سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: لباس‌هایی که شناگران المپیکی از آن استفاده کردند، حاصل تحقیقات گروهی از دانشمندان در مرکز تحقیقات ناسا بوده است.

رقابت‌های شنای المپیک پکن در حالی برگزار شد که شناگرانی که اقدام به جابجا کردن رکوردهای جهانی و المپیک کردند، اکثرا از لباس‌های طراحی شده از سوی دانشمندان ناسا استفاده کرده بودند که در این میان مایکل فلپس چشمگیرترین آنها بود. این شناگر آمریکایی در کنار ناتالی کاگین شناگر زن شرکت کننده در المپیک پکن از لباس‌هایی موسوم به Speedos LZR Racer استفاده کردند که به عقیده بسیاری از کارشناسان کمک قابل توجهی به آنها در جابجایی رکوردها یکی پس از دیگری کرده است.

 مایکل فلپس شناگر آمریکایی که با کسب 8 مدال طلا در المپیک پکن رکوردی تاریخی از خود برجای گذاشت از لباس شنای طراحی شده از سوی دانشمندان ناسا استفاده کرد که تاثیر  بسزایی در رکوردهای وی داشته است. لباسهایی که این شناگر و سایر شناگران المپیکی از آن استفاده کردند حاصل تحقیقات گروهی از دانشمندان در مرکز تحقیقات ناسا بوده است.     
               

به گزارش آسمان پارس استیو ویلکینسون، خالق اصلی این لباس‌ها در خصوص مشاهده شاهکار تاریخی خود و تیم تحقیقاتی اش گفت: "به دقت بازی‌های المپیک و مسابقات شنا را دنبال کردم. من خوشحال هستم که شاهد استفاده از تازه ترین مظاهر فناوری نوین در ورزش روز و پرطرفدار جهان یعنی شنا بودم."

 این دانشمند مبتکر ادامه داد:" برای دستیابی به این لباسها، مدلها و مواد مختلفی را در تونلهای ویژه باد با سرعت کم مورد بررسی قرار دادیم. آنچه که ما انجام داده ایم در نوع خود یک پدیده محسوب می شود، چون تلاش کرده ایم تا برخورد و تماس میان سطح بدن ورزشکار و جریان آب را به صفر نزدیک کنیم."

به نظر می‌رسد آنچه که این تیم تحقیقاتی انجام داده اند، عملی شدن آرزوی چندین و چند ساله شناگران بوده است. اینکه اصطکاک و برخورد بدن شناگر با سطح آب به کمترین میزان خود برسد به معنای افزایش سرعت شناگر و در نتیجه دستیابی به رکوردهایی است که تا همین چند سال پیش شناگران حتی به آن فکر هم نمی کردند. جابجایی 48 رکورد با LZR Racer تا پیش از برگزاری المپیک.

 استفاده از این لباس به جز آن که در جریان برگزاری رقابت‌های شنای المپیک به یکی از پر سر و صداترین خبرها تبدیل شده بود، تا پیش از آغاز این رویداد نیز جنجال آفرین بوده است.

 تا آغاز بیست و نهمین دوره رقابتهای المپیک، بالغ بر 48 رکورد جهانی در رشته های مختلف شنا با استفاده از این لباسها جابجا شد. از این رو جای هیچگونه تعجبی نداشته است که پیش از استارت هر دور از مسابقات المپیک، شناگران را در حالی می دیدید که این لباسهای جدید را بر تن کرده بودند.

بررسی ساختار این لباس‌ها نشان می دهد الیافی که در ساخت آنها مورد استفاده قرار گرفته‌اند به شکل ریز لوله هایی هستند که در کنار یکدیگر چیده شده‌اند.

 ویلکینسون در این باره گفت: "در این لباس هیچگونه زاویه یا برآمدگی دیده نمی شود، پس منطقی است که انتظار حداقل اصطکاک بدن شناگر با جریان آب را داشته باشیم."

 طراحی اولیه این لباس و ایده جالب توجه آن به 30 سال پیش باز می گردد، زمانی که حتی ویلکینسون هم فکر نمی کرد چنین نتیجه جالب توجهی حاصل شود. بنابراین شکی وجود ندارد که این دانشمند و ناسا بخشی از تاریخ شنای جهان و المپیک خواهند شد.

کد خبر 61641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز