مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین رقابت صوفی در سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود

دومین رقابت صوفی با پیام‌هایی از سوی انوشه انصاری، نخستین بانوی فضاگرد جهان، مایک سیمونز، رییس انجمن منجمان بدون مرز و دکتر قنبری، رییس انجمن نجوم ایران پایان هفته جاری در سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، پوریا ناظمی، دبیر دومین رقابت صوفی با اعلام این مطلب گفت: "این رقابت رصدی با حمایت و همکاری استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و آموزشی این استان از جمله سازمان آموزش و پرورش، سازمان ملی جوانان، دانشگاه سیستان و بلوچستان و با پیگیری جمعیت منجمان مهبانگ از سوی شاخه آماتوری در پایان هفته جاری در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: "در همین حال و در اولین گام به سوی برگزاری این رقابت به شکل فراملی، امسال تعدادی از منجمان آماتور از انجمن نجوم کردستان عراق در این رقابت حضور می‌یابند."

ناظمی تصریح کرد: "در همین حال به ابتکار جمعیت منجمان مهبانگ، در این برنامه از زحمات دکتر خواجه پور که نقش ارزنده‌ای در ترویج نجوم و رشد نجوم آماتوری در کشورمان ایفا کرده‌اند تقدیر به عمل خواهد آمد. دکتر خواجه پور مترجم کتاب نجوم به زبان ساده در ایران است که بسیاری از منجمان آماتور امروز ایران کار علمی خود را با مطالعه این کتاب اغازکرده‌اند و این کتاب هنوز هم پس از سالها در رده پر فروش ترین و معتبر ترین راهنماهای منجمان آماتور ایرانی به شمار می رود.

عبدالرحمن صوفی

وی خاطرنشان کرد:"از این پس این رقابت هر سال با گرامیداشت مقام علمی یکی از اخترشناسان یا دانشمندانی که نقشی مثبت در رشد نجوم آماتوری و ترویج علم داشته‌اند برگزار خواهد شد."

دومین دوره رقابت رصدی صوفی که با هدف تکریم و بزرگداشت مقام علمی عبدالرحمن صوفی رازی طراحی شده است، در روزهای هفتم و هشتم شهریور ماه سال جاری در استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

تمام رصدگران ایرانی و غیر ایرانی که با صورت‌های فلکی و اجرام شناخته شده ژرف آسمان آشنا باشند و به کمک اطلس‌های آسمان با یک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی، علاوه بر رصد ماه و خورشید و سیارات به رصد اجرام اعماق آسمان پرداخته و سابقه رصد تعدادی از اجرام فهرست معروف مسیه را در کوله بار تجارب رصدی خود داشته باشند، شرط اولیه برای حضور در دومین رقابت صوفی را دارند.

حداکثر 130رصدگر در قالب حدود 90 گروه (90 ابزار رصدی) در دو  رده تلسکوپ و دوربین دوچشمی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

کد خبر 61397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز