شهرداری منطقه ۱۶ در اقدامی خلاقانه غرفه‌ای راه‌اندازی کرده‌ و نامش را «ورزش و پسماند» گذاشته‌ است.

پسماند بده

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام:   این‌طور که دکتر «پیمان پورنصر» شهردار منطقه ۱۶ می‌گوید کاربرد این غرفه این است که شهروندان به‌ویژه علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف ورزشی در ازای جمع‌آوری و تحویل چندکیلوگرم پسماند خشک و قابل بازیافت از جمله پلاستیک، بطری آب معدنی، پت نوشابه، آهن، کاغذ، مقوا و... به دلخواه خودشان توپ و سایر لوازم ورزشی را دریافت می‌کنند.

اینکه غرفه ورزش و پسماند برای نخستین بار در پایتخت در منطقه ۱۶ راه‌اندازی شده، بی‌دلیل نیست. به گفته پورنصر افتتاح این پروژه به ویژگی‌های ذاتی این بخش از شهر تهران مربوط می‌شود. قطعه شانزدهم ماهیت ورزشی دارد و سند این ادعا وجود چهره‌های ورزشی است که در دل کوچه و پسکوچه‌هایش رشد کرده و پرورش یافته‌اند. چهره‌هایی چون «فرشاد پیوس»، «امیر قلعه‌نوعی»، «برادران فنونی‌زاده» و... که سابقه درخشانی در زمینه ورزش دارند و افتخار منطقه محسوب می‌شوند.
مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ بر این باورند که شاید با راه‌اندازی و خدمت‌رسانی چنین غرفه‌ای بتوان بخشی از هزینه‌های مربوط به خرید لوازم و وسایل ورزشی خانوارها را کاهش داد و از سویی مروج فرهنگ تفکیک پسماند از مبدأ نیز شد.

پسمـاند بده، توپ و پیراهن بگیر!

  • همه اثرات مثبت یک طرح شهری

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون غرفه‌های پسماند زیادی در مناطق مختلف شهر تهران راه‌اندازی شده که نمونه آن غرفه «گلماند» در منطقه ۱۸ است، اما انگار قرار نیست که مناطق مختلف شهرداری الگویی مشابه و یکسان را در جهت پیشبرد اهداف خویش پیش گیرند که علت اصلی آن می‌تواند تفاوت‌هایی باشد که در مناطق مختلف وجود دارد.

پسمـاند بده، توپ و پیراهن بگیر!
پیمان پورنصر/ شهردار منطقه ۱۶


شهردار منطقه ۱۶ این گفته را تأیید می‌کند و می‌گوید: «در این منطقه ما با تیم‌های ورزشی زیادی در رشته‌های مختلف و همچنین چهره‌های نام‌آشنا در عرصه ورزش مواجه‌ایم که نشان‌دهنده پشتوانه قوی این منطقه در حوزه ورزش است، بنابراین با کمی تأمل می‌توان پروژه‌هایی را اجرا کرد که با ویژگی‌های بومی و محلی تناسب داشته باشد و در آینده نزدیک آثار مثبت فراوانی به جا بگذارد.»
شهردار منطقه ۱۶ می‌گوید که دیدن والدینی که همراه فرزندان‌شان به این غرفه می‌آیند و در ازای تحویل مقداری پسماند خانگی توپ و لوازم ورزشی دریافت می‌کنند احساس خوبی به آدم می‌دهد.
پیمان پورنصر عقیده دارد که افزایش این غرفه‌ها در محله‌ها می‌تواند باعث رونق بخشیدن ورزش شود و به همین علت به‌زودی قرار است با نظر کارشناسان شهرداری منطقه چند نمونه دیگر از این نوع غرفه در نقاط مختلف جانمایی و نصب شود.
شهردار منطقه می‌گوید: «رهاسازی انواع پسماند خشک در محیط‌زیست و طبیعت خسارات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد، مثل آلودگی آب‌های زیرزمینی و... پسماندهای خشک مثل پت نوشابه، شیشه و... سال‌های زیادی طول می‌کشد تا به چرخه طبیعت بازگردند، در صورتی که با جداسازی و تفکیک آن می‌توان از چنین پیامدهایی جلوگیری کرد و این پسماندهای باارزش را به چرخه بازیافت و تبدیل مواد بازگرداند. راه‌اندازی غرفه ورزش و پسماند بهانه‌ای است برای جلب مشارکت شهروندان در زمینه تفکیک پسماند از مبدأ و مشارکت دادن آنها در امور شهر و محله.»

پسمـاند بده، توپ و پیراهن بگیر!
مهدی پورآقایی/ معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶
  • استقبال چشمگیر باشگاه‌ها و چهره‌ها

«مهدی پورآقایی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه می‌گوید: «از این پس پسماندهای خشک باشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی در جای مناسب نگهداری و در فرصت مناسب تحویل متصدی غرفه «ورزش و پسماند» می‌شود و در ازای آن لوازم و وسایل ورزشی به این باشگاه‌ها تحویل داده می‌شود.»
پورآقایی ادامه می‌دهد: «نوع فعالیت تیم‌های ورزشی و نیاز ضروری ورزشکاران به تغذیه و آب آشامیدنی ایجاب می‌کند که روزانه مقدار قابل توجه‌ای پسماند خشک از جمله بطری آب معدنی و... تولید شود. قبلاً این زباله‌ها داخل مخازن مکانیزه انداخته می‌شد، اما اکنون مدیران باشگاه‌ها و مربیان تیم‌های ورزشی با ذوق و شوق بیشتری پسماندها را جمع‌آوری و با تحویل آن به غرفه ورزش و پسماند، لوازم و وسایل ورزشی مورد نیازشان را دریافت می‌کنند.»
پورآقایی عنوان می‌کند که یکی از مخارج اصلی باشگاه‌های ورزشی تهیه و یا به‌روزرسانی امکانات ورزشی است و غرفه ورزش و پسماند می‌تواند بخشی از این نیازها را فراهم کند، از توپ فوتبال، والیبال، بسکتبال و هندبال گرفته تا توپ راکت و تنیس روی میز، دوبنده کشتی، دستکش بوکس و ساق‌بند کاراته و...
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ در پاسخ به این پرسش که آیا تأمین امکانات ورزشی مدارس نیز در این برنامه گنجانده شده است، می‌گوید: «دانش‌آموزان مدارس نیز جزو گروه‌های هدف هستند و در سال تحصیلی جدید برای آنها نیز برنامه‌های مشابه‌ای اجرا خواهیم کرد، یعنی دانش‌آموزان درجمع‌آوری پسماندهای خشک مدرسه مشارکت می‌کنند و با تحویل آن از طریق مدیران یا دبیران ورزش اقلام مورد نیاز ورزشی دریافت می‌کنند.»
وی در پایان تأکید می‌کند که غرفه ورزش و پسماند با مشارکت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۶ به بهره‌برداری رسیده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

پسمـاند بده، توپ و پیراهن بگیر!
فرشته کریمی/  فوتبالیست

  • کار جالب و تأثیرگذاری است

«فرشته کریمی» فوتبالیست کشورمان که بزرگ شده محله نازی‌آباد است، می‌گوید: «به نظر من اجرای این پروژه ابتکاری جالب و تأثیرگذار است. تا قبل از این در غرفه‌های پسماند فقط مواد شوینده و بهداشتی در اختیار مردم قرار می‌گرفت، اما اکنون شهروندان در قبال پسماند خشک، توپ و وسایل ورزشی تحویل می‌گیرند. البته با توجه به جمعیت منطقه ۱۶ و پراکندگی محله‌ها باید تعداد غرفه پسماند و ورزش افزایش پیدا کند تا در دسترس همه ساکنان قرار گیرد.»

پسمـاند بده، توپ و پیراهن بگیر!
امیر قلعه‌نویی/  مربی باسابقه فوتبال

  • ترویج ورزش به هر شکل قابل تقدیر است

«امیر قلعه‌نویی» یکی از چهره‌های ورزشی شناخته شده منطقه ۱۶ است که در محله‌های جنوب شهر و در زمین‌های خاکی آن فوتبال را آغاز کرده و به قله‌های موفقیت رسیده است. او که در مراسم بهره‌برداری از غرفه پسماند و ورزش حضور داشت، می‌گوید: «ترویج فرهنگ ورزش در محله‌ها به هر شکل قابل تقدیر است و اکنون به ابتکار مسئولان شهرداری منطقه فرصتی فراهم شده تا شهروندان علاوه بر مشارکت کردن در تفکیک پسماندهای خانگی وسایل ورزشی دریافت کنند که‌کاری سودمند است.»

پسمـاند بده، توپ و پیراهن بگیر!
مرتضی فنونی‌زاده/ فوتبالیست پیشکسوت

  • پروژه‌ای که هزینه ورزش را کاهش می‌دهد

«مرتضی فنونی‌زاده» یکی از چهره‌های محبوب منطقه ۱۶ و پیشکسوت فوتبال است. او که با مشکلات فرهنگی و اقتصادی مناطق جنوب شهر کاملاً آشناست، می‌گوید: «برخی خانواده‌ها حتی برای خرید یک توپ فوتبال مناسب دغدغه دارند، بنابراین راه‌اندازی غرفه ورزش و پسماند این فرصت را به شهروندان می‌دهد تا آبرومندانه و محترمانه پسماند خشک بدهند و وسایل ورزشی بگیرند، البته منظورم این نیست که مخاطبان این غرفه‌ها فقط اقشار ضعیف و کم‌درآمد هستند، بلکه اصل ماجرا کاهش هزینه ورزش در خانواده‌هاست و همه طبقات اجتماعی می‌توانند از این امتیاز بهره‌ببرند.»

کد خبر 612682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha