جمعه ۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت با هدف حل مشکلات صنعت نساجی و کاهش قیمت تمام شده، تعرفه واردات پنبه را صفر درصد تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، با تصویب وزیران عضو کمیسیون ماده (1) آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، سود بازرگانی پنبه تحت ردیف‌های تعرفه 52010090 (پنبه با طول تار29 میلی متر وبالاتر حلاجی نشده یا شانه‌نزده)، 52010010 (سایر موارد پنبه حلاجی نشده یا شانه‌نزده) و 520300 (و پنبه‌ حلاجی‌ شده‌ یا شانه‌‌زده) صفر درصد تعیین شد.

گفتنی است تاکنون تعرفه‌های پنبه و نخ به ترتیب ۱۵ و ۱۰ درصد بود که عدم تناسب میان این تعرفه‌ها همواره مورد اعتراض صاحبان صنایع نساجی قرار داشت زیرا با اعمال این تعرفه‌ها عملاً مواد اولیه گران‌تر از کالای ساخته شده درمی‌آمد و در نتیجه مقدار زیادی نخ وارد کشور می‌شد.

عدم تناسب میان تعرفه نخ و پنبه طی چند سال اخیر چالش‌های زیادی را برای کارخانجات نخ‌سازی در کشور به وجود آورده و پایین‌تر بودن تعرفه واردات نخ از پنبه باعث انبار و عدم فروش حجم زیادی از نخ در کارخانه‌های نخ سازی کشور و مملو شدن بازار از نخ‌های وارداتی شده بود که با مصوبه جدید دولت، هزینه تمام‌شده تولید نخ در داخل کاهش خواهد یافت.

با این مصوبه، دولت به وظیفه خود برای دفاع از صنایع و تهیه پنبه ارزان برای صنعت نساجی عمل کرده است زیرا با توجه به مشکلات دیرینه کارخانجات نساجی کشور، کاهش تعرفه پنبه موجب کاهش قیمت تمام شده نخ تولیدی کارخانجات داخلی خواهد شد و توان رقابت‌پذیری آنها را افزایش می‌دهد.

همچنین قابل ذکر است که بر اثر خشکسالی سال جاری، احتمال کاهش تولید پنبه در داخل کشور وجود داشت که با کاهش تعرفه واردات، کمبود این محصول رفع می‌‌شود.

این مصوبه در تاریخ 5/6/1387 از سوی پرویز داودی، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

کد خبر 61876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز