

وزیر علوم در خصوص تشکیل کمیته پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری در آموزش عالی کشور گفت: این کمیته فرمایشات مقام معظم رهبری را رصد می کند و پس از طرح در شورای معاونان وزارتخانه، کارگروه های تخصصی وظیفه انجام این امور را بر عهده می گیرند.

وی ایجاد خانه‌های فرهنگ برای پربارسازی اوقات فراغت دانشجویی را از جمله فعالیت های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: وزارت علوم در سه سال گذشته واژگان جدیدی همچون خانه فرهنگ، دانشگاه تمدن ساز، آپارتاید علمی و رتبه بندی دانشگاه‌های کشور را در قالب سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های خود به وجود آورده است.

دکتر زاهدی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی قرآن و عترت در معاونت فرهنگی وزارت علوم گفت: امسال این معاونت وظیفه گسترش فعالیت‌های قرآنی را در کنار دانشجویان در بین استادان را نیز انجام می‌دهد؛ که این طرح در آذرماه همزمان با هفته دولت به اجرا در می‌آید.

وی افزایش سهمیه اعزام دانشجویان به حج عمره را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: بر اساس گزارشات وزارت علوم در سال 84، 3200 دانشجو و حدود 500 عضو هیئت علمی به حج عمره مشرف شدند در حالی که این رقم در سال 87 به 26 هزار و 400 نفر رسیده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره روند بازنشستگی‌های اخیر برخی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و اجباری و اختیاری بودن آنها، اظهار کرد: بازنشستگی اعضای هیات علمی از زمان تصویب قانون شرح وظایف اعضای هیات علمی وجود داشته است که در این قانون در مورد اعضای هیات علمی با رتبه «استاد تمام» سقف 65 سال سن برای بازنشستگی در نظر گرفته شده است البته این قانون به روسای دانشگاه‌ها این اختیار را داده که بتوانند به این حد سنی تا پنج سال را نیز اضافه کنند، به این معنی که اعضای هیات علمی استاد تمام می‌توانند تا حداکثر 70 سال سن در دانشگاه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه بازنشسته شدن یک استاد به معنی جدایی وی از دانشگاه‌، تدریس و پژوهش نیست، خاطر نشان کرد: در سال گذشته تقریبا تمام دانشگاه‌هایی که استاد بازنشسته داشتند برای استفاده از این اساتید در امر تدریس و راهنمایی پایان نامه‌ها درخواست کردند که با کلیه آنها موافقت شد.

زاهدی با بیان اینکه روند بازنشستگی اخیر اساتید در دانشگاه تهران در یک روند کاملا قانونی انجام شده است گفت: تمام کسانیکه بازنشسته شده‌اند چه آنهایی که درخواست بازنشستگی داشته و یا نداشته‌اند بالای هفتاد سال سن داشته‌اند.

وزیر علوم در عین حال افزود: در سال گذشته یکی از اساتید به نام کشور پیش از بازنشستگی، از دنیا رفت که این عدم بازنشستگی خانواده این شخصیت علمی را پس از فوت وی با مشکلات جدی روبرو کرد چرا که وی از برخورداری از حق پایان خدمت محروم می‌شد ولی در عین حال دانشگاه مذکور وی در صدد حل این مساله است.

زاهدی در ادامه اعضای هیات علمی و به ویژه استاد تمام‌ها را سرمایه های علمی و انسانی بیان کرد و گفت: این اساتید ذخایر علمی ما در حوزه و دانشگاه هستند و برنامه‌ ما استفاده از خدمات این اساتید می‌باشد.

وی با اشاره به پیشنهاد وزرای علوم و بهداشت در مورد طرح تکریم اساتید بازنشسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه آن شورا اظهار کرد: بر اساس این مصوبه دانشگاه‌ها بخشی از هزینه شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی اساتید بازنشسته  ، تیهه کتب ومجلات را پرداخت می‌کنند و  اتاق‌هایی برای اساتید بازنشسته در دانشگاه‌ها، ایجادکرده وبرای رفت و آمد آنها نیز تسهیلاتی در نظر می‌گیرند.

 دکتر زاهدی درباره میزان بودجه‌های جاری و پژوهشی دانشگاه‌ها عنوان کرد: در ضابطه بودجه سال 87 تخصیص 80 درصدی بودجه‌ها پیش‌بینی شده است که با توجه به کسری‌های موجود این تخصیص 80 درصدی خود مشکلاتی را برای دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند ولی میزان بودجه دانشگاه‌ها کاملا مشخص است و بودجه شش ماه اول سال به آنها تخصیص داده شده است لذا با عنایت به تخصیص سه ماه یک بار،  تا کنون حدود 40 درصد از بودجه فوق  به دانشگاه‌ها داده شده است.

وی درباره نحوه تخصیص بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها، گفت: در بودجه پژوهشی سال 87 مقرر شد که دستگاه‌های دولتی یک درصد از بودجه خود را به امر پژوهش اختصاص دهند که این امر با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری و همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اجرایی می‌شودکه با اجرا شدن آن شیوه بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها رشد چشمگیری می‌کند.

وزیر علوم درباره تخصیص بودجه به دانشگاه‌های بند ز ماده 50 برنامه چهارم توسعه گفت: این ماده ما را موظف کرده که دانشگاه‌ها را بر اساس ملاک و معیارها بررسی کرده و بعد از معرفی به دولت، دولت تصمیم می‌گیرد که چه میزان بودجه اضافی به این دانشگاهها اختصاص دهد تا این دانشگاه‌ها بتوانند در عرصه های  بین‌المللی رقابت کنند

زاهدی درباره بحث نظارت بر موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و دوره‌های فراگیر توسط وزارت علوم خاطر نشان کرد: در تمام سفرهای استانی هیات دولت با تقسیم کار انجام شده از تمام حوزه‌های مربوطه توسط معاونین و مدیران وزارت خانه بازدید می‌شود و در واقع می‌توان گفت که جایی در کشور نیست که یکی از حوزه‌های ستادی ما هنوز از آن بازدید نکرده باشد.

وی افزود:گزارش‌های این بازدیدها بررسی می‌شود و تذکرات لازم به روسای دانشگاه‌ها داده می‌شود و حتی امسال به برخی از واحدهای پیام نور که همانند برخی غیر انتفاعی‌ها امکانات لازم را نداشته است دانشجویی داده نشد.

وی افزود:در مورد دوره‌های فراگیر دکترا هم با توجه به اینکه دوره‌ دکترا باید از پشتوانه خوبی برخوردار باشد این دوره‌ها را در سال گذشته حذف کردیم ولی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد فراگیر با تعیین ظرفیت‌های متناسب این دوره‌ها ادامه دارند.

وزیر علوم ادامه داد:در راستای کیفی سازی موسسات غیر انتفاعی اعلام شد که این موسسات می‌توانند برای تامین کادر هیات علمی خود اقدام به بورس دانشجویان دکترا کنند که 50 درصد هزینه‌های آن توسط وزارت علوم پرداخت می‌شود.

وی در ارتباط با ایجاد سازمان دانشجویان در چارت وزارت خانه گفت: این مسئله نیازمند مصوبه مجلس است که در صورت تصویب برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد آن تا سال آینده صورت می‌گیرد.

وزیر علوم همچنین با اشاره به ارتقای جایگاه وزارت علوم در بین دستگاه‌های اجرایی کشور عنوان کرد:در سال 84 این وزارتخانه از بین 49 دستگاه اجرایی کشور رتبه 46 را داشت که با فعالیت‌های ویژه انجام شده و تشکیل کارگروه مربوطه و ارائه گزارش توانستیم در سال 85 به رتبه 15 برسیم که پیش بینی می‌شود این رتبه برای سال 86 به زیر 10 ارتقا یابد که این رشد کار فوق العاده‌ای می‌باشد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در موسسه پژوهش و برنامه ریزی کشور، سامانه آمار آموزش عالی کشور راه‌اندازی شده است، گفت: یکی از ضعف‌های آموزش عالی کشور این بود که آمار و ارقام دقیقی در این زمینه نداشت و آمار به خصوص از نظر تعداد دانشجویان بر اساس تقریب بود اما در حال حاضر می‌توانیم آمار را به صورت دقیق اعلام کنیم.

وزیر علوم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ارزیابی مدرک کردان وزیر کشور گفت: برای ارزیابی مدرک وزیر کشور نیاز به اصل مدرک وی داریم بنابراین نامه ای خطاب به کردان ارسال شده که مستندات قانونی برای ارزیابی قانونی مدرک یا مدارک تحصیلی اش را به حوزه دانشجویی بفرستد.

دکتر زاهدی افزود: معاونت دانشجویی پس از وصول مدارک قانونی اقدامات لازم را جهت ارزیابی آن مدارک بر اساس وظایف قانونی خود وطبق پروسه مربوطه  انجام می دهد.

وی گفت:وزارت علوم هیچ گاه مدرکی را فی البداهه ارزیابی نمی کنیم بلکه برای ارزیابی باید خود فرد (حقیقی یا حقوقی) از وزارت علوم بخواهد تا مدرکش ارزیابی شود.

بررسی سالانه 1200 درخواست کمیسیون موارد خاص وزارت علوم

معاون دانشجویی وزیر علوم نیز در این نشست گفت: طرحی به وزیر علوم ارائه شده است که در صورت تایید کمیسیون موارد خاص به دانشگاه مادر هر استان واگذار می‌شود و دیگر دانشجویان و خانواده های آنها نیازی به سفر پر مشغله به تهران ندارند.

دکتر محمود ملاباشی افزود: کمیسیون موارد خاص وزارت علوم سالانه 1200 درخواست را ارزیابی می کند و کارش به روز است اما برای اینکه مراجعات به مرکز به حداقل برسد این طرح به وزیر علوم ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر یک هزار و 700 نفر و از سال 84 تاکنون 2 هزار و 400 نفر بورس داخل کشور شده اند، گفت: یک هزار و 500 نفر نیز در قالب بورس های 6 تا 9 ماهه اعزام شده اند.

معاون دانشجویی وزیر علوم از ایجاد دو رایزنی به عنوان رایزن علمی و سرپرست علمی دانشجویان خارج کشور خبر داد و گفت: دو رایزنی و سرپرست علمی دیگر نیز به زودی ایجاد خواهند شد.

دکترملاباشی در خصوص ارزیابی مدارک دانش آموختگان خارج کشور نیز گفت: در حال حاضر مدارک دانش آموختگان خارج کشور در کمتر از 3 هفته ارزیابی و به متقاضی تحویل می شود و درسال 87 ارزیابی مدارک به طور مجازی انجام خواهد شد و افراد بدون مراجعه به وزارت علوم و صرفا با اسکن و ارسال اینترنتی مدارک شان می‌توانند به صورت مجازی مدارک خود را ارزیابی کنند.

وی از افزایش 30 تا 40 درصدی وام های دانشجویی اعم از وام های هزینه ای ، ازدواج و ... خبر داد و گفت:کل وام تسهیلاتی در سال 84، 85 و 86 به عنوان برنامه چهارم داده شده است 6/2 برابر برنامه سوم تا این تاریخ است.

معاون دانشجویی وزیر علوم با بیان اینکه در سال جاری 67 خوابگاه در 59 دانشگاه با اعتبار 100 میلیارد تومانی دولت ساخته می شود، گفت: پوشش فعلی خوابگاهی دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم8/41 درصد است که اگر 20 درصد به این رقم اضافه شود دیگر هیچ متقاضی خوابگاه بدون خوابگاه نخواهد ماند.

برگزاری سالانه 95 آزمون داخلی و 150 آزمون خارجی

معاون وزیر و رییس سازمان سنجش هم در این نشست گفت این سازمان سالانه 95 آزمون داخلی و 150 آزمون خارجی برگزار می‌کند 

وی گفت تمام مراحل ثبت نام، انتخاب رشته و اعلام نتیجه آزمونها به صورت اینترنتی انجام می شود که علاو ه بر صرفه جویی در وقت وهزینه، فرصت مناسبی جهت ثبت نام وانتخاب رشته در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد

دکتر پور عباس در خصوص پذیرش جنسیتی گفت این عنوان غلط است زیرا کاری که صورت گرفته  تناسب سازی آموزش با نیاز های کشور است که فقط در برخی رشته های روزانه انجام میشود و باعث می‌شود در این رشته های مورد نیاز کشور از هردو جنس واجد شرایط  دانشجو داشته باشیم ودر سایر کشورها هم صورت می گیرد وطبق آن در تعداد کمی از رشته های خاص 30درصد پذیرش به پسران،30درصد به دختران و40درصد به  داوطلبانی که رتبه لازم را کسب کنند اخصاص می‌یابد.

وی گفت از کل یک میلیون و پانصد هزار ظرفیت پذیرش دانشجو ، ده هزار ظرفیت دوره روزانه است لذا این روش،تاثیر ناچیزی در جنسیت قبول شدگان دانشگاه دارد و برخلاف برخی سوء برداشت ها،  به نفع هر دو جنس صورت می‌گیرد.

احداث63خوابگاه دانشجویی 

معاون طرح و توسعه وزارت علوم  در نشست خبری وزیر علوم ومعاونان این وزارتخانه با بیان اینکه از ابتدای سال 150 مورد پروژه عمرانی افتتاح شده است، گفت: امسال حدود 13 خوابگاه برای سال 87 افتتاح می‌شود و اعتبار موردنیاز برای ایجاد 63 خوابگاه جدید نیز دیده شده است که این ارقام در تاریخ وزارت علوم بی سابقه است.

دکتر رازقی با بیان اینکه همراه با افزایش تعداد دانشجویان باید توسعه کیفی نیز صورت بگیرد گفت: در این راستا بحث پیگیری توسعه فضاهای کالبدی دانشگاه‌ها در بخش‌های مختلف آموزشی، کمک آموزشی، پژوهشی، خوابگاهی و رفاهی باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه راه افتادن و شکل گیری پروژه‌های عمرانی کار زمانبریست، عنوان کرد: در مورد پروژه‌های عمرانی فقط با ارائه بودجه‌ها، کارها انجام نمی‌شود بلکه با مباحثی همچون شکل گیری و تهیه نقشه، انتخاب پیمان کار، مناقصه، خرید مصالح، تورم و سایر موارد مواجه هستیم.

وی افزود:مجموع این عوامل سبب شده بود که حرکت قطار عمرانی ما در حوزه وزارت علوم به کندی حرکت کند و برخی از پروژه‌ها بنا به دلایلی از سال 77 و حتی از 15 سال قبل بلاتکلیف و متوقف شده بودند.

وی در ادامه عنوان کرد: در سال 84، 85 و 86 مبالغ نسبتا بالایی به غیر از بودجه مصوب به عنوان متمم بودجه داشتیم به عنوان مثال در سال 84، 160 میلیارد تومان بودجه و 224 میلیارد تومان متمم بودجه تصویب شد که رقم بی سابقه‌ای نسبت به خود بودجه بود.

دکتر رازقی با اشاره به بودجه 964 میلیارد تومانی سال 85 گفت:در این سال نیز 164 میلیارد تومان متمم بودجه تصویب شد.

وی  گفت:در سال 86 نیز هزار و 5 میلیارد تومان بودجه مصوبه و 150 میلیارد تومان بودجه متمم داشتیم که از این 150 میلیارد تومان، 50 میلیارد تومان نیز در راستای تحقق اهداف بند ز ماه 50 قانون برنامه چهارم توسعه بین دانشگاه‌ها توزیع شد.

دکتررازقی افزود:تمام دانشگاه‌های مشمول بند ز بودجه مربوطه را از طریق متمم و همراه با بودجه مربوط به سرانه‌ها دریافت کرده‌اند

ارتقای کیفی آموزش عالی در وزارت علوم

معاون آموزشی وزیر علوم ،نیز دراین نشست با بیان اینکه عضو هیات علمی حق التدریسی بلاتکلیف در دانشگاه‌ها وجود ندارد، گفت: در حال حاضر فقط بحث اضافه تدریس موظفی را در دانشگاها داریم که بر این اساس اساتید می توانند علاوه بر ساعات موظفشان به تدریس بپردازند.

وی افزود: دانشگاه الزهرا (س) از گذشته و در حال حاضر دانشگاه حضرت معصومه(س) قم به عنوان دانشگاه‌های خاص دختران در حال فعالیت هستند و در صورت وجود تقاضا این نوع دانشگاهها گسترش می‌یابند.

دکترلطفی با اشاره به اهمیت توجه به ارتقای کیفی آموزش عالی در وزارت علوم، تاکید کرد: در کنار رشد کمی دانشگاه‌ها باید به رشد کیفی نیز توجه شود که در این راستا جذب ویژه عضو هیات علمی طی چند سال اخیر مدنظر قرار گرفت و مجوز جذب سه هزار هیات علمی علاوه بر 2 هزار نفری که در برنامه بود، صادر شد.

وی افزود: ارزیابی، نظارت و کنترل کیفیت در شورای نظارت و ارزیابی وزارت علوم که با ریاست وزیر علوم از یک و نیم سال پیش تشکیل شده است، پیگیری می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به فعالیت 230 موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی در کشور، گفت: این موسسات حداقل در طول سال یکبار بررسی و ارزیابی می‌شوند و طی آن فعالیت موسساتی که موفق نبوده اند متوقف می‌شود.

وی،  افزود همچنین شورای ارزیابی و نظارت استانها با محوریت دانشگاه‌های مادر در هر استان تشکیل شده است که در این راستا حدود 20 شاخص کمی و حدود 15 شاخص کیفی جهت ارزیابی و نظارت مدنظر قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه از طریق این ارزشیابی‌ها و با توجه به شاخص‌های داخلی، بین المللی و شاخص‌های کشورهای اسلامی 10 دانشگاه برتر بر اساس بند ز ماده 50 قانون برنامه چهارم توسعه انتخاب شده‌اند، گفت: این دانشگاه‌ها باید ماموریت‌ها و بودجه‌های ویژه‌ای دریافت کنند.

رشد قطب‌های علمی کشور

معاون پژوهشی وزیر علوم نیز به رشد قطب‌های علمی کشور در سه سال گذشته اشاره و با بیان اینکه قطب‌های‌علمی عصاره محققان کشور در دانشگاه‌ها هستند، اظهار کرد: تعداد این قطب‌ها از 84 قطب در سال 84 به 110 قطب در سال 87 رسیده است.

وی با اشاره به رتبه جهانی کشورایران در رشته‌های مختلف در اکتبر2007، گفت: در این زمینه در رشته شیمی طی سه ماه از 26 به رتبه 23 ارتقا یافته‌ایم، همچنین در رشته مهندسی نیز از رتبه 29 به 28، در رشته فارماکولوژی از رشته 33 به 32، در رشته ریاضیات از 38 به 37 ارتقا یافتیم، همچنین در رشته علوم کامپیوتر و علم مواد نیز در رتبه 36 هستیم.

دکتر کبگانیان یکی از چالش‌های پیش روی تخصیص بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها را مشکلات بودجه‌یی و اجرایی آنها عنوان کرد و گفت: به دلیل وجود این مشکلات بیشتر دانشگاه‌ها تمایل دارند از بودجه‌های پژوهشی در مصارف غیر پژوهشی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها از این پس باید درآمدهای پژوهشی خود را از طریق عقد قرارداد با سایر دستگاه‌ ها تامین کنند، گفت: باید تلاش شود که پروژه‌های مورد نیاز دستگاه‌ها از سوی دانشگاه‌ها شناسایی شوند که در این راستا تفاهم نامه‌هایی با صنایع و سازمان‌ها منعقد شده است.

تاسیس کانون‌های رشد و شکوفایی در پارک‌های علمی

 معاون فناوری وزیرعلوم با اشاره به تاسیس کانون‌های رشد و شکوفایی در پارک‌های علمی همزمان با سال نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در سال 84 حدود 50 اختراع در پارک‌ها و مراکز رشد به ثبت رسیدند که این آمار در سال 86 به 210 اختراع افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تاسیس کانون‌های رشد و شکوفایی خلاقیت در پارک‌های علم و فن‌آوری یکی از اقدامات جدید وزارت علوم در یک سال گذشته بوده است، گفت: این اقدام همزمان با اعلام سال نوآوری و شکوفایی انجام شد. تدوین و ابلاغ ضوابط مالکیت فکری در موسسات علمی و پژوهشی که یکی از خلاء های موجود در بحث تجاری سازی در این موسسات بوده است با استفاده از تجربیات داخل و خارج از کشور با کیفیت خوبی انجام و به موسسات ابلاغ شد تا مورد اجرا قرار گیرد.

دکتر جهانگیریان با اشاره به تدوین سند بهبود و ارتقای نظام ملی نوآوری کشور گفت: البته این اقدام نیز در سال نوآوری و شکوفایی تهیه و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: موافقت سازمان کنفرانس اسلامی با تشکیل شبکه نانوفن‌آوری و پارک‌های علم و فن‌آوری و دانشگاه مجازی با محوریت جمهوری اسلامی ایران که در اجلاس وزرای علوم کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال جاری در پاکستان در حالی صورت گرفت که در حال حاضر تنها شش شبکه کنفرانس اسلامی فعال هستند که این امر نشان دهنده پیشرفت‌های ایران در این سه زمینه است.

معاون فن آوری وزیر علوم با اشاره به اینکه آیین نامه‌هایی در زمینه تقویت نظارت و ارزیابی بر روی پارک‌ها و مراکز رشد تدوین شده است، خاطر نشان کرد: از این پس مجوز قطعی پارک و مراکز رشد بر اساس این آیین نامه‌ها صورت می‌گیرد. همچنین دوره های آموزشی برای مدیران پارک‌ها و مراکز رشد ترتیب داده شده است.

وی در مقایسه فعالیت‌های سه سال گذشته گفت: در سال 84 هیچ پارک علمی با مجوز قطعی وجود نداشت اما در حال حاضر سه پارک علم و فن‌آوری و 16 مرکز رشد مجوز قطعی فعالیت دریافت کرده‌اند، همچنین 13 پارک دارای مجوز فعالیت در سال 84 در حال حاضر به 21 پارک و 41 مرکز به 61 مرکز رشد در سال جاری افزایش داشته است.

وی همچنین با توجه به ارتقای کیفی پارک‌ها و مراکز رشد،‌ موسسات و واحدهایی که در پارک‌ها و مراکز رشد مستقرند، از حدود 650 موسسه به هزار و 400 موسسه در طول سه سال گذشته افزایش یافته‌اند.

معاون فن آوری وزیر علوم ادامه داد: شمار شاغلان تمام وقت موسسات تحت پوشش پارک‌ها و مرکز رشد هم از کمتر از چهار هزار نفر به 11 هزار و 500 نفر شاغل تمام وقت رسیده است.

وی با بیان اینکه 200 شرکت در طول سه سال گذشته تمامی مراحل خود را در پارک‌ها و مراکز رشد با موفقیت گذرانده‌اند،‌تصریح کرد: این در حالی است که در مقابل 700 شرکت جدید در طول سه سال گذشته پذیرش کرده‌ایم.

رتبه بندی دانشگاه‌ها

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اسلام سعی شده است معیارهایی عنوان شود که سازگاری بیشتری با دانشگاه‌های جهان اسلام داشته باشد و تقویت این معیارها باعث ارتقای سطح علمی کشورهای اسلامی و رفع نیازهای آنها باشد.

وی افزود:رتبه بندی دانشگاه‌ها در دنیا متفاوت است و سازمان‌ها و موسسات مختلفی کار رتبه بندی را انجام می‌دهند، هر مجموعه‌ براساس اهداف خاص خود این کار را انجام می‌دهد و در این زمینه ما هیچ اصراری نداریم که خود را بر اساس اهدافی که مثلا دولت چین برای رتبه بندی دانشگاه‌ها‌یش عنوان می‌کند، ببینیم.

دکترمعماریانی با تاکید بر اینکه اگر ما در برخی  رتبه بندی‌های بین المللی جایگاه خیلی خوبی نداریم به معنی این نیست که دانشگاه‌های ما فعالیت ندارند، تصریح کرد: در این زمینه در همه رتبه بندی‌های جهانی به طور نسبی دانشگاه‌های ما رتبه‌هایشان ارتقا یافته است؛ دانشگاه‌های ما در گذشته آموزش محور بوده‌اند و دانشگاه آموزش محور در رتبه بندی‌های جهانی جایگاهی ندارد که در حال حاضر دانشگاه‌های ما در حال رفتن به سمت فعالیت‌های پژوهشی هستند واینگونه فعالیت‌ها باید در دانشگاه‌ها نهادینه شود

کد خبر 61111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز