شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

هادی ساعی در آخرین روز بازی‌های المپیک پکن، توانست تنها مدال طلای کاروان ورزشی اعزامی به بازی‌های المپیک را کسب کند.

او با کسب این طلا در جمع بزرگان ورزش کشور جای گرفت. مسلما جلسه  امروز شورای شهر متاثر از این اتفاق خواهد بود. اما سه شنبه  روزی است که ساعی در جلسه علنی شرکت می‌کند و اعضای شورا شاید جشنی هم به یمن حضور او  بر پا کنند.

امروز احتمالا حال و هوای شورای شهر بسیار تحت‌تأثیر طلای غرورآفرین و دُر نشان هادی ساعی خواهد بود. با توجه به اشتغالات ذهنی هادی ساعی در شورای شهر، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد او دوباره به تیم ملی تکواندو راه یابد  و راهی المپیک شود. کسب مدال طلا از این آوردگاه سخت، تصوری بسیار خوشبینانه‌تر بود که شاید حتی نزدیکان ساعی هم آن را چندان باور نمی‌کردند. اما ساعی با روحیه مثال زدنی‌اش باز هم ناممکن را ممکن کرد و نه تنها خود را در رده نوابغ بی‌همتای تاریخ ورزش ایران قرار داد، بلکه به واقع آبروی کاروان اعزامی ورزش ایران به المپیک را هم خرید و قطعا اگر طلای او نبود، این کاروان به یک شکست خورده مطلق تبدیل می‌شد.

ساعی از جمله اعضای فعال شورای شهر تهران است که در این شورا به ویژه عملکرد تشکیلاتی و اعتنایش به‌نظرات کارشناسی قابل توجه است. وی کاملا منضبط در جلسات شورا شرکت می‌کند و معمولا درباره مسائل مطرح شده حضور ذهن خوبی دارد که نشان می‌دهد از قبل درباره مصوبات شورا مطالعه می‌کند. وی عضو فراکسیون اصلاح طلب شورای شهر است و به همین خاطر در میان خبرنگاران شورا مشهور است که در رای‌گیری‌ها هماهنگی مناسبی با دکتر نجفی، رئیس عرفی این فراکسیون دارد. روزنامه همشهری کسب افتخارآفرین طلای المپیک را به این عضو جوان تحصیل‌کرده و سختکوش شورای شهر تهران تبریک می‌گوید.

تقریبا بیشتر وقت جلسه هفته گذشته شورای شهر تهران به بررسی مشکلات توزیع برق در تهران و صرفه‌جویی در مصرف آن گذشت؛ موضوعی که یکبار پیش از تعطیلات تابستانی شورای شهر نیز به آن پرداخته شده بود. بررسی چنین موضوعی و پرداختن به آن در 2جلسه، کارکرد تاثیر‌گذار پارلمان شهری از ریزترین مسائل شهری تا برنامه‌ریزی‌های کلان آن و  اثرگذاری این کارکرد در زندگی شهروندان را به خوبی نمایان می‌کند.

در جلسه هفته گذشته شورای شهر تهران، اقداماتی که شرکت برق منطقه‌ای تهران و شورای شهر برای صرفه‌جویی در مصرف برق انجام داده یا قرار است انجام دهد، اعلام شد. طبق این اعلام، شرکت برق تهران بزرگ با همکاری شورایاری محلات، از مهر ماه جاری طرح خانه به خانه توزیع لامپ‌های کم مصرف برق را به‌منظور بهینه‌سازی روشنایی آغاز می‌کنند. در صحن علنی شورای شهر تهران همچنین اعلام شد، کلیه سازمان‌ها و نهادها و ادارات دولتی 10 لامپ با قیمت یارانه‌ای به کارمندان خود اهدا خواهند کرد.  همچنین شرکت برق تهران لامپ‌هایی با آرم سابا را که دارای گارانتی هستند از طریق فروشگاه‌های شهروند و تمامی شرکت‌های تعاونی به‌صورت گسترده توزیع خواهد کرد.

در آن جلسه، سعید مهذب ترابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای تهران بزرگ اعلام کرد: نهضت مدیریت در کاهش مصرف بهینه‌سازی‌ برق همچنان ادامه خواهد داشت. وی که به‌منظور ارائه خلاصه گزارش از عملکرد شرکت توزیع برق در5 ماه گذشته به شورای شهر دعوت شده بود، بر لزوم اقدامات گسترده در جهت کاهش شدت مصرف انرژی پافشاری کرد و گفت: امسال برای نخستین بار استفاده از روش‌های دیگری برای آذین بندی اعیاد شعبانیه موجب شد تا میزان مصرف برق 7 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

علاوه براین، با وجود بالابودن درجه حرارت هوا رشد مصرف انرژی تهران بزرگ تنها48/0درصد افزایش یافت. وی افزود: 730 اداره دولتی تک تک مورد بازرسی ممیزی انرژی قرارگرفتند و پس از آموزش‌های لازم به میزان 50 درصد مصرف انرژی در 3 ماهه اخیر نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

ترابی در بخش دیگری از سخنان خود بستنی فروشان و میوه و آبمیوه‌فروشان را از جمله صنوفی دانست که از طرح تعویض لامپ‌های پرمصرف خودداری کردند. وی خبر داد: شرکت توزیع برق تهران بزرگ با هماهنگی سازمان زیبا‌سازی‌ شهرداری تهران طرح استفاده از لامپ‌های LED کم مصرف را به‌صورت آزمایشی به اجرا درآورده و درصورت تامین اعتبارات لازم، تهران به‌عنوان الگوی سایر شهرهای کشور در استفاده از این شیوه تامین روشنایی قرار خواهد گرفت.

ترابی در این‌باره به منحنی مصرف 79 روزه تهران در سال‌های 83 تا 87 اشاره کرد که نشان دهنده رشد زیاد مصرف انرژی است.پس از سخنان مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران، اعضای شورای شهر به طرح نظرات و سؤالات خود در این باره پرداختند.

رئیس شورای شهر تهران در 2 جلسه‌ای که تا به حال برای بررسی مشکلات توزیع برق در تهران برگزار شده، به چند نکته متفاوت اشاره کرده است. اولین نکته‌ مورد توجه مهدی چمران در هر دو جلسه، رعایت نکردن صرفه‌جویی برق از سوی برخی از اصناف بود. چمران در جلسه اول رسیدگی به مشکلات برق گفته بود که میوه‌فروشی‌هایی را می‌شناسد که به تنهایی به اندازه چند واحد صنفی لامپ روشن می‌کنند و هیچ‌کس هم با آنها برخورد نمی‌کند. چمران در جلسه پیش از مردم و شهرداری خواسته بود که از چراغانی و روشنایی‌های اضافی پرهیز و تا حد ممکن صرفه‌جویی کنند؛ احمد مسجد جامعی اما از زاویه‌ای دیگر به موضوع پرداخت و گفت: تهران در حالت عادی شهر تاریکی است و تاریک شدن بیشتر آن به ناامنی می‌انجامد.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در 2‌جلسه‌ای که به موضوع کمبود برق پرداخته شد، اظهار‌نظر‌های مختلفی داشت. ابتکار در جلسه اول به انتقاد از اضافه نشدن ظرفیت تولید برق در کشور پرداخت و با اعتراض دانشجو مواجه شد.

در جلسه اول، وقتی معصومه ابتکار از دولت انتقاد کرد که چون ظرفیت تولید برق افزایش نیافته، امروز با این مشکلات مواجه هستیم، خسرو دانشجو به اعتراض گفت که مگر می‌شود ظرف 2 سال برای تولید برق برنامه‌ریزی کرد و نیروگاه ساخت و به بهره‌برداری رساند؟ این کارها باید در دولت قبلی انجام می‌شد.

ابتکار در جلسه هفته گذشته گفت: برنامه‌های مدیریت صرفه‌جویی انرژی نباید مقطعی باشد و باید برنامه‌های بلندمدتی را برای رفتار همیشگی دولت و مردم پیش‌بینی کنیم.
وی به تکالیف قانونی دولت در قالب برنامه چهارم اشاره کرد و افزود: با وجود گذشت 5 سال از تصویب، این قانون همچنان جدی گرفته نمی‌شود.  ابتکار  به موفق بودن مدیریت بحران در کمبود برق سال‌جاری اشاره کرد و یادآور شد:  البته این موضوع مسئولیت‌ها و وظایف دولتمردان را نفی نمی‌کند و نباید آسیب‌هایی که به کشور وارد می‌شود را نادیده بگیریم.

وی تاکید کرد: تشخیص قلابی یا استاندارد نبودن لامپ‌های کم‌مصرف کار مردم نیست و نباید انتظار داشته باشیم مردم هنگام خرید به این موارد توجه کنند، بلکه سازمان‌های مسئول باید از طریق همکاری با وزارت بازرگانی لامپ‌های عرضه نشده به بازار را نظارت و کنترل کنند.

وی به شوخی به تجربه مرتضی طلایی در سوختن لامپ‌های کم‌مصرف منزلش اشاره کرد و گفت: همه مردم نباید مثل آقای طلایی ناامید شوند.

چمران تهران را شهری کم‌نور خواند و گفت: اتفاقا باید روشنایی بیشتری به شکل بهینه‌سازی شده برای شهر تهران در نظر گرفته شود. در عین حال باید توجه داشت که میزان انرژی مصرفی مردم یک شهر گویای بهره‌مندی آنها از فناوری هم هست.

وی با تاکید بر اینکه نیاز داریم در بلندمدت فضاهای عمومی از نور کافی برخوردار باشند، افزود: میزان انرژی که مردم یک شهر مصرف می‌کنند، می‌تواند گویای پیشرفت هم باشد.

عضو دیگر شورای شهر تهران که در هر دو جلسه بررسی وضعیت کمبود برق تهران اظهار نظر کرد، احمد مسجد جامعی بود.

مسجد جامعی در اولین جلسه گفته بود: تهران، به ویژه در مناطق جنوبی شهر  تاریک است، اما چون مسیر رفت‌وآمد ما معمولا شمال شهر است فکر می‌کنیم در همه جای شهر این همه چراغ روشن است.  او این‌بار هم مانند گذشته به رابطه تاریکی و ناامنی در شهر اشاره کرد.

مسجد جامعی گفت: در کوچه پس کوچه‌ها و فضاهای عمومی شهر باید به جای خاموشی، بهینه‌سازی مصرف برق صورت گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: تهران، شهر مظلومی است و به نسبت امکانات توقع زیادی از آن وجود دارد. 

وی با بیان اینکه روشنایی همواره با امنیت همراه بوده است، اظهار کرد: در مدت خاموشی‌های شهر تهران گزارش‌هایی از طریق شورایاری‌ها ارائه می‌شد که نسبت به خاموشی‌ها و ناامنی در کوچه‌های محلات قدیمی و پارک‌ها اظهار نگرانی می‌کردند و به عبارتی در هنگام خاموشی‌ها امنیت این اماکن کم می‌شود.

مسجد جامعی همچنین با اشاره به اینکه برای فرهنگ‌سازی بیشتر صرفه‌جویی در بین مردم شرایط دسترسی به لامپ‌های کم‌مصرف آسان شود، تأکید کرد: باید تدبیری برای صرفه‌جویی بلندمدت اندیشیده شود، اما متأسفانه در حال حاضر در سیاست‌های تشویقی فرعی تشتت وجود دارد و باید از طریق وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، هیأت‌ها و توزیع خانه به خانه اقدام مؤثری را انجام دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر که در جلسات پیشین اظهارنظرهای زیادی نداشت، در جلسه هفته گذشته از کیفیت لامپ‌های کم‌مصرف انتقاد کرد. به گفته مرتضی طلایی، کیفیت لامپ‌های کم‌مصرف برای مردم سؤال است و بسیاری از این لامپ‌ها پس از مدت کوتاهی می‌سوزند. او گفت که بخش قابل توجهی از مصرف برق مربوط به لوازم خانگی است و کیفیت این لوازم برقی باعث افزایش شدید مصرف برق می‌شود.

کد خبر 61333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز