یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود مشکلات فنی و فقدان توجیه اقتصادی در بازار خدمات ارتباطات سیار در شرایطی که این بازار هر روز در حال تحول بوده کشورهای مختلف جهان خدمات متفاوت و گوناگونی را ارائه می‌کنند.

خبرگزاری فارس در گزارشی با حمایت از افزایش قیمت پیامک انگلیسی و کاهش تعرفه پیامک فارسی، از موفقیت این طرح وزارت ارتباطات خبر داده است.

در این گزارش با اشاره به انتقاداتی که از سوی  برخی کارشناسان غیر وابسته به دولت و رسانه‌های تخصصی و عمومی به این اقدام صورت گرفته، تاکید شده است؛ با وجود دیدگاه مخالفان تصمیم دولت در زمینه افزایش بهای پیامک لاتین و کاهش بهای پیامک فارسی، امسال حدود83 میلیون پیامک از مجموع 103میلیون پیامک مشترکان در نیمه شعبان فارسی بوده که این امر از موفق بودن طرح دولت حکایت دارد.

این تصمیم دولت که از منطق خاصی برخوردار است بدون توجه به گوناگونی خدمات در شبکه تلفن سیار اتخاذ شده چرا که متأسفانه این موضوع در ایران هنوز در انحصار دولت بوده و تنها یک شرکت خصوصی و یک شرکت تعاونی به‌صورت محدود با یکدیگر رقابت می‌کنند. این در حالی است که حتی وجود حداقل 4شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه مانند افغانستان، می‌توانست مشخص کند که راه‌های بهتری فارغ از اینگونه تصمیم‌گیری‌های آنی و غیر‌کارشناسی برای توسعه زبان فارسی وجود دارد.

در اسفند ماه سال گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد، برای گسترش و توسعه زبان فارسی در فضای پیامک در شبکه تلفن همراه، تصمیم به گران کردن پیامک لاتین و ارزان شدن پیامک فارسی گرفته شده است. در همان زمان ناموفق بودن این امر مشخص بود اما با توجه به‌این‌که بیشتر پیامک‌های ارسالی دولتی بوده و شبکه دولتی براساس بخشنامه موظف شده تا پیامک‌های خود را به فارسی ارسال کند، طبیعی است که در آمار‌ها تغییر محسوسی صورت نگیرد. اما درصورت وجود رقابت در این بازار، به‌طور قطع ضعف استدلال دولت مشخص است.

در این گزارش اشاره‌ای نشده که ارسال این پیامک‌ها تا چه میزان به‌دلیل نبود نرم‌افزار فارسی در گوشی‌ها، ناموفق بوده و موجب اتلاف دارایی این شرکت‌ها شده است. درصورت وجود شفافیت و بررسی کارشناسی مشخص خواهد شد که این سیاست تا‌چه حد موفق بوده است. با توجه به اینکه بیشتر فعالیت‌های این بخش هنوز دولتی و وابسته به تصمیم‌های دولت بوده و فعالان این بخش به‌دلیل نگرانی از همکاری‌ها و قرارداد‌هایی که با دولت دارند به‌راحتی حاضر به اظهار نظر در این زمینه نیستند، بررسی دقیق این مسئله و بسیاری از مسائل در شبکه تلفن همراه کشور عملی نیست.

کد خبر 61411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز