رئیس جمهور گفت: امروز در شرایط حساس کرونایی هستیم و متأسفانه در مسیر افزایش بیماری هستیم و در هفته‌های گذشته ویروس جدید «دلتا» از جنوب و جنوب‌شرق وارد کشور شد و باید مراقبت بشود که به درون کشور سرایت نکند.

روحانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در سالروز حمله ناجوانمردانه ناوگان آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۳۶۷ در خلیج فارس هستیم که ۲۹۰ سرنشین این هواپیما به شهادت رسیدند و متأسفانه دولت آمریکا از آن‌زمان تاکنون نه عذرخواهی رسمی کرده و نه‌اینکه اقدام قابل توجهی انجام داده و بلکه از طرف دیگر نیز فرمانده این ناو را هم تشویق کردند که اصلا قابل پذیرش نیست.

وی افزود: دولت آمریکا بداند که جنایت بزرگی را مرتکب شد و همواره همه آزادی‌خواهان جهان خواستار این هستند که آمریکا اقدامات لازم را برای عذرخواهی و جبران انجام داده و توضیح دهد که چرا قاتل و جنایتکار این جنایت بزرگ را تشویق کرده است.

رئیس‌جمهور درباره جهش کرونا در کشور گفت: ما امروز در شرایط حساس کرونایی هستیم و متأسفانه در مسیر افزایش بیماری هستیم و در هفته‌های گذشته ویروس جدید «دلتا» از جنوب و جنوب‌شرق وارد کشور شد و باید مراقبت بشود که به درون کشور سرایت نکند.

روحانی افزود: متأسفانه این ایام مسائلی از قبیل انتخابات، انتخابات شوراها که برخی مهمانی‌های با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند، هم‌چنین تابستان و سفرها و قبل از آن نیز عید فطر و ماه رمضان داشتیم و این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا این شرایط شکل بگیرد.

رئیس جمهوری، اقدام ناجوانمردانه آمریکا برای هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری کشورمان در سال ۶۷ را جنایت هولناک و غیرقابل پذیرش توصیف کرد و گفت: آمریکا اقدامات لازم را برای عذرخواهی و جبران و توضیح اینکه چرا عامل این جنایت بزرگ را مورد تشویق قرار داده است به اطلاع مردم برساند.

  حسن روحانی با گرامیداشت روز دوازدهم تیرماه (حمله ناجوانمردانه ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری در سال ۶۷ در خلیج فارس)،  گفت: در این حادثه ۲۹۰ نفر از سرنشینان هواپیما به شهادت رسیدند و متاسفانه دولت آمریکا از آن زمان تاکنون نه تنها عذرخواهی رسمی نسبت به این جنایت نکرده، بلکه اقدام قابل توجهی انجام نداده و از طرفی دیگر فرمانده این ناو را هم مورد تشویق قرار داده است.

رئیس ‌جمهوری، اقدام ناجوانمردانه آمریکا برای هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری کشورمان را جنایت بزرگ و هولناک و غیرقابل پذیرش توصیف کرد و افزود: به ارواح همه آن شهیدان درود می‌فرستیم و برای آنها علو درجات را خواستاریم و امیدواریم دولت آمریکا بداند جنایت بسیار بزرگی را در سال ۶۷ در خلیج فارس مرتکب شده است. همواره همه آزادی‌خواهان جهان خواستار این هستند که اقدامات لازم را برای عذرخواهی و جبران و توضیح اینکه چرا قاتل و جنایتکار این جنایت بزرگ را مورد تشویق قرار داده است به اطلاع مردم برساند.

پول کواکس را دادیم اما از موعدشان عقب هستند

روحانی ادامه داد: در مساله واکسن در کشور شرایط روز به روز بهتر می‌شود. البته باید واکسن بیشتری در اختیار داشته باشیم. اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم و حتی پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم واکسن را در اختیار ما می گذاشتند الان شرایط بهتری داشتیم. پول کواکس را پرداخت کردیم و قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز را به ما تحویل دهد ولی از آن قولی که به ما داده عقب است و مقدار کمی را به ما داده‌اند. اگر مابقی برسد می‌تواند به ما کمک کند.  

رئیس جمهوری یادآور شد: همه علامت‌ها نشان می‌دهد که هم واکسن خارجی برای خرید و وارد شدن به کشور و و هم دو واکسن داخلی که مجوز اضطراری را برای تزریق گرفته‌اند به ما کمک می‌کند که شرایط در هفته‌های آینده حتما از نظر واکسن بهتر خواهد شد و واکسیناسیون وسیعتر انجام می گیرد.

روحانی اضافه کرد: مشکلاتی در تزریق واکسن در بعضی جاها در نوبت دوم به وجود آمده بود. ازدحامی در برخی مراکز  البته بیشتر در تهران صورت گرفته که رفع شده است و امروز آن اجتماعی که مشاهده کردیم دیگر نیست تا به مردم به راحتی بتوانند واکسن بزنند.  

وی گفت: اولویت‌ها قبلا در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شده است، مواردی است که می توانیم جزو اولویت‌ها قرار دهیم که باید وزارت بهداشت و درمان آن را  مورد توجه قرار دهد. از یک طرف بحث اول مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاهها  و از طرف دیگر کسب و کارها، مشاغل و خدمات را داریم که با این بیماری مواجه است که سریعا واکسن آنها انجام بگیرد. امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون را توسعه دهیم و شرایط مناسب‌تری را در هفته‌های بعد داشته باشیم.

رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: اگر فاصله گذاری‌ها و رعایت پروتکل‌ها را کنار بگذاریم و دورهمی‌ها همچنان سر جای خودش باقی بماند، ویروس کرونا دست‌کم تا آخر سال در کشور می‌ماند و سرایت آن با قدرت ادامه پیدا می‌کند.  

روحانی افزود: با مراعات، می‌توانیم شرایط را پیش‌بینی کنیم بنابراین چاره‌ای جز عمل به پروتکل‌ها و تزریق واکسن و امید و اعتماد به رعایت اصول بهداشتی نداریم.

وی با بیان اینکه در کل کشور این نگرانی وجود دارد که در مسیر موج پنجم قرار بگیریم، گفت: حتما اگر دقت و مراقبت کافی نشود شاهد افزایش شیوع خواهیم بود. همین امروز اعلام شده در مجموع  ۶۹ درصد پروتکل‌های بهداشتی در کشور مراعات می‌شود و این بسیار کم است. چند هفته قبل که رعایت پروتکل ها ۷۸ درصد اعلام شده بود گفتیم کم است و باید به ۹۰ درصد برسد اما الان متاسفانه به ۶۹ درصد رسیده است شرایط ما بسیار سخت است.

۹۲ شهرستان قرمز کرونایی

روحانی اضافه کرد: ۹۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد و اگر مراعات نکنیم شهرهای قرمز ما بیشتر می‌شود. از همه استانداران، نیروی انتظامی و همه افرادی که باید نظارت و مراقبت کنند می‌خواهم تا رنگ‌بندی را به دقت مورد توجه قرار دهند و تمام دستورالعمل‌ها در شهرها بسته به نوع رنگ، رعایت شود.

رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: در استان‌های جنوبی به دلیل نفوذ ویروس دلتا، باید مراقبت بیشتری انجام شود امروز در ارتباط مستقیم با استان سیستان بلوچستان دیدیم مردم با مشکلات مواجه بودند که همه باید کمک کنند تا این مشکلات رفع شود.  

روحانی با بیان اینکه درمان این ویروس، با اقدام جمعی امکان پذیر است، اظهار کرد: بنابراین درمان ویروس کرونا در سراسر جهان باید پیگیری شود و در داخل کشور هم انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها را باید مدنظر قرار دهیم.

رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد مردم هم در تابستان برای سفرها مراعات کنند و به مناطق قرمز و نارنجی نروند و سفرهای تابستانی را به تاخیر بیاندازند و تردد به اماکن عمومی، مراکز خرید، تجمعات و دورهمی ها را مراعات کنند تا بتوانیم جلوی انتقال این ویروس به ویژه نوع جدید هندی آن را بگیریم و کشور بتواند با سلامت و اطمینان بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود ادامه دهد.

کد خبر 611741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha