به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بررسی وضعیت فعلی صنعت قطعه سازی کشور نشان میدهد شاغلان مستقیم زنجیرههای تأمین خودروسازی در رده یک، ۲ و ۳ از کل ۵۵۰ هزار نفر در سه موج بیکاری در سال ۹۷، تا امروز مرتباً در حال نوسان بوده است. البته از حدود ۱۲۰۰ قطعهساز رسمی فعال در ردههای مختلف تقریباً ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل شدهاند. این در حالی است که مشروط به رفع موانع و چالشها این بخش توان و ظرفیت واقعی تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را خواهد داشت.
در حال حاضر اصلاح قیمتهای فروش خودرو و قطعات آن، علیرغم افزایشهای چند باره قیمتهای مواد اولیه و نهادهای تولید به موقع انجام نمی شود. همین موضوع عاملی شده تا خودروسازان و قطعهسازان با زیان انباشته قابل توجهی مواجه شوند.
مطابق آمار، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ تا پایان سال ۹۹، بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان بوده است که باعث از دست رفتن بخش عمدهای از نقدینگی خودروسازان شده و ابر چالش بدهی معوق به قطعهسازان را تشدید کرده است. بنا به نظر اکثر کارشناسان و سیاست گزاران تا زمانی که این روند اصلاح نشود نقدینگی خودروسازان روز به روز تحلیل رفته و امیدی به بهبود شرایط نیست.
در حال حاضر مجموع مطالبات زنجیره تأمین داخلی از خودروسازان، به حدود ۵۰هزار میلیارد تومان رسیده که با راهکار واگذاری اوراق گام، تسهیل قابل توجهی در پرداخت مطالبات آتی صورت خواهد پذیرفت. البته مطالبات معوق به بیش از ۲۵ میلیارد تومان رسیده است که بخشی از این افزایش به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات است. بخش دیگری به علت توانمندی خودروسازان در بازپرداخت به زنجیره تامین می باشد.
البته در صورت کسر چکهای خرید دین واگذار شده به بانکها از طریق زنجیره تامین و جذب تسهیلات در قالب قراردادهای سهجانبه، مطالبات معوق به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان میرسد.
به اعتقاد قطعه سازان استمرار همکاری زنجیره تأمین و خودروسازان، مستلزم رعایت انصاف در قراردادها است به نحوی که منافع هر یک از طرفین در نظر گرفته شود، بنابراین چارچوب قراردادها بایستی مورد اصلاح قرار گیرد.
همچنین در حال حاضر ۷۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو ناقص ناشی از مشکلات تأمین نقدینگی، عدم تخصیص ارز، گمرک و غیره در پارکینگهای خودروسازان موجود است که با ادامه این روند فعلی تعداد خودروهای ناقص افزایش خواهد یافت.
نظر شما