ریچارد دانر، کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس هالیوود و خالق برخی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ از جمله «اسلحه مرگبار»، «سوپرمن» و «گونیز» روز دوشنبه در ۹۱ سالگی درگذشت.

ريچارد دانر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، ریچارد دانر در محله برانکس نیویورک به دنیا آمد و کار خود را در دنیای فیلم و سینما با کارگردانی در تلویزیون شروع کرد. پس از آن سراغ سینما رفت و برخی از ماندگارترین و پولسازترین فیلم‌های هالیوود و تاریخ سینما را ساخت. از جمله «طالع نحس» با گرگوری پک و لی رمیک در ۱۹۷۶. این فیلم ترسناک با هزینه دو میلیون دلار ساخته شد و فقط در آمریکای شمالی ۶۰ میلیون دلار فروخت. ضمن اینکه دو دنباله به نسبت موفق هم داشت.

دانر در ۱۹۷۸ روی صندلی کارگردانی «سوپرمن» نشست و آن را با حضور بازیگری تقریبا گمنام یعنی کریستوفر ریو ساخت. با اینکه برخی از نامدارترین ستاره‌های هالیوود گزینه بازی کردن در این نقش بودند، کارگردان ریو را پسندید و فیلم ۳۰۰ میلیون دلار در دنیا فروخت. اکشن ماجراجوایانه و کمدی «گونیز» یا «احمق‌ها» دیگر فیلم موفق کارنامه دانر بود که در ۱۹۸۵ بر پرده سینماها آمد و با فروش بیش از ۶۰ میلیون دلار چشم‌ها را خیره کرد.

ریچارد دانر؛ خالق اسلحه مرگبار و طالع نحس در ۹۱ سالگی از دنیا رفت
دنی گلاور و مل گیبسن در نمایی از «اسلحه مرگبار ۲»

فیلمساز نیویورکی در ادامه پروژه «اسلحه مرگبار» و دنباله‌های آن را دست گرفت و فیلم اول را با حضور گلاور و گیبسن ساخت. دانر بعدها گفته بود وقتی دو بازیگر اصلی «اسلحه مرگبار» بار اول برای خواندن فیلمنامه دور میز نشستند، دریافت زندگی و حرفه‌اش دست‌کم برای ۱۰ سال آینده دستخوش دگرگونی‌های اساسی شده است. او در ۵۵ سالگی با لورن شولر ازدواج کرد و همراه هم در شرکت فیلمسازی دانرز در ۲۰۰۰ در تولید پروژه بسیار موفق «مردان ایکس» حضور داشتند.

استیون اسپیلبرگ که داستان «گونیز» را برای دانر نوشته بود، به این سینماگر برجسته ادای احترام کرد و او را «چهره برتر بسیاری از گونه‌های سینمایی» دانست. کارگردان برنده اسکار در توصیف فیلمساز فقید نوشت: «همه وجود او کودک بود. همه وجودش قلب بود. محبوب‌ترین مربی، باهوش‌ترین استاد، شدیدترین انگیزه‌دهنده و ماندگارترین دوست. ریچارد دانر با آن خنده‌های خشک و از ته قلب همواره با من می‌ماند.»

ریچارد دانر؛ خالق اسلحه مرگبار و طالع نحس در ۹۱ سالگی از دنیا رفت
گرگوری پک و لی رمیک در نمایی از فیلم ترسناک «طالع نحس»

دنی گلاور هم که سال ۱۹۸۷ در «اسلحه مرگبار» و تمام دنباله‌های آن با دانر همکاری کرده بود، در پیام تسلیت خود چنین آورده است: «قبل من شکسته است. کار کردن با ریچارد، مل گیبسن و همه اعضای گروه اسلحه مرگبار از افتخارآمیزترین لحظه‌های کارنامه حرفه‌ای من بود. برای همیشه از او سپاسگزارم.» گیبسن هم دانر را فردی سخاوتمند در قلب و روح دانست که «به تمام کسانی که او را می‌شناختند بدون چشمداشت می‌بخشید.»

کد خبر 612497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha