سفیر روسیه در تهران با بیان اینکه برخی کشورهای غربی واکنش اخیر ایران به بسته پیشنهادی 1+5 را قانع‌کننده ندانسته‌اند و قصد دارند کار تدوین قطعنامه جدید علیه ایران در شورای امنیت را تسریع کنند، گفت:

 روسیه هرگز به‌دنبال قطعنامه جدید بر ضد‌ایران نیست و امیدواریم تماس‌های مداوم تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک راه‌حل واقع‌بینانه برای مناقشه‌های موجود منتهی شود.

الکساندر سادوفنیکوف که با ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، افزود: البته سؤالات و ابهام‌هایی وجود دارد و بهتر است ایران در این موارد، پاسخ‌های کامل‌تری را به آژانس ارائه کند. وی همچنین با استقبال از همکاری ایران با آژانس، ابراز امیدواری کرد که تهران به این همکاری‌ها ادامه دهد.

زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر

سفیر روسیه در تهران در ادامه با اعلام اینکه تا پایان سال‌جاری میلادی (اوایل زمستان) آزمایش کلی همه مراحل نیروگاه اتمی بوشهر انجام خواهد شد، از وارد شدن این نیروگاه به شبکه تولید برق ایران از اوایل سال آینده میلادی خبر داد.

سادوفنیکوف تأکید کرد: مسکو به‌طور جدی مصمم به تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است و خود را در قبال تکمیل و راه‌اندازی این طرح مسئول می‌داند و به‌عنوان یک طرف ذی‌نفع، مایل است در کوتاه‌ترین زمان ممکن این طرح را به اتمام برساند.

وی با بیان اینکه مراحل مختلف طرح بوشهر در زمان حاضر در آستانه مرحله آزمایش‌های نهایی قرار دارد، گفت: پس از آزمایش این مراحل، تا پایان سال‌جاری میلادی آزمایش کلی شامل همه مراحل نیروگاه به اضافه اصلی‌ترین قسمت آن یعنی راکتور انجام خواهد شد تا نسبت به هماهنگی و نبود مشکل در کل مجموعه اطمینان حاصل شود.  وی تصریح کرد: درصورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های نهایی‌، اوایل سال آینده میلادی شاهد تولید برق از طریق نیروگاه بوشهر خواهیم بود.

این دیپلمات روسی با اشاره به اینکه تعیین قیمت طرح و جدول زمانی برای تکمیل و راه‌اندازی آن در آغاز عملیات طرح، از جانب طرف روس اشتباه بود، افزود: یکی دیگر از دلایل تأخیر در روند ساخت و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، فقدان همکاری مطلوب از سوی کشورهایی بود که به‌دلیل تحریم ایران حاضر نبودند برخی تجهیزات نیروگاه را تامین کنند.

کد خبر 61386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز