موج گرمای بی‌سابقه در شمال غربی آمریکای شمالی مردم برخی ایالت‌های کانادا و آمریکا را با خطر مرگ روبرو کرده است.

آب تنی مردم

به گزارش همشهری آنلاین، اگرچه ما در خاورمیانه به هوای گرم و تابستان‌های سوزان عادت داریم، مردم نواحی شمالی آمریکای شمالی در روبرو شدن با گرمای بیش از ۴۶ درجه‌ای روزهای اخیر دچار بحرانی جدی شده‌اند.

ایالت‌های غربی کانادا و شمال غربی آمریکا تا پیش از این به آب و هوای «ژاکت‌پسند» (sweater weather sweating) معروف بودند و دمای هوا در این مناطق در حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است به طوری که منازل و اماکن عمومی به سیستم‌های خنک کننده مجهز نیستند.

همین امر کریس جانسون را که یک وکیل دادگستری است واداشت تا به یک هتل پنج ستاره پناه ببرد تا زیر هوای خنک کولر آن استراحت کند. نیویورک تایمز علاوه بر این نوشت، ونکووری‌ها روی تابه‌هایی که به تراس‌های خود آورده‌اند مشغول سرخ کردن غذا بودند. (این تصویر آشنا نیست؟)

مزارع کاهو در دره‌های زیبا بریتیش کلمبیا نیز از بین رفته‌اند. امیلی جوبنویل، مالک و مدیر یک مزرعه تولید سبزیجات ارگانیک گفت او و همسرش قصد داشتند در ساعت ۳ صبح برای چیدن سبزیجات و نجات آنها از گرما اقدام کنند زیرا طعم سبزیجاتی مانند کاهو در صورت قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم ممکن است بسیار تلخ شود.

«همه چیز در اثر فشارِ گرما سریعتر بالغ می‌شود و بنابراین ما قادر به برداشت محصول نیستیم.» این را امیلی گفت و افزود: «گل‌ها و همچنین مردم پژمرده شده‌اند.»

در زمانی که بسیاری از اهالی این مناطق سرانجام و با کاهش محدودیت‌های ویروس کرونا برای نشستن در تراس رستوران‌ها، سواحل و پارک‌هایی که اخیراً بازگشایی شده‌اند اشتیاق داشتند، دمای وحشتناک هوا بار دیگر بهداشت عمومی را به خطر انداخت.

یکی از اهالی گفت انگار در لاس‌وگاس یا هند هستند! چالش اصلی این گرما به گفته دیوید فیلیپس کارشناس ارشد اقیلم، این است که دمای بالای هوا در شب منجر به فوت عده زیادی از مردم می‌شود. سی‌بی‌سی نیوز کشته‌شدگان بریتیش کلمبیا را حدود ۵۰۰ نفر ذکر کرد.

بر اساس یک مطالعه ملی در آمریکا، سال ۲۰۱۸، افزایش دمای هوا که در دهه ۱۹۶۰ دو درجه در سال بوده، در سال ۲۰۱۰ به ۶ درجه افزایش یافته است و دمای فعلی این مناطق رکورد ۸۶ سال گذشته خود را با افزایش ۳ درجه‌ای شکسته است.

به گزارش ورلد اکونومیک فاروم، علت این افزایش دمای وحشتناک پدیده‌ای به نام گنبد گرمایی است که البته گرمایش اقیانوس‌ها نیز به آن دامن می‌زند. بالا رفتن فشار در جو می‌تواند گرما را به دام بیندازد و منجر به افزایش دما در سطح زمین شود.

این اثر با افزایش گرمای اقیانوس‌ها تقویت شده و تحت فشار زیاد جو، مانند گنبدی عمل می‌کند که مانع پراکنده شدن گرما می‌شود. چنین گرمایی به دلیل ثباتی که در طول شبانه روز دارد تهدید کننده زندگی است و مردم باید نسبت به علائم گرمازدگی خود دقیق باشند.

در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، گرمازدگی می‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات جدی از جمله آسیب به مغز، قلب، عضلات و اندام‌های داخلی شود. گرما زدگی که معمولاً با احساس گیجی و بی‌طاقتی همراه است، می‌تواند باعث تشنج شده و در اثر تورم مغز و اعضای بدن، به کما منجر شود.

افراد مسن بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند زیرا توانایی بدن در تنظیم گرما با افزایش سن رو به افول می‌رود. همچنین به مردم توصیه شده است که هرگز فرد یا حیوانی را در اتومبیل پارک شده رها نکنند.

در این فیلم که خبرگزاری ای بی سی منتشر کرده، به دلیل گرمای غیرقابل تحمل هوا، این خرس مادر و دو توله‌اش تصمیم گرفتند با آب تنی در استخر یک خانه شخصی خود را خنک کنند:

کد خبر 611455
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha